اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید وزرای خارجه 6 کشور بر استفاده از بندر چابهار در راستای توسعه تجارت

وزرای امور خارجه ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و هند در نشست «هند و آسیای مرکزی» بر افزایش تجارت بین کشورها و استفاده از بندر چابهار تاکید کردند.

تأکید وزرای خارجه 6 کشور بر استفاده از بندر چابهار در راستای توسعه تجارت

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «رشید مرداف» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، در سومین نشست گفت و گوهای هند و آسیای مرکزی شرکت کرد.

در این نشست وزرای خارجه هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز حضور داشتند.

در این نشست سران وزارت امور خارجه از نقش گفت‌وگوی هند و کشورهای آسیای مرکزی به عنوان بستری موثر برای همکاری و تعامل در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی یاد کردند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان خاطرنشان کرد گفت‌وگو بین هند و آسیای مرکزی طبیعی و بی‌طرفانه است.

وی تاکید کرد مردم ما دارای تجربه روابط تاریخی حسن همجواری، درک متقابل و سنت‌های مشترک هستند. در شرایط مدرن، این تجربه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد روابط سیستمی و بلندمدت بین کشورهای آسیای مرکزی و هند داشته باشد.

مرداف به توسعه مداوم تعاملات بین 6 کشور در زمینه‌های مختلف و پتانسیل قابل توجه برای همکاری، به ویژه در بخش‌هایی مانند داروسازی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، انرژی و صنعت نساجی اشاره کرد.

وی همچنین بر اهمیت پروژه خط لوله گاز تاپی تاکید کرد.

مرداف در پایان سخنان خود عنوان کرد: نشست امروز اقدام کلیدی برای نشست آتی آسیای مرکزی و هند در ژانویه سال آینده است.

در این نشست، وزیران خارجه در مورد وضعیت افغانستان تبادل نظر و بر حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز و باثبات و بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن تاکید کردند.

شرکت کنندگان خاطرنشان کردند که یک اجماع منطقه‌ای گسترده در مورد افغانستان وجود دارد که تشکیل یک دولت فراگیر است که مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر حفظ حقوق زنان، کودکان و سایر اقوام ملی در صدر برنامه‌های آن باشد و نقش مرکزی سازمان ملل متحد، کمک‌های بشردوستانه فوری به افغانستان خواهد بود.

در این گفت و گو، همچنین چگونگی افزایش تجارت بین هند و آسیای مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار دادند که حجم آن در حال حاضر بسیار کم و به کمتر از 2 میلیارد دلار می‌رسد که بیشتر آن سهم صادرات نفت قزاقستان به هند است.

در این راستا، امکان استفاده از بندر چابهار که از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی با کشورهای آسیای مرکزی از طریق ایران مورد توجه قرار گرفت. همچنین به ظرفیت‌های کریدور ترانزیتی بین‌المللی شمال - جنوب که از بندر عباس می‌گذرد، اشاره شد.

در پی نتایج سومین نشست گفت و گوهای آسیای مرکزی - هند، بیانیه مشترکی به تصویب رسید.

در این بیانیه مشترک آمده است: هند از علاقه کشورهای آسیای مرکزی برای استفاده از خدمات پایانه شهید بهشتی بندر چابهار برای تسهیل تجارت خود با هند و خارج از آن استقبال می‌کند.

بر اساس این بیانیه، در این گفت‌وگو همچنین مقرر شد امکان ایجاد کارگروه‌های مشترک برای رسیدگی به موضوعات جابجایی آزاد کالا و خدمات بین هند و کشورهای آسیای مرکزی بررسی شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول