اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رایزنی مقامات ارشد ازبکستان و کره جنوبی؛ توسعه روابط محور گفت‌وگو

معاون نخست وزیرازبکستان و معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کره جنوبی در دیداری در شهر «سئول» پیشرفت در همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

رایزنی مقامات ارشد ازبکستان و کره جنوبی؛ توسعه روابط محور گفت‌وگو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «هونگ نام کی» معاون نخست وزیر و وزیر دارایی کره جنوبی در چارچوب دیداری در شهر «سئول» پیشرفت در پیشبرد شراکت دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار، همکاری‌های همه جانبه ازبکستان و کره جنوبی و همچنین نتایج به دست آمده در پیشبرد شراکت سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی و فرهنگی دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین آمادگی خود را برای تشدید اقدامات در بررسی و هماهنگی طرح‌های سرمایه گذاری جدید در زمینه‌های انرژی، زمین‌شناسی، الکتروتکنیک، داروسازی و بهداشتی اعلام کردند.  

همچنین گام‌های بعدی در همکاری در مسیر بنیاد کمک برای توسعه اقتصادی (EDPF) با هدف اجرای طرح‌های جدید در زمینه‌های پزشکی هسته‌ای، بیوفارماسی، الکترونیکی و توسعه زیربنایی تعیین شد.

طرفین همچنین به توافق رسیدند که برای تسریع اجرای طرح‌های در دست اجرا با همکاری بنیاد توسعه اقتصادی (EDCF) در چارچوب برنامه جدید همکاری‌ها برای سال‌های 2021 و 2023 میلادی اقدامات عملی را انجام دهند.

همچنین بر امضای موفقیت آمیز برنامه جدید همکاری‌ها با آژانس توسعه بین المللی کره جنوبی (KOICA) برای سال‌های 2022 و 2024 میلادی تاکید شد.

طرفین از پیشرفت در هماهنگی قرارداد در مورد تسهیل تجارت استقبال و تاکید کردند که این گام برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، طرفین چشم انداز همکاری‌ها را در چارچوب برنامه «کمک رسمی برای توسعه» با در نظر گرفتن اجرای طرح‌های جدید در زمینه‌های کشاورزی، ماشین سازی کشاورزی و توسعه حمل و نقل برقی بررسی کردند.  

طرفین در پایان این دیدار پایبندی خود را برای همکاری فعال در اجرای طرح‌ها و ابتکارات هماهنگ شده و همچنین تنظیم پیشنهادات جدید برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه ابراز داشتند.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 800 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلز سازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کره جنوبی در 11 ماه سال  2020 میلادی در سطح یک میلیارد و 908 میلیون دلار قرار گرفت.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول