اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید «میرضیایف» بر اجرای طرح‌های منطقه‌ای با هدف ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقل

رئیس جمهور ازبکستان در نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اجرای طرح‌هایی با هدف ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقلی که به افزایش پتانسیل ترانزیتی کشورها کمک می کند، تأکید کرد.

تاکید «میرضیایف» بر اجرای طرح‌های منطقه‌ای با هدف ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اجرای طرح‌هایی با هدف ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقلی که به افزایش پتانسیل ترانزیتی کشورها کمک می کند، تأکید کرد.

در این نشست که تحت ریاست «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان برگزار شد، «نورسلطان نظربایف» رئیس افتخاری شورا، نخستین رئیس جمهور قزاقستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «میگل برمودس» رئیس جمهور کوبا به عنوان کشور ناظر در این اتحادیه و «میخائیل میاسنیکوویچ» رئیس هیات کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز شرکت کردند.

گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند و تعمیق پروسه‌های همگرایی در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله همکاری‌های در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، صنعتی، حمل و نقلی، مدیریت گمرکی، دیجیتالی سازی و دیگر ابعاد موضوعات اصلی این نشست بود.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنرانی خود بر ریاست موفقیت آمیز قزاقستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تصویب تصمیمات مهم به ابتکار آن در چارچوب اتحادیه و همچنین حمایت از مراسم‌های مشترک برای تعمیق همکاری‌های متقابل ازبکستان با این سازمان تاکید کرد.

میرضیایف تاکید کرد: طی یک سال حضور ازبکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان کشور ناظر با سازمان‌های مختلف اتحادیه، به ویژه با کمیسیون اقتصادی اوراسیا در چارچوب اجرای مقررات برنامه 3 ساله همکاری موثر برقرار شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون اقدامات منظم برای نزدیک شدن قانون ملی با مقررات اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نخست در زمینه‌های استانداردسازی و تنظیم غیرتعرفه‌ای تجارت خارجی انجام می‌گیرد. ازبکستان به پلتفرم دیجیتالی «سفر بدون کووید» پیوست و همچنین پروسه پیوستن به بانک توسعه اوراسیا آغاز شد.

میرضیایف اذعان کرد: با وجود ستیزه جویی‌های جهان مدرن، با شرایط سخت موجود سازگار می‌شویم و «نقاط توسعه» جدیدی کسب خواهیم کرد. چنانکه، مبادلات بازرگانی ازبکستان با کشورهای سازمان از ابتدای سال جاری میلادی 30 درصد افزایش یافته که در مقایسه با سال 2019 میلادی افزایش 11 درصد داشته است.

وی با اشاره به ضرورت هماهنگی برای تامین توسعه پایدار روابط اقتصادی، بر اهمیت از بین بردن موانع و محدودیت‌ها در تجارت متقابل تاکید کرد.

در همین راستا ازبکستان آمادگی خود را برای تنظیم اقدام مشترک مبنی بر ایجاد شرایط مناسب جهت افزایش مبادلات بازرگانی با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد.  

رئیس جمهور ازبکستان ضمن تاکید مجدد بر ضرورت تعمیق همکاری‌های صنعتی، برقراری همکاری‌های متقابل به صورت سیستماتیک با ایجاد نقشه‌های الکترونیکی صنعتی در چارچوب سازمان را پیشنهاد کرد.

وی بر استفاده ازبکستان از پلمب‌های الکترونیکی برای مراقبت از انتقال بارها تاکید کرد.

میرضیایف همچنین بر ضرورت تشریک مساعی جهت اجرایی طرح‌های انرژی «سبز» با توجه به دستور کار جهانی اقلیمی تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت تبادل تجربه و توسعه همکاری بازرگانی در زمینه فن آوری‌های اطلاع رسانی تاکید و برگزاری نشست دوره‌ای مجازی اوراسیا در ازبکستان را پیشنهاد کرد.  

میرضیایف در پایان سخنرانی خود مجددا بر پایبندی قاطع ازبکستان برای تعمیق همکاری‌های متقابلا سودمند با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول