اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش‌های مستمر برای بازسازی «بیت شیعی» در عراق و تشکیل دولت توافقی

شخصیت‌های سیاسی عراق با اشاره به دعوت رهبر جریان صدر از چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی برای برگزاری نشستی مجدد، از تلاش‌های مستمر سیاسی برای بازسازی بیت‌شیعی و تشکیل دولت توافقی خبر دادند.

تلاش‌های مستمر برای بازسازی «بیت شیعی» در عراق و تشکیل دولت توافقی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد الکنانی» عضو فراکسیون الصادقون عراق، از دعوت «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر از اعضای هیأت هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی موسوم به «چارچوب هماهنگی» برای برگزاری نشستی جدید در نجف اشرف خبر داد.

عصر پنجشنبه پیش، اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، با رهبر جریان صدر دیدار و درباره برداشتن گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد، بازخواست فاسدان،  توقف تضییع عامدانه اموال عمومی، ضرورت خروج نیروهای بیگانه مطابق با جدول زمانی اعلام‌شده و ایجاد سازوکاری تضمین‌کننده برای انحصار سلاح در دستان حکومت، محافظت از الحشدالشعبی و حمایت و سازماندهی آن به‌ نحوی که این گام موجب تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود و چندین مسأله مهم دیگر توافق کردند.

الکنانی شب گذشته در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» گفت که مقتدی الصدر از گروه‌های حاضر در چارچوب هماهنگی به صورت رسمی برای سفر به نجف اشرف و شرکت در نشستی جدید مانند نشستی که پنجشنبه پیش در بغداد برگزار شد، دعوت کرده است.

وی بدون اشاره به محورهای گفت‌وگو در نشست نجف اشرف، گفت که هیچ اطلاعاتی در خصوص این‌که چه کسانی در این نشست حاضر خواهند شد و به دعوت مقتدی الصدر پاسخ مثبت خواهند داد، در دست ندارد اما می‌داند که طی روزهای آتی، این نشست در الحنانه، برگزار خواهد شد.

عضو فراکسیون الصادقون در ادامه تاکید کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی به بازگشت بیت شیعی به عرصه منجر خواهد شد. وجود اختلاف دیدگاه و نظر میان طرف‌های مختلف امری طبیعی است و هیچ راهی جز نشستن دور یک میز و توافق وجود ندارد.

پیشتر، ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز اعلام کرده بود که نشانه‌هایی از توافق برای تشکیل کمیته‌های مشترک در جریان نشست سران نیروهای سیاسی در چارچوب هماهنگی و رهبر جریان صدر وجود دارد، اما رهبران به طور رسمی در مورد تشکیل آن‌ها تصمیم نگرفته‌اند.

از سوی دیگر، «هشام الرکابی» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی»، از وجود تلاش‌هایی برای ایجاد همگرایی و نزدیکی دیدگاه‌ها میان نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدر برای برون‌رفت از بحران کنونی  خبر داد و گفت: در نشست دوم میان دو طرف، همه موضوعات مطرح و اختلاف نظرها برای دستیابی به راهکارهایی که دوباره بیت شیعی را تشکیل دهد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. پرونده‌هایی که در این جلسه مطرح می‌شود، همان پرونده‌هایی است که در نشست نخست در بغداد طرح شد اما این‌بار به صورت گسترده‌تر درباره آن رایزنی خواهد شد.

وی با بیان این‌که برخی شخصیت‌ها دائماً در حال ایجاد همگرایی میان دیدگاه‌ها هستند تا دوباره بیت شیعی را گرد هم بیاورند و از بحران بیرون بیایند و یک بیت شیعی یکپارچه و واحد را تشکیل دهند، بر ضرورت تشکیل دوباره بیت شیعی، پایان دادن به اختلافات و حرکت به سوی تشکیل یک دولت توافقی قوی که خواسته‌های عراقی‌ها را برآورده کند، تاکید کرد.

«ریاض المسعودی» یکی از اعضای  جریان صدر، نیز اعلام کرد که نشست الحنانه در ادامه نشست برگزار شده میان رهبران چارچوب هماهنگی و مقتدی الصدر در  منزل «هادی العامری» در بغداد، برگزار خواهد شد و تاکید کرد که افزایش این دیدارها به تعامل مثبت میان رهبران سیاسی مرتبط است.

 جریان صدر عراق در زمان ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، یکی از اعضای چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی بود و در جلسات دوره‌ای آن شرکت می‌کرد اما بعد از اعلام انصراف از مشارکت در انتخابات دیگر در جلسات شرکت نکرد و بعد از انصراف از این تصمیم هم به دلایلی، به چارچوب هماهنگی بازنگشت. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، رایزنی‌ها و تماس‌ها برای بازگرداندن  جریان صدر به چارچوب هماهنگی و تلاش برای تشکیل یک فراکسیون بزرگتر برای تسهیل روند تشکیل دولت جدید در عراق، آغاز شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول