اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

این عکس ها با جان عکاسانشان بازی کردند! + عکس

در دنیای امروز از پاپاراتزی ها گرفته که روزها و هفته ها را در کمین یک سلبریتی و ثبت لحظه ای خصوصی و ناخواسته از او سر می کنند تا عکاسان حیات وحش و عکاسان جنایی که در رقابت برای ثبت لحظات فجیع تر، خطر می کنند تا عکاسان جنگ و گروگانگیری همه خود را در شرایطی به شدت رقابتی و خطرناک قرار می دهند.

این عکس ها با جان عکاسانشان بازی کردند! + عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: عکاسی در نگاه اول یکی از هنرهای فرح بخش به نظر می رسد که باید هم اینچنین باشد، لیکن این هنر دنیای مدرن همچون دیگر هنرها و حرفه ها در دوران جدید به عنوان فعالیتی حرفه ای تبدیل و تعریف شده و به کلی از قواعد اولیه و صرفِ زیبایی شناختی درآمده و پیچیده تر شده است. اینجا دیگر عکاس نیست که با دوربینی در دست در طبیعت یا خیابان به دنبال سوژه ای صرفا زیبا و هنری باشد، بلکه در دنیای امروز از پاپاراتزی های حرفه ای گرفته که روزها و هفته ها را در کمین یک سلبریتی و ثبت لحظه ای خصوصی و ناخواسته از او سر می کنند تا عکاسان حیات وحش و عکاسان بخش جنایی که در رقابت برای ثبت لحظات فجیع تر، خطر می کنند تا عکاسان جنگ و گروگانگیری همه در رقابتی تنگاتنگ خود را در شرایطی به شدت خطرناک قرار می دهند. در این بخش ده عکس ثبت شده از ده عکاس که برای ثبت این عکسها به معنای واقعی جان خود را کف دست گذاشتند، به همراه روایت ثبت عکس و لحظه عکاسی هر کدام از این 10 سوژه پیش روی شما قرار می گیرید بلکه روایت گر گوشه ای از عکاسی در دنیای مدرن و بی رحم امروزی باشد: 

شماره ۱۰
عاطف سعید توسط یک شیر عصبانی به مرگ نزدیک می شود...

عاطف سعید، عکاس حیات وحش، زمانی که داشت از نزدیک از یک شیر عکس می گرفت، شیر وحشی با حرکتی سریع و ناگهانی او را گرفت و این عکاس در حین عکاسی و درست لحظه ای که عکسش را گرفت توسط این حیوان درنده مورد حمله قرار گرفت. این حادثه در یک پارک حیات وحش در لاهور پاکستان رخ داد. سعید در حال رانندگی در پارک بود که شیر را پیدا کرد. او به سمت آن حرکت کرد، از وسیله نقلیه خود پیاده شد و شروع به عکس گرفتن کرد. او در آن زمان حدود ۳ متر (۱۰ فوت) از شیر فاصله داشت. شیر لحظه را برای شکار آماده دید. سعید درست قبل از اینکه به داخل جیپش بپرد این عکس هولناک را گرفت. او فقط به این دلیل فرار کرد که درب وسیله نقلیه خود را باز گذاشت، احتمالاً به این دلیل که انتظار داشت شیر به او حمله کند. سعید بعداً گفت که این واقعه را خنده‌دار می‌داند، مخصوصاً بعد از اینکه توانست جان سالم به در ببرد. اما او عهد کرد که دیگر هرگز خود را در چنین موقعیت بسیار خطرناکی قرار ندهد.

 

 

شماره ۹
تریسی شلتون پس از شلیک یک تانک زرهی از مرگ حتمی نجات می یابد...

در سال ۲۰۱۲، تریسی شلتون در حال پوشش خبری جنگ داخلی سوریه بود که در اثر شلیک گلوله تانک ارتش عربی سوریه (SAA) تا دم مرگ رفت. SAA ارتش رسمی دولت سوریه است. حریف اصلی آنها ارتش آزاد سوریه (FSA) است، گروهی از جناح های شورشی که می خواهند بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه کناره گیری کند. شورشیان درگیر در اینجا از گردان نور دن الزنکه بودند. شلتون قبل از رسیدن تانک با آنها بود و در حالی که مشغول نظافت محل خود بودند از آنها عکس می گرفت. این تصاویر شوخی و خنده آنها را نشان می دهد. شورشیان به زودی اطلاعاتی دریافت کردند که یک تانک SAA در منطقه آنها وجود دارد. آنها به سمت سلاح های خود هجوم آوردند و سعی کردند با تانک درگیر شوند که خودروی جنگی شلیک کرد. شلتون این عکس را در لحظه اصابت گلوله به شورشیان گرفت. تصویر سه شورشی را در جلو و یک نفر چهارم پشت سر آنها نشان می دهد. شلتون پشت سر شورشگر چهارم بود. شورشیان نمی توانستند قبل از انفجار گلوله پناه بگیرند. هر سه نفر جلویی کشته شدند. شورشی پشت سر آنها با جراحات جان سالم به در برد. شلتون صدمه ندیده بود، اگرچه از غبار و دود پوشیده شده بود. اجساد سه شورشی کشته شده در حالی که جنگجویان جدیدی برای جایگزینی آنها فراخوانده شده بودند، نمایان شد...

 

 

شماره ۸
اندی گریم توسط کلانتری که سه پایه دوربینش را با تفنگ اشتباه گرفته بود مورد اصابت گلوله قرار می گیرد...

در شب ۴ سپتامبر ۲۰۱۷، اندی گریم، خبرنگار عکاس به یک ایستگاه ترافیکی در اوهایو رفت، جایی که امیدوار بود چند عکس بگیرد. او به تازگی سه پایه خود را بیرون آورده بود که توسط جیک شاو، معاون کانتی کلارک، که سه پایه را با یک تفنگ تهاجمی اشتباه گرفته بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت. شاو دو بار به سمت گریم شلیک کرد. گلوله اول به قفسه سینه گریم اصابت کرد و گلوله دیگر به سختی از شانه او رد شد. خوشبختانه او کشته نشد. او بعداً از شاو و کلانتری به دلیل اعمال زور بیش از حد و نقض حقوق بشر شکایت کرد. گریم گفت که شاو هرگز به او نزدیک نشد یا به او دستور نداد که تفنگ فرضی را قبل از شلیک بیاندازد. گریم برای گرفتن عکس از طوفان رعد و برق رانندگی می کرد که تصمیم گرفت از ایستگاه ترافیکی عکس بگیرد. هیئت منصفه دیوان عالی تشخیص داد که شاو به خاطر تیراندازی متهم نخواهد شد!

شماره ۷
مارک لایتا در حالی که توسط یک مار مامبای سیاه مرگبار گاز گرفته می شود همان لحظه عکسی از خود می گیرد...

مامبای سیاه یکی از کشنده ترین مارهای سمی جهان است. نیش این مار انسان را در چند ساعت می کشد. افراد زیادی پس از نیش این نوع مارها جان خود را از دست داده اند. مارک لایتا، عکاس، زمانی که در سال ۲۰۱۲ یکی از معدود افرادی شد از گزش جان سالم به در برد. جالب اینجاست که لایتا در لحظه گاز گرفتن مار، عکسی از او گرفت. در آن زمان، لایتا روی کتابی درباره مارها کار می کرد. او به آمریکای مرکزی سفر کرده بود و در آنجا از چند مار که توسط یک کلکسیونر نگهداری می شد عکس گرفت. گردآورنده غدد زهر اکثر مارها را برداشته بود اما زهر مامبا را درنیاورده بود. مامبا در طول عکسبرداری به سمت لایتا حرکت کرد. سپس هنگامی که کلکسیونر هنگام تلاش برای گرفتن مار به کابل دوربین لایتا برخورد کرد، مار حمله کرد. مامبا ترسید و خود را به سمت لایتا پرتاب کرد و پای او را گاز گرفت. لایتا با وجود خونریزی شدید، بدون درمان از گزش جان سالم به در برد. لایتا مشکوک بود که مار در حین گزش هیچ سمی ترشح نکرده است. اگر اینطور بود، خونریزی شدیدی که به دنبال داشت احتمالاً  زهر آن را بیرون داده بود. لیتا در همان شب زمانی که عکس‌هایش را مرور می‌کرد، متوجه شد که از گزش عکس گرفته است.

 

شماره ۶
جیمز آکنا توسط سربازان اوگاندا به دلیل عکس گرفتن در جریان اعتراضات ضد دولتی مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد...

در ۲۰ آگوست ۲۰۱۸، جیمز آکنا، عکاس خبرنگار، هنگامی که در جریان تظاهرات ضد دولتی عکس می گرفت، مورد حمله سربازان اوگاندا قرار گرفت. یک ویدیوی دلخراش که توسط شخص دیگری گرفته شده است نشان می دهد که یک سرباز به آکنا نزدیک می شود و شروع به شلاق زدن او می کند. دو نفر دیگر به سرباز ملحق می شوند که یکی از آنها چوب دستی دارد. در حالی که این سه مرد آکنا را کتک می زنند، سرباز بدون چوب دستی فردی را که فیلم می گیرد، می بیند. او به سختی می تواند فرار کند و از آکنا و همکارانش دور می شود وقتی تفنگ خود را به سمت فردی که فیلم می گیرد نشانه می گیرد و شلیک می کند و ویدئو در این نقطه متوقف می شود... آکنا پس از حمله برده شد. بعداً، ارتش اوگاندا اعلام کرد که سربازان درگیر تنبیه خواهند شد. با این حال، این احتمالاً یک حرکت و اقدام برای ظاهرسازی بوده، زیرا آنها فقط به این دلیل پاسخ می‌دادند که ویدیو در فضای مجازی منتشر شده بود. دیده بان حقوق بشر مشاهده کرد که افسران پلیس و ارتش اوگاندا اغلب خبرنگارانی را که در جریان تظاهرات ضد دولتی عکس می گرفتند مورد ضرب و شتم قرار می دادند و این افسران مورد هیچ پیگردی قرار نمی گرفتند.

 

 

شماره ۵
هنگامی که یک گاومیش کوهان دار یک تنی به دنبال او می آید، ویلیس چانگ دوربین خود را رها کرد و پا به فرار می گذارد...

ویلیس چانگ یکی دیگر از عکاسان حیات وحش بود که خود را در دام یک حیوان در حال حمله دید. این بار حیوان، یک گاومیش کوهان دار یک تنی بود. چانگ در حال عکاسی در پارک ملی یلوستون بود که ناگهان حیوان به سمت او دوید. چانگ در حالی که گاومیش کوهان دار در حال حمله به سمت او بود به عکس گرفتن ادامه داد. در یک نقطه، حیوان خیلی نزدیک بود. بنابراین عکاس در نهایت فرار کرد و دوربین و سه پایه خود را پشت سر گذاشت. گاومیش کوهان دار آمریکایی دور دوربین رفت و با کنجکاوی به آن نگاه کرد. حیوان حتی از پشت به سمت دوربین رفت و به نظر می‌رسید که به صفحه «ال سی دی»(LCD) نگاه می‌کند انگار می‌خواهد عکس بگیرد. در همین حال، چانگ با دوربین دیگری عکس های بیشتری از گاومیش کوهان دار آمریکایی گرفت.

 

 

شماره ۴
مشت هایی که کریستوف کورتو از یک گوریل ۲۵۰ کیلویی می خورد...

کریستوف کورتو عکاس توسط گوریلی که در حال عکاسی در پارک ملی آتشفشان در رواندا بود، مشت خورد. او و برخی از عکاسان دیگر در حال گرفتن عکس از گله گوریل بودند که رهبر آنها، یک هیولای ۲۵۰ کیلوگرمی به نام آکاروورو، بدون هشدار به کورتو حمله کرد. او با نزدیک‌تر شدن آکاریورو به گرفتن عکس ادامه داد، حتی تا لحظه‌ای که گوریل درست مقابلش ایستاد. عکس آکاریورو را در حالی نشان می‌دهد که مشتش را گره کرده است، انگار می‌خواهد کورتو را بزند. آکارورو کورتو را با ضربه کنار زد و به دنبال گوریل نر دیگری که پشت عکاسان بود رفت.ضربه گوریل به عکاس آنچنان قوی نبود، با این حال، احساس می کرد قطار به او برخورد کرده است. حادثه مشابهی در جمهوری کنگو زمانی اتفاق افتاد که یک گوریل نر پرخاشگر به عکاس ویل بورارد-لوکاس حمله کرد. این گوریل ها به حضور انسان در اطراف خود عادت نداشتند و نسبت به عکاسانی که آنها را دنبال می کردند خصمانه بودند. گوریل رهبر گروه به شدت پرخاشگر بود و مدام آماده حمله می شد. با این حال، او هرگز حملات خود را عملی نمی کرد و اغلب زمانی که به عکاسان نزدیک می شد، برمی گشت.

 

 

شماره ۳
کرگدن ناخوانده، عکاس را دست می اندازد...

جاناتان پلجر در حال عکاسی از حیات وحش پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی بود که یک کرگدن سفید به سمت او حمله کرد. برخلاف سایر افراد در این لیست، پلجر نمی دانست که یک حیوان وحشی در اطراف وجود دارد. فقط با شنیدن صدای خش خش بوته های مجاور متوجه شد که در خطر است. کرگدنی از بوته بیرون پرید و مستقیم به سمت عکاس رفت. پلجر دوید. عکاس در عوض با نزدیک شدن کرگدن به عکس گرفتن ادامه داد. حیوان با نزدیک شدن به پلجر نظر خود را تغییر داد پا پس کشید. کرگدن به چپ چرخید و دوباره به داخل بوته ها دوید. پلجر بعداً گفت که وقتی کرگدن داشت به سمت او حمله می کرد واقعا ترسیده بود.

 

 

شماره ۲
محمد شفیع عکاس، توسط سومالیایی‌های خشمگین تا دم مرگ می رود...

 محمد شفیع زمانی که نزدیک بود در جریان جنگ داخلی سومالی توسط گروهی از مردم کشته شود، عکاس نبود، بلکه فیلمبردار بود. با این حال، یک صدابردار و سه عکاس که همراه شفیع بودند کشته شدند. یک روز صبح در جولای(تیرماه) ۱۹۹۳، جنگنده های ارتش آمریکا به مرکز فرماندهی محمد فرح ایدید، فرمانده جنگ سومالیایی حمله کردند. پانزده دقیقه پس از حمله، خودروهایی از شبه نظامیان ایدید به هتل محل اقامت شفیع و همراهانش رسیدند و پیشنهاد کردند که آنها را برای عکسبرداری و فیلمبرداری به مرکز فرماندهی ببرند. روزنامه نگاران در حال عکاسی و فیلمبرداری بودند که ناگهان جمعیت خشمگینی که در محل تجمع کرده بودند به آنها حمله کردند. خبرنگاران به جهات مختلف فرار کردند و حمله کنندگان به دنبال آنها رفتند. شفیع در حین دویدن مورد ضرب و شتم قرار گرفت و با ضربه سنگ بر زمین افتاد. حتی شخصی از فاصله نزدیک به بازوی او شلیک کرد. شفی زتوانست به سختی خود را به داخل خودرویی پر از مردان سومالیایی بیاندازد و فرار کند. او فکر کرد که دارند او را به هتلش برمی گردانند تا اینکه با ماشین از کنار هتل او گذشتند و به سمت یک بازار محلی رفتند. این افراد سرانجام زمانی که متوجه شدند شافی یک مسلمان کنیایی است، او را آزاد کردند. آنها ابتدا فکر می کردند که او یک مسیحی پاکستانی است.

 

 

شماره ۱
 «ژلیکو راژناتویچ» معروف به «آرکان» جنگ سالار صرب، ران هاویو را برای افشای جنایات جنگی تحت تعقیب قرار داده و به مرگ تهدید می کند...

عکاس رون هاویو تقریباً نزدیک بود جان خود را به دلیل گرفتن عکس هایی که مبارزان را در بخش جنایات جنگی ببرهای صربستان در جریان جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۲ درگیر می کرد، از دست بدهد. نمادین ترین عکس وی جنگجویی را در حال لگد زدن به بدن زنی نشان می دهد که همکارانش به تازگی او را کشته بودند. هاویو در زمان قتل در کنار اعضای شبه نظامی بود. او نظاره گر مبارزان بود که مردی را قبل از تیراندازی در خیابان از خانه اش بیرون کشیدند. بعداً به همسر و خواهرش تیراندازی کردند. هاویو مخفیانه از تیراندازی ها عکس گرفت، اگرچه اعضای شبه نظامی صرب در قاب عکس هاویو اسیر نشدند. یکی از جنگجویان صرب به زودی به سمت خانواده کشته شده رفت و به بدن آنها لگد زد. هاویو این عکس را هم گرفت. با این حال، مبارزان صدای دکمه دوربین او را شنیدند و به او نگاه کردند. فرمانده جانی آنها، «ژلیکو راژناتویچ» معروف به «آرکان»، بعداً فیلم را از هاویو جمع آوری کرد و قول داد که عکس های پردازش شده را برگرداند. آرکان متوجه نشد که هاویو رول فیلم را عوض کرده و آن را که حاوی شواهدی از جنایات جنگی است پنهان کرده است. بعدها هاویو این تصاویر را منتشر کرد. این باعث عصبانیت آرکان شد که قول داد هاویو را بکشد. برخی از نیروهای او بعداً عکاسان دیگری را با هاویو اشتباها دستگیر کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول