اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

فتنه 88؛ گناه نابخشودنی| تنفیذ حکم رئیس‌جمهور در مردادماه و رسیدگی به اتهامات آشوب‌گران

آتش آشوب‌ها مردادماه 88 کم‌فروغ‌تر شده بود ولی هم‌چنان برخی آشوبگران با اقدامات ساختارشکنانه سعی می‌کردند آتش فتنه و اغتشاش را روشن نگه دارند.

فتنه 88؛ گناه نابخشودنی| تنفیذ حکم رئیس‌جمهور در مردادماه و رسیدگی به اتهامات آشوب‌گران

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- با توجه به نزدیک شدن به یوم‌الله نهم دی، در این خبرگزاری به بازخوانی و روایت حوادث رخ داده در سال 88، از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا حماسه مردمی 9 دی که مهر پایانی بر فتنه 8 ماهه در کشور بود، پرداختیم که در ادامه روایت آنچه در مرداد 88 رخ داد؛ آمده است:

* ادامه آشوب و سکوت یا موضع ناجوانمردانه برخی شخصیت‌های سیاسی

خرداد و تیر گذاشت و سال 88 وارد داغ‌ترین روزهای خود شده بود. انتخابات تایید نهایی شده بود و اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز فقط برای به آشوب کشیدن کشور و نه چیز دیگری، در میدان آشوب و خرابکاری بودند و در این میان سکوت یا موضع ناجوانمردانه برخی شخصیت‌های سیاسی، زخمی بود که بر پیکره نظام وارد می‌شد.

* نامه خبرگان به هاشمی رفسنجانی

دوم مردادماه 88 نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با انتشار بیانیه‌ای، حمایت قاطع خود از مقام معظم رهبری و اجرای قانون را اعلام کرد و از رئیس این مجلس خواسته اند در این شر ایط حساس، با تدبیر و فراست در کنار رهبری به حل مشکلات و معضلات کمک کند و تلاش فرصت طلبان را برای آسیب زدن به وحدت ملی ناکام گذارد. 

 

 

هاشمی رفسنجانی در طول دو ماه گذشته،‌ تقریبا موضع شفافی در محکومیت اقدامات ساختار شکنانه فتنه‌گران نداشت و حتی در مواردی مواضعش به نفع فتنه‌گران تمام می‌شد.

* نامه سران فتنه به مراجع

4 مردادماه سیدمحمد خاتمی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و جمعی دیگر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب با نگارش نامه‌ای به مراجع تقلید، خواستار مداخله آنان برای حل مشکلات موجود شدند.

نویسندگان این نامه مواردی از جمله اقدام قاطع و شفاف مراجع در برابر شرایط موجود، آزادی بازداشت‌شدگان پس از حوادث انتخابات اخیر و رسیدگی به اتهامات از مجاری قانونی را خواستار شده‌ و تاکید کرده و گفتند: «از شما مراجع عظام تقلید به عنوان مرجع و ملجا ملت شریف ایران می‌خواهیم که پیامدهای زیانبار اتخاذ شیوه‌های قانون‌گریزانه را به دستگاه‌های ذی‌ربط خاطرنشان ساخته و آنان را از این اعمال برحذر دارید».

* احمدی‌نژاد: با شهروندان بازداشت شده با حداکثر رافت اسلامی برخورد کنید

7 خردادماه 1388 احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور وقت در نامه ای به رییس قوه قضائیه با اشاره به بازداشت عده ای از شهروندان که براساس دعوت و تحریک برخی افراد و جریانات سیاسی داخلی و با حمایت تبلیغاتی دشمنان خارجی روی داده است، خواستار تسریع در رسیدگی همه جانبه به وضعیت کلی متهمین و تعیین تکلیف آنان و اعمال حداکثری رافت اسلامی نسبت به آن دسته از شهروندانی که ناآگاهانه در این مسیر قرار گرفته اند شد.

* تنفیذ حکم رئیس جمهور دوره دهم

 

 

12 مردادماه 88 رهبر انقلاب حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد را تنفیذ کردند. ایشان در این حکم خطاب به احمدی نژاد تاکید کردند: « رأی قاطع و بی‌سابقه‌ مردم به رئیس‌جمهور منتخب و محترم، رأی به ویژگی‌هائی است که کارنامه‌ چهارساله‌ دولت نهم بدان‌ها زینت یافته است و سمت و سوی گرایش‌های اکثریتِ بی‌چون و چرای ملت را آشکار می‌سازد. این، رأی به گفتمان پربرکت و عزتمدار انقلاب اسلامی است؛ رأی به استکبارستیزی و ایستادگی شجاعانه در برابر سلطه‌طلبان بین‌المللی است؛ رأی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مبارزه با اشرافیگری است؛ رأی به ساده‌زیستی و نزدیکی با مردم و غمگساری از ضعیفان و مستضعفان است؛ رأی به کار و تلاشِ بیوقفه و خستگیناپذیر است».

* رییس ستاد انتخاباتی موسوی: با سفارتخانه های خارجی مرتبط نبودیم

19 مردادماه  پس از آشکار شدن ارتباط مستمر اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی با وابستگان سفارتخانه های کشورهای اروپایی در تهران طی دادگاه عوامل اغتشاشات، قربان بهزادیان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در واکنش به این موضوع مدعی شد: از ابتدای تشکیل ستاد، ارائه پاسخ منفی به درخواست های ملاقات سفرای کشورهای مختلف با مسوولان ستاد به عنوان یکی از سیاست های اصلی مورد تصویب قرار گرفته بود.

* نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات فتنه

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات بیش از 100 تن از متهمان پرونده اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد ساعت 9 و پنج دقیقه صبح شنبه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

 

 

 محمدعلی ابطحی در سخنان خود در این دادگاه که حدود 28دقیقه به طول کشید،‌ گفت: « من در جبهه اصلاحات جزء کسانی بودم که با انتخاب موسوی مخالف بودم، سال 84 نیز مخالفت خود را دراین خصوص اعلام کردم.»

وی افزود: «تقلب از زمانی اسم رمز یک نوع شورش شد که در آن فعال شدن نیروها و لشکر سازی برای تقلب و تمرین پهن شدن مردم در خیابان ها وجود داشت. ما تمرین گسترده نگهداری مردم در خیابان ها را کردیم چراکه این تمرین در چارچوب تقلب در انتخابات خیلی معنی‌دار است.».

* دومین جلسه رسیدگی به اتهامات 

17مرداد 88 دومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان آشوب های اخیر با اعتراف های تکان دهنده پنج تن از متهمان محمدرضا علی زمانی، آرش رحمانی پور، رضا رفیعی، کلوتیلد ریس، ناصر عبدالحسینی، میر محمد حسین رسام برگزار شد.

 

 

محمدرضا علی زمانی یکی از متهمان پرونده آشوب های اخیر در تهران و عضو انجمن پادشاهی ایران اتهام محاربه از طریق عضویت در گروهکی موسوم به انجمن پادشاهی ایران، توهین به مقدسات، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت کشور و خروج غیرقانونی از ایران را پذیرفت و انجام عملیات تروریستی و کشتار مسئولان برای ایجاد اغتشاشات داخلی را از دیگر برنامه های این انجمن برشمرد.

 

 

در این جلسه آرش رحمانی پور نیز به بیان اعترافات و فعالیت های غیرقانونی خویش پرداخت. آرش رحمانی پور عضو گروهکی موسوم به انجمن پادشاهی ایران و متهم به کودتای مخملی در دفاعیات خود با اشاره به بهره گیری و سوء استفاده از تظاهرات خیابانی پس از انتخابات، گفت : ایجاد درگیری بین نیروهای حکومتی و مردم و ضربه زدن به نظام برای سرنگونی آن و ایجاد پادشاهی و بازگشت به دوران قبل از انقلاب از جمله اهداف گروهک انجمن پادشاهی ایران بود.

* سومین جلسه محاکمه متهمان

سومین جلسه دادگاه متهمان حوادث و اغتشاشات سال88 صبح یکشنبه (۲۵ مردادماه) به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مجتمع قضایی امام خمینی (ره ) برگزار شد.

 

 

در این جلسه به اتهامات 25 تن از متهمین عناصر دخیل در حوادث و اغتشاشات اخیر تهران با حضور وکلای آنان رسیدگی شود.

آتش آشوب‌ها کم فروغ‌تر شده بود ولی در بزنگاه‌هایی برخی از آشوبگران در ماه‌های آینده نیز با اقداماتی ساختار شکنانه سعی کردند این آتش را روشن نگه دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول