اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پنتاگون عاملان قتل ۱۰ شهروند افغانستانی را «تنبیه انضباطی» نمی‌کند

وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفته نظامیان آمریکایی دخیل در قتل ۱۰ شهروند افغانستانی، از جمله ۷ کودک را تنبیه انضباطی نکند.

پنتاگون عاملان قتل ۱۰ شهروند افغانستانی را «تنبیه انضباطی» نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند وزارت دفاع این کشور تصمیم گرفته هیچ نظامی آمریکایی را در ارتباط با حمله پهپادی مورخ ۲۹ اوت در کابل که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی منجر شد را تنبیه انضباطی نکند. 

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا  با توصیه‌ها مبنی بر اینکه هیچ پرسنل نظامی آمریکایی بابت حمله ۲۹ اوت (هفتم شهریورماه) مورد تنبیه انضباطی قرار نگیرد موافقت کرده است. ۷ کودک در میان ۱۰ غیرنظامی کشته‌شده در آن حادثه بودند.

پیش از این مقام‌های نظامی آمریکا گفته بودند آن حمله که در ساعات پایانی تلاش‌های آمریکا برای خروج از افغانستان انجام شده نتیجه بی‌اعتنایی نبوده است.

بازرس کل نیروی هوایی آمریکا که سرپرستی تحقیقات در خصوص این حادثه را به عهده داشت در ماه نوامبر مدعی شده بود که این حمله قوانین جنگ را نقض نکرده، اما پاره‌ای شواهد نشان می‌دهند که تحلیلگران و فرماندهان دخیل در انجام این حمله مرتکب اشتباهاتی شده‌اند. 

با آنکه مقام‌های ارشد پنتاگون پیش از این از حمله مورد نظر به عنوان «اشتباهی غم‌انگیز» یاد کرده بودند در آن گزارش تحقیقی هم توصیه‌ای برای درنظر گرفتن تنبیه برای عاملان حمله نشده بود.

دو کودکی که در حمله هفتم شهریورماه آمریکا کشته شدند

سپهبد «سامی دی سعید»، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا روز ۱۲ دی‌ماه در جمع خبرنگاران به روزهای واپسین حضور آمریکا در افغانستان و تلاش واشنگتن برای خروج از این کشور اشاره کرد و گفت: «شما باید خودتان را در شرایطی قرار دهید که در آن زمان وجود داشت. بنابراین می‌توانید تصور کنید که فشار وارده بر نیرو زیاد است و خطر توسل به زور زیاد است، و نگاه نکردن به این اتفاق (حمله پهپادی مرگبار در کابل) از این زاویه، به نظر من نامناسب خواهد بود».

پنتاگون در ابتدا از هدف‌گیری حمله پهپادی کابل به‌عنوان یک «حمله درست» دفاع کرد و گفته بود که این حمله برای مقابله با یک حمله تروریستی شاخه خراسان داعش انجام شد اما بعدا اعلام کرد که فرماندهان نظامی به اشتباه تصور کردند راننده تویوتا کرولا سفید رنگ عامل داعش بود.

با این حال، بلافاصله پس از حمله گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چندین غیرنظامی - از جمله هفت کودک به اشتباه هدف قرار گرفتند و کمتر از یک ماه بعد پنتاگون به این نتیجه رسید که مرتکب یک «اشتباه غم انگیز» شده است.

اظهارات بازرس نیروی هوایی آمریکا در شرایطی مطرح شد که پیشتر تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نشان داد که در نتیجه حمله پهپادی ۲۹ آگوست (هفت شهریور) یکی از کارمندان امدادی و ۹ نفر از اعضای خانواده وی کشته شدند.

«کنت مک‌کنزی» فرمانده ترویست‌های سنتکام اعلام کرد که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشدند و در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پیشتر روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده بود، در نتیجه حمله پهپاد ۲۹ آگوست که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه «کابل» محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌ گونه وابستگی و ارتباطی با داعش نداشت.

طبق این گزارش، راننده خودرویی که آمریکا هدف قرار داد، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی «تغذیه و آموزش بین‌المللی» فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول