اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بازی با جان شناگران در استخر مریانج/ مسمومیت با گاز ممنوعه کلر یا آب ژاول؟

خبر شوکه‌کننده بود، مسمومیت ۳۲ شناگر در استخر شهید دهقانی مریانج که مشخص نیست با گاز کلر بوده یا آب ژاول، خبری که در هر صورت قصور پیمانکار و ضعف نظارتی دستگاه ورزش در آن مشهود است.

بازی با جان شناگران در استخر مریانج/ مسمومیت با گاز ممنوعه کلر یا آب ژاول؟

خبرگزاری فارس ـ همدان، حوالی ساعت ۲۲ دیشب بود که صدای آژیر چند آمبولانس فضای شهر مریانج را پر کرد، مقصد این آمبولانس‌ها ورزشگاه شهید حاجی‎بابایی و دست بر قضا، استخر شنا این مجموعه بود.

به سرعت خبری منتشر شد که ده‎ها نفر شناگر استخر شهید دهقانی با استنشاق گاز کلر با مسمومیت شدید مواجه شده‌اند و مصدوم‎ها در حال انتقال به سه بیمارستان سطح شهر هستند.

خبر در وهله نخست بسیار شوکه‌کننده بود و در همین راستا نیز در همان ساعات پایانی شب مدیران دستگاه ورزش تا پاسی از صبح پیگیر وضعیت مصدومان این حادثه بودند که خوشبختانه حال این شناگران رو به بهبودی است و قطعا روند ترخیص آنها طی روزهای آینده صورت خواهد پذیرفت.

اما  جالب است بدانید که از سال ۱۳۹۴ استفاده از گاز کلر برای تصفیه آب استخر در تمام استخرهای شنا در سطح کشور ممنوع شده است و با دستور دادستانی کل نیز متخلفان از این امر باید به دستگاه قضا معرفی و محاکمه شوند.

موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که در اخبار منتشر شده اولیه با صراحت استفاده از مسمومیت شناگران با گاز کلر عنوان شده است، اما بهره‌بردار استخر مریانج عنوان کرده که خرابی دستگاه کاتالیزور و ورود آب ژاول به داخل استخر زمینه ساز مسمومیت شده است.

۳۲ نفر بستری شدند

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان همدان در گفت‌وگو با فارس از مسمومیت ۳۲ جوان در این حادثه خبر داد و افزود: حدود ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه شامگاه جمعه در یکی از استخر های شهر مریانج از توابع شهرستان همدان گاز کلر ۳۲ تن از ورزشکاران حاضر در استخر را مسموم کرد.

علی رشیدی با بیان اینکه این حادثه در لحظات پایانی سانس رخ داده است، گفت: در پی این حادثه ۲۵ نفر به بیمارستان سینا، چهار نفر در بیمارستان بعثت، یک نفر در بیمارستان ارتش بستری شدند و دو نفر دیگر نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی افزود: طی عیادت مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و معاونین و مدیران ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان از روند مداوای مسموم‌ها این حادثه و بررسی وضعیت انها خوشبختانه حال عمومی ایشان مثبت ارزیابی شده و طی ساعات آتی مرخص خواهند شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان همدان با اشاره به اینکه این استخر توسط پیمانکار بخش خصوصی نگهداری و بهره برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان فنی، بازرسی و حراست اداره کل ورزش و جوانان در حال بررسی جزئیات علت اصلی و چگونگی بروز این حادثه هستند.

دستگاه مشکل فنی پیدا کرده بود

بهره‎بردار استخر شهید دهقانی مریانج با رد هرگونه مسمومیت شناگران با گاز کلر اظهار کرد: من کاملاً این موضوع را رد می‎کنم زیرا تصفیه آب با با گاز کلر سالهاست که ممنوع بوده و ما از دستگاه کتالیزور آب استخر را تصویه می‎کنیم.

امیدی‎مهر با بیان اینکه بنده در آن لحظه در کنار استخر بودم و از تغییر رنگ آب متوجه شدم و سریع اقدام به تخلیه استخر کردیم افزود: آب ژاول بر اثر خرابی دستگاه وارد آب استخر که دارای دمای ۳۲ درجه است، شده و همین امر باعث تبخیر آب ژاول و انتشار گازی مسموم‌کننده می‌شود، اگر بحث گاز کلر پیش آمده بود که قطعاً دچار مشکلاتی به مراتب بیشتر و خطرناک‎تر می‎شدیم.

وی ادامه داد: بازدید کارشناسان مرکز بهداشت استان، دفتر فنی، حراست  و عوامل نیروی انتظامی از استخر انجام شده است و منتظر صورتجلسه و نظر نهایی آنها هستیم و مطمئن باشید کپسول‌های گاز کلر در مجموعه نبوده و نخواهد بود.

پیمانکار مقصر است؟

هنوز مشخص نیست ادعای پیمانکار صحت دارد یا خیر؟ در همان دقایق نخست ماجرا و پس از انتقال افراد مسموم به بیمارستان‎های شهر، بنابر گفته شاهدان محلی، عوامل استخر عنوان کرده بودند ترکیدگی کپسول و نشت آن به داخل استخر زمینه مسمومیت شده است، حالا بهره‌‎بردار به صراحت عنوان می‏‌کند که دلیل آن آب ژاول بوده، هنوز مشخص نیست موضوع از چه قرار است باید صبر کرد و منتظر تکمیل تحقیقات ماند.

اما جالب است بدانید استخر شهید دهقانی مریانج پس از دو سال تعطیلی، یک ماهی بود به چرخه استفاده برگشته و اگر ادعای بهره‎بردار مبنی بر خرابی دستگاه صحت داشته باشد، باید طی این دو ساله، سرویس، قبل از استارت به طور کامل بررسی می‎شد.

باید با مقصران برخورد قانونی شود

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان همدان نیز با اشاره با موضوع مسمومیت شناگران در استخر شهید دهقانی مریانج، اظهار کرد: سالهاست استفاده از گاز کلر در استخرهای شنا ممنوع بوده و حتی پیگرد قانونی دارد.

سیروس سوریان ادامه داد: طی سالهای گذشته استخرهای شنا در استان مجهز به دستگاه تصفیه آب شدند و به طور کلی کلر از چرخه گندزدایی استخرها حذف و طی دستور دادستان، به طور کلی ممنوع شد.

وی گفت: در بررسی اولیه ما قصور پیمانکار غیر قابل انکار است و ما مشکوک به استفاده از گاز کلر در استخر و درست در زمانی که شناگران در آب حضور داشتند، هستیم و باید نظر کارشناسان بهداشت و دفتر فنی اداره ورزش نیز به دست ما برسد.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان همدان بیان کرد: امیدواریم با مقصران و خاطیان این مورد برخورد قانونی صورت پذیرد تا بیش از این با جان مردم بازی نشود.

انتهای پیام/ 89042/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول