اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رانت پنهان| انحراف ارز دولتی در واردات نهاده‌های دامی

یکی از اقلامی که واردات آن به شکل گسترده با تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده نهاده‌های دامی است که البته با نرخ دولتی به دامداران یا نرسیده یا کم رسیده است.

رانت پنهان| انحراف ارز دولتی در واردات نهاده‌های دامی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برای کنترل قیمت در بازار لبنیات و محصولات پروتئینی ارز ترجیحی طی سه سال گذشته به واردات نهاده‌های دامی تخصیص یافته است، ولی بخش مهمی از این نهاده‌ها به بازار آزاد رسیده و با قیمت آزاد به فروش می‌رسد.

در این شرایط دامداران همواره از کمبود نهاده‌های دامی گلایه دارند و می‌گویند این نهاده‌ها با نرخ مصوب به دستشان یا نمی‌رسد یا به شکل بسیار محدودی می‌رسد.

در ضعف نظارت این نهاده‌های دامی به بازار آزاد راه پیدا کردند و با دلال بازی‌ها به نرخ چند برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسند و این یعنی منابع ارزی که برای واردات نهاده‌های دامی هزینه می‌شود به جای ایجاد ثبات در بازار مواد پروتئینی و لبنی به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

در سال‌های اخیر موارد بسیاری از سودجویی‌ها در این حوزه شناسایی شده و به دادگاه معرفی شده‌اند.

بسیاری کارشناسان معتقدند که تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها به هدف خود نرسیده و موجبات ثبات در بازار مواد لبنی و پروتئینی را فراهم نیاورده است به گونه‌ای که به شکل مداوم در این بازار‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم.

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا از شکل‌گیری سیاست جدیدی در این حوزه خبر داده و گفته است به جز دارو و نان، ارز ترجیحی به کالا‌های دیگر در آینده نزدیک تخصیص نمی‌یابد و منابع مالی کشور برای حمایت از اقشار آسیب پذیر به طور مستقیم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب از رانت و فساد جلوگیری شود و همچنین قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه نیز حفظ شود.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند در اجرای سیاست‌های جدید حمایت از دهک‌های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه حتما باید در دستورکار قرار داشته باشد تا نه تولید آسیب ببیند و نه اقشار آسیب پذیر جامعه.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول