اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

قصه‌ ساخت اولین میز تشریح مجازی در کشور/ ایران دومین تولیدکننده دستگاه تشریح جسد در جهان

دستگاه کالبدنما که یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید آن شده است یک میز تشریح مجازی بدن انسان است که ساخت آن حدود 6 سال به طول انجامیده است.

قصه‌ ساخت اولین میز تشریح مجازی در کشور/ ایران دومین تولیدکننده دستگاه تشریح جسد در جهان

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، آشنایی با بدن انسان همواره یکی از مشکلات محققان و دانشجویان پزشکی محسوب می‌شود. چراکه ازنظر عرفی و دینی موانعی برای تحقیق روی بدن انسان و شکافتن بدن‌های بی‌جان وجود دارد. هرچند برخی کشورها مانند هند از فروش اجساد مردگان خود برای انجام چنین فرآیندهای علمی‌ای کسب درآمد دارند؛ اما این روند امری طبیعی محسوب نمی‌شود.

از این رو یک شرکت دانش‌بنیان به عنوان دومین شرکت تولید کننده این محصول موفق به طراحی دستگاه کالبدنما شد. درواقع این دستگاه یک میز تشریح مجازی بدن انسان است که ساخت آن حدود 6 سال به طول انجامیده است.

کالبد نما یک ابزار نوین آموزشی و شبیه ساز ساختمان بدن انسان است که با فراهم کردن قسمت‌های مختلف بدن بصورت مجازی و آموزشی در قالب یک میز هوشمند با رابط کاربری بسیار آسان و کاملا لمسی می‌تواند ابزار آموزشی بسیار مفیدی در کنار جسد باشد.

از ویژگی‌های دستگاه کالبد نما می‌توان به نشان دادن تمام اندام‌ها اعم از شریان ها، وریدها، اعصاب و… در قالب مدل‌های سه بعدی منطبق با برنامه مشاهده آموزشی اشاره کرد. همچنین امکان مشاهده کتاب‌های مرتبط در کنار مدل‌های ساختمان بدن برایکسب اطلاعات تکمیلی نیز در این میز وجود دارد.

نمایش سیر تکاملی جنین انسان از ۱۵ تا ۶۰ روزگی، مدل حجمی سه بعدی تهیه شده از جسد با امکان برش از نقطه با زاویه دلخواه و حرکت از سطح به عمق بدن همراه با رنگ و شکل واقعی اندام‌ها در قالب هزارو ۲۰۰ تصویر رنگی و سه بعدی سازی تصاویر (سی تی اسکن) CT-scan و MRI از دیگر قابلیت‌های میز تشریح مجازی کالبد نما است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با این محصول دانش‌بنیان که توانسته است مشکلات تشریح جسد برای آموزش و تحقیق روی بدن انسان را حل کند، ویدئویی از مجموعه ویدئوهای قصه‌های پیشرفت را درخصوص ماجرای ساخت کالبدنما مشاهده می‌کنید:

 

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول