اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مواضع و دیدگاه‌های شخصیت‌های جهان اسلام درباره شهادت سپهبد قاسم سلیمانی

در سالروز شهادت سیدالشهدای خط مقاومت، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در گزارشی به بازخوانی مواضع و دیدگاههای شخصیت‌های جهان اسلام درباره شهادت این شهید بزرگوار پرداختیم.

مواضع و دیدگاه‌های شخصیت‌های جهان اسلام درباره شهادت سپهبد قاسم سلیمانی

 شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در بامداد روز جمعه (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸) به دست جنایتکاران آمریکایی در فرودگاه بغداد، فضایی مملوء از غم و اندوه و همزمان غرور و افتخار در رهبران، شخصیت‌ها و دوستداران جبهه مقاومت برانگیخت. اندوه، بابت از دست‌دادن فردی که وجود با برکت او برای اعتلای اسلام کم‌نظیر بود و غرور بابت اینکه اسلام چنین فرزندانی تربیت کرده و آن‌ها توفیق درک او را داشته‌ و در زمانه او زیسته‌اند.

سردار شهیدی که ۴۰ سال در راه اعتلای حقیقت مبارزه کرد و پیروزی‌های ارزشمند و تاریخی رقم زد و خداوند متعال پاداش او را با شهادت داد.

رهبران و شخصیت‌های جهان اسلام از اهل تشیع و تسنن از کشورهای مختلف از ساعات ابتدایی اعلام و تأیید خبر شهادت این سرباز اسلام، با صدور پیام‌هایی ضمن ابراز همدردی با رهبری معظم انقلاب و ملت ایران، به وصف شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند. در این نوشتار بخشی از این پیام‌ها ذکر شده است.

عراق

آیت‌الله سیستانی: نقش کم‌نظیر حاج قاسم سلیمانی در پیکار با داعش فراموش ناشدنی است

آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع اعلای شیعیان در عراق، در پیامی که از طریق نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه کربلا قرائت شد، تصریح کردند: «رویدادها به‌سرعت در پی هم رخ می‌دهد و بحران‌ها اوج می‌گیرد و کشور در حال عبور از خطرناکترین پیچ وخم‌هاست؛ از تجاوز جنایت‌کارانه به پایگاه‌های نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح‌شدن ده‌ها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تأسف‌باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست‌های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر اینکه کشور در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است.»

ایشان افزودند: «به این ترتیب، طرف‌های مربوطه را به خویشتن‌داری و رفتار حکیمانه دعوت می‌کنیم و دست دعا به سوی خداوند متعال و قادر بالا می‌بریم و از خداوند قادر می‌خواهیم که عراق و مردمش را از شر اشرار و کید دشمنان و خدانشناسان دور نگه دارد.»

حضرت آیت‌الله سیستانی همچنین در پیامی به رهبر معظم انقلاب اسلامی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند.

در این پیام آمده بود: «خبر شهادت سردار عالی‌قدر آقای حاج قاسم سلیمانی رحمت الله‌علیه موجب تأسف و تأثر فراوان شد. نقش کم‌نظیر آن مرحوم در طی سالیان پیکار با عناصر داعش در عراق و زحمات فراوانی را که در این راستا متحمل شدند فراموش‌ناشدنی است.

اینجانب ضایعه فقدان آن شهید والامقام را به جنابعالی و به فرزندان مکرّم و دیگر بستگان محترم‌شان و به همه ملت شریف ایران به‌ویژه به مردم عزیز کرمان تسلیت عرض نموده و از خداوند منّان برای آن فقید سعید علّو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.»

 

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی: روز انتقام مظلوم از ظالم دردناک خواهد بود

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از علمای عراق نیز در پیامی آورد: «تأکید می‌کنیم امت اسلامی که بصیرتی قرآنی دارد و پایبند به ارزش‌های دینی و منش اهل بیت علیهم السلام در مقاومت و دفاع از مقدسات است، با این‌گونه حوادث بر استقامتش افزوده خواهد شد و دشمنان جز خسران و نابودی دستاوردی نخواهند داشت، چرا که روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم ظالم بر مظلوم خواهد بود.»

او افزود: «به شهادت تاریخ، بی‌شک عراق اجازه تداوم این دشمنی‌‌ها و تجاوزها را نخواهد داد و در مقابل مستکبران تسلیم نخواهد شد. والله المستعان.»

 

آیت‌الله بشیر نجفی شهادت دو قهرمان دفاع از مقدسات را تسلیت گفت

آیت‌الله حافظ بشیر حسین نجفی به مناسبت شهادت فرماندهان ارشد محور مقاومت پیامی صادر کرد که بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿احزاب/ ۲۳﴾

با تأسف فراوان و قلبی سرشار از ایمان به رضای خدا و قضای الهی، شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج جمال (ابو مهدی المهندس) دو قهرمانی که از مقدسات دفاع کردند و به افتخار شهادت نائل شدند را به مولای‌مان امام صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تسلیت می‌گوییم و تجاوز به خاک عراق و نقض حاکمیت و توافقنامه‌های بین المللی را به‌شدت محکوم می‌کنیم. تأسف‌بار است که عراق به میدان جنگ و میدان تسویه حساب‌ها تبدیل گردد.

همچنین این مصیبت را به جهان اسلام، دو ملت عراق و ایران، رهبران دو کشور و خویشان و وابستگانشان تسلیت عرض می‌نماییم.»

 

آیت‌الله الحائری حضور نیروهای آمریکایی در عراق را حرام اعلام کرد

در پی ترور سپهبد سلیمان شیرازی و ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی در عراق، آیت‌الله سید کاظم الحائری مرجع دینی شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: بقای نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانان آنها در عراق حرام است.

آیت‌الله حائری در این بیانیه ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، از مقام‌های مسئول عراق خواست حضور نظامیان آمریکایی و نیروهای ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری این کشور در عراق را لغو کنند.

وی همچنین از تمامی نیرو‌های مسلح و شاخه‌های نظامی حشد و عشائر عراق خواست برای اخراج اشغالگران از عراق آماده باشند و تاکید کرد: علمای معظم در حوزه‌های علمیه خود را برای مقابله با دشمن اشغالگر کاملا آماده کرده و با کنار گذاشتن اختلافات گذشته، تصمیم گیران در دولت را برای لغو بقای آمریکایی‌ها در عراق یاری کنند.

 

سید مقتدی صدر: آمادگی جریان صدر برای پاسخگویی به جنایت آمریکا

سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق نیز در پیامی گفت: «مشخص است که هدف قرار دادن قاسم سلیمانی از سوی استکبار جهانی، هدف قراردادن جهاد، معارضه و روحیه انقلابی بین‌المللی است. اما آنها نمی‌توانند در عزم ما و جهاد ما خللی ایجاد کنند. از خداوند می‌خواهم که منطقه را از خطر دور کند، عراق عزیز ما را از خطرات و بلاها دور کند، از همه می‌خواهیم که حکیمانه و هوشمندانه عمل کنند.

وی افزود: من به عنوان مسؤول مقاومت ملی عراق به مجاهدان و به‌ویژه جیش المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» فرمان آماده باش می‌دهم. گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.

 

سید صدرالدین قبانچی: نظامیان آمریکا در عراق دیگر حتی جایی برای خوابیدن هم پیدا‌ نمی‌کنند

‌حجت‌الاسلام و المسلمین سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف نیز در خطبه‌هایش بیان داشت که با ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان، جهان وارد مرحله تازه‌ای شد و آمریکا جنگ گسترده‌ای را با این جنایت خود آغاز کرد.

وی ادامه داد: نظامیان آمریکا باید منتظر ضربات نیرومند الحشد الشعبی باشند و از این پس جایی در عراق حتی برای خوابیدن نیز پیدا نخواهند کرد. همه دیدند که چگونه با شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان خون ایرانیان و عراقی‎ها در سرزمین حسین(ع) با یکدیگر آمیخته شد.

 

لبنان

آیت‌الله قبلان: ترور سردار سلیمانی اقدامی تروریستی که آمریکا مسؤول پیامدهایش است

 آیت‌الله شیخ عبدالامیر قبلان، رییس شورای اسلامی-شیعی لبنان، حمله هوایی آمریکا را اقدامی تروریستی عنوان و آن را به شدت محکوم کرد و کاخ سفید را مسؤول کامل پیامدهای خطرناک این جنایت دانست. وی ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را به منزله جنگی دانست که دونالد ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا آن را برای فرار از رسوایی‌های خود و بحران‌های کشورش صورت داد.

آیت‌الله عفیف نابلسی: شهید سلیمانی چهره بارز تاریخ معاصر است

آیت‌الله عفیف نابلسی از عالمان برجسته لبنان نیز در بیانیه‌ای، اظهار داشت:‌ ای فرزندان مقاومت و‌ ای ملت‌های آزادی‌خواه جهان و‌ ای ملت عزیز ایران! خدای متعال در این روز سردار قاسم سلیمانی آن انقلابی بزرگ که علیه استعمارگران به پاخاست و ابومهدس المهندس سردار رشید اسلام را برای شهادت برگزید. سردار شهید سلیمانی و همرزمان عراقی او، طالب شهادت بودند و قهرمانانه به آن نائل آمدند و شایسته شهادت بودند. به نوبه خود، شهادت سردار سلیمانی و همرزمان عراقی او را به رهبر جمهوری اسلامی ایران امام سید علی خامنه ای، سید حسن نصرالله و ملت‌های ایران، عراق، فلسطین، یمن و سوریه تبریک‌ می‌گویم.

این عالم لبنان تصریح کرد: سردار سلیمانی چهره بارز تاریخ معاصر است که دست‌آوردهایی بی بدیل در مبارزه با رژیم صهیونیستی و آمریکا رقم زد و توانستند شکست‌های زیادی به آنها تحمیل کند.

 

شیخ ماهر عبدالرزاق: آمریکا تاوان سنگین ترور حاج قاسم را خواهد داد

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس اهل سنت جنبش اصلاح و وحدت لبنان هم با تبریک و تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی مهندس معاون الحشد الشعبی گفت: شهادت این دو ماه و خورشید محور مقاومت، بسیار سخت است. از سوی فرزندان مقاومت به دولت و ملّت عراق و ایران، به ویژه امام خامنه‌ای تسلیت عرض می‌کنم. چنین جنایتی از دشمن کینه‌توز و خونخواری که تمام تلاش خود را برای مهار قدرت و نفوذ جموری اسلامی ایران به کار بسته است، جای تعجب ندارد.

وی با تحلیل چرایی چنین اقدامی از سوی رژیم منفور آمریکا افزود: ایالت متحده آمریکا در داخل با بحران‌های متعددی مواجه است. در بعد سیاست خارجی نیز با مجاهدت و جانفشانی رزمندگان محور مقاومت، تمام طرح‌ها و نقشه‌های استکبار جهانی را نقش برآب کرد. فرمانده شهید قاسم سلیمانی مدافع اول اسلام و مسلمین، حامی فلسطین و وحدت امت اسلامی است، پس باید آمریکا دست به چنین جنایتی بزند.

عالم اهل سنت لبنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آنکه خون شهدای محور مقاومت به خصوص سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس به هدر نخواهد رفت، خاطر نشان کرد: آمریکا بخاطر انجام این حماقت، تاوان سنگینی را پرداخت خواهد کرد. 

 

شیخ علی یاسین عاملی: ترور شهید قاسم سلیمانی خودکشی راهبردی بود

‌حجت‌الاسلام شیخ علی یاسین عاملی، رئیس علمای صور لبنان در بیانیه‌ای بیان داشت: خون شهیدان مقاومت پیش از هر چیز پروژه آمریکایی-صهیونیستی را در منطقه از بین خواهد برد. لبنان از جمله کشورهایی است که مدیون سردار شهید سلیمانی است و در جنگ ۳۳ روزه رهنمودهایش موجب شد تا پیروزی برای لبنان در مقابل دشمن صهیونیستی رقم بزند. تلاش‌های سردار سلیمانی و همرزمان شهیدش برای حمایت از انسانیت و اسلام و مقابله با پروژه‌های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه بود. اقدام برای ترور شهید سلیمانی در واقع خودکشی راهبردی برای پروژه‌های استعماری در منطقه بود و پیامدهای ناگواری در سطح جهانی خواهد داشت.

 

هیأت علمای بیروت: حق مناسبت‌ترین پاسخ به اقدام بزدلانه آمریکا، برای ایران محفوظ است

هیأت علمای بیروت نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: «تسلیت عمیق خود را به مقام معظم رهبری و ولی فقیه حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای و رهبران ایران در پی ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی اعلام‌ می‌کنیم.

شهادت ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را به ملت ایران و عراق تسلیت عرض‌ می‌کنیم و اقدام آمریکا در ترور این شهیدان را تروریستی‌ می‌دانیم.

در این بیانیه آمده است: این حمله هوایی آمریکا تجاوزی بود که همه قوانین را زیرپاگذاشت و واشنگتن مسؤول همه این اقدام ستمکارانه است و ممکن است که منطقه را به جنگ بزرگی بکشاند. جمهوری اسلامی این حق را دارد که به مناسب ترین شکل پاسخ آمریکا را بدهد و این اقدام بزدلانه و احمقانه را بی پاسخ نگذارد.

 

سید علی فضل الله: شهادت سردار سلیمانی عزم امت را برای آزادسازی قدس راسخ‌تر می‌کند

‌حجت‌الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز، در خطبه‌های خود در فردای روز ترور گفت که آمریکا قاسم سلیمانی را خطری برای موجودیت خود در منطقه‌ می‌دانست و مردم لبنان، شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به رهبر جمهوری اسلامی ایران، دولت و ملت این کشور و همچنین به دولت و ملت عراق تسلیت‌ می‌گوید. در حقیقت شهادت آنان بر خلاف تصور دشمن که دستآورد محسوب‌ می‌شود، عزم امت اسلامی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف راسخ‌تر‌ می‌کند.

 

شیخ احمد قبلان: شهادت سپهبد سلیمانی و همرزمان عراقی عامل قدرت امت اسلامی است

‌حجت‌الاسلام شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان، شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی را مایه قدرت امت اسلامی دانست و بیان داشت که آمریکا باید همه پیامدهای این اقدام ناپسندش را برعهده بگیرد.

مفتی شیعیان لبنان ادامه داد: به نوبه خود شهادت سردار سلیمانی و همرزمان عراقی را به امام عصر(عج)، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، آیت‌الله سیستانی مرجعیت دینی عراق، سید حسن نصرالله سید مقاومت و همه آزادیخواهان جهان تبریک و تسلیت عرض‌ می‌کنیم. شیخ احمد قبلان افزود: سردار شهید سلیمانی چهره انقلابی بزرگی بود که محور مقاومت در مبارزه‌های خود از این شخصیت الهام‌ می‌گرفت و طرح پیروزی‌های آن بود.

 

شیخ حسن شریفه: شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس ضربات دردناکی به داعش وارد آوردند

حجت‌الاسلام شیخ حسن شریفه، روحانی سرشناس لبنانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه بیروت، درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همرزمان عراقی او، محکوم است. ‌حجت‌الاسلام حسن شریفه از شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان کسانی یاد کرد که به گروه تروریستی داعش ضربه‌های دردناکی وارد آوردند و ریشه آن را نابود کردند. این روحانی لبنانی جنایت آمریکا را تجاوزی دانست که تنش در منطقه را بیشتر و آن را به سرنوشتی بد مبتلا خواهد کرد.

 

شیخ زهیر جعید: حاج قاسم سلیمانی مایه افتخار و عزت ما بود

شیخ زهیر جعید از علمای اهل تسنن و رییس جبهه العمل المقاومت لبنان نیز در آن ایام اظهار داشت: «ما شخصیتی نظیر قاسم سلیمانی که همواره به حضورش افتخار‌ می‌کردیم و انسانی بسیار ماهر و قدرتمندی بود را از دست دادیم، امام دشمنان باید بدانند که پیروزی به جبهه مقاومت تعلق دارد.»

وی افزود: هنگامی ‌حجت‌الاسلام سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله لبنان و شیخ راغب حرب روحانی شیعه لبنانی شهید شدند، گفتند که کار جبهه مقاومت به پایان رسیده است اما این چنین نشد. خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس باید موجب وحدت ملت عراق در برابر کسانی شود که خواهان نابودی این کشور یعنی آمریکای جنایتکار شود.

 

تجمع علمای مسلمان لبنان: مقاومت حماقت ترامپ را با ریشه‌کنی نظامیان آمریکایی پاسخ می‌دهد

تجمع علمای مسلمان لبنان در بیانیه‌ای با اشاره به شهادت سرداران اسلام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، خاطر نشان ساخت که عجیب نیست که این دو به درجه شهادت نائل آیند، بلکه مرگ طبیعی آن دو مایه شگفتی است.

در این بیانیه آمده است که این دو شهید همواره از خدای متعال‌ می‌خواستند که آن‌ها را به درجه شهادت نائل کند و ما جمعیت علمای مسلمان لبنان به امام عصر(عج) و به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و به ویژه فرماندهان سپاه قدس و دو ملت شریف ایران و عراق و دولت این دو کشور، تسلیت عرض‌ می‌کنیم.

حماقتی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مرتکب شد، مایه ریشه کنی همه نظامیان این کشور در منطقه از سوی مجاهدان مقاومت خواهد شد تا از از این رهگذر ثابت کنند 

 

شیخ صادق نابلسی: تابوت‌های چوبی در انتظار سربازان آمریکایی است

شیخ صادق نابلسی خطیب نماز جمعه صیدای لبنان هم با توصیف ترور سردار قاسم سلیمانی به «اقدامی جنون‌آمیز» نسبت به احتمال افزایش درگیری و جنگ در خاورمیانه هشدار داد.

شیخ نابلسی افزود: «این عملیات انفجار بزرگی را در منطقه به ارمغان خواهد آورد به ویژه آنکه ترامپ برای فرار از استیضاح و نتانیاهو برای فرار از زندان، دست به چنین اقدام دیوانه‌واری زده‌اند بنابراین هر دو برای منافع شخصی به چنین عملی مبادرت ورزیدند.»

وی با اشاره به خطر و پیامدهای این اقدام بر منطقه و جهان گفت: «تاوانی که آمریکا برای چنین جنایتی پرداخت خواهد کرد، بسیار بزرگ و دور از ذهن است. یک ضربه سنگین تنها اقدامی است که ایران انجام می‌دهد. تابوت‌های چوبی در انتظار سربازان آمریکایی است.»

نابلسی در پایان تصریح کرد: ما در مرحله جدیدی هستیم. واشنگتن برای جنایت‌های وحشیانه بیشماری که در منطقه مرتکب شده تاوان خواهد داد اما اینبار خون سربازان و نابودی پایگاه‌های آمریکایی، تاوان این جنایت خواهد بود.

 

تجمع علمای جبل عامل: ترور سردار شهید سلیمانی، حماقت سیاسی و نظامی تمام عیار بود

تجمع علمای جبل عامل لبنان در بیانیه‌ای، آورد: شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان را به ملت ایران و عراق وبویژه رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مرجعیت دینی عراق، تسلیت عرض‌ می‌کنیم.

شهادت این شهیدان بزرگ اسلام، عزم محور مقاومت در برابر پروژه صهیونیستی-آمریکایی را بیشتر خواهد کرد و این تجاوز آمریکا در واقع به معنای انداختن خود در آتش است.

شیخ احمد قطان: پاسخ به جنایت ترور شهید سلیمانی، دردناک خواهد بود

شیخ احمد قطان، رییس جمعیت «قولنا وعملنا» لبنان نیز در پیامی شهادت سرداران اسلام قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به آزادخواهان جهان، مسلمانان و ملت ایران تسلیت گفت.

‌قطان بیان داشت: «شهادت این دو سردار اسلام و دیگر مجاهدانی که در کنار آنها از سوی دشمنان انسانیت شهید شدند، مایه بسی غم و اندوه شد.»

رییس جمعیت «قولنا وعملنا» لبنان ادامه داد: ما بر این بارویم که پاسخ به این جنایت آمریکا، دردناک خواهد بود.

فلسطین

شیخ نمر ابوعون: ترور سردار سلیمانی بر صلابت محور مقاومت خواهد افزود

شیخ ابوعون مفتی غزه، در حاشیه مراسم عزاداری مردم غزه به مناسبت شهادت سردار سلیمانی گفت: از برادران در لبنان و سید مقاومت می‌خواهیم که این اقدام بزدلانه را بدون مجازات رها نکنند. اگر جنایت کاران مجازات نشوند، شاهد تجاوزات بیشتر و ترورهای بیشتری خواهیم بود.

ابوعون شهادت سردار سلیمانی را به ملت فلسطین، ایران، عراق و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت و اظهار کرد: شهید سلیمانی یک رهبر بین المللی بود و در سطح جهان علیه آمریکا فعالیت می‌کرد. او از بیست سال پیش برای ساختن محور مقاومت نه تنها در غزه بلکه در سراسر جهان عرب تلاش کرد.

وی افزود: ما همراه جمهوری اسلامی هستیم و تاکید می‌کنیم که مقامومت ریشه دوانده و بذری که شهید قاسم سلیمانی و برادرانش کاشتند، ثمره داده و به زودی شاهد ثمره آن خواهیم بود.

یمن

انجمن علمای یمن طی بیانیه ای شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهان ایشان را به دست دشمن آمریکایی محکوم کرد.

انجمن علمای یمن در بیانیه خود ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و المهندس، بر حق ایران و عراق در واکنش علیه آمریکا تأکید کرد و افزود: «خون این شهدا که به دست دشمن آمریکایی ریخته شد، به خواست خداوند به کابوسی برای آمریکایی تبدیل خواهد شد  و انگیزه ای خواهد بود برای آزادگان امت و محور مقاومت تا برای بیرون راندن نیرو های اشغالگر و نظام های مزدور حرکت کند و خداوند یاری خود را به مستضعفین مجاهد ارزانی دهد.»

نیجریه

دفتر علامه زکزاکی دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت «راهپیمایی هفتگی با عنوان «زکزاکی را آزاد کنید» با حضور حامیان علامه ابراهیم زکزاکی برپا شد و حامیان زکزاکی حمله هوایی آمریکا به کشور مستقل عراق را محکوم کردند؛ حمله ای که به شهادت سردار ایرانی و رهبر شبه نظامیان عراقی منجر شد.»
حامیان زکزاکی در این راهپیمایی عکس هایی از شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را در دست داشتند.

ترکیه

تَمَل کارا ملّا اوغلو ترور قاسم سلیمانی را به شدت محکوم می‌کنیم

رئیس حزب سعادت ترکیه، به خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد. وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: از خبر درگذشت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، در پی حمله منفور آمریکا در بغداد اندوهگین شدم. این حمله را که با هدف تنش‌آفرینی و سوق دادن منطقه به آتش‌افروزی صورت گرفت، به شدت محکوم می‌کنم. ضمن همدردی با مردم کشور برادر ایران، این واقعه را به خانواده قاسم سلیمانی تسلیت عرض می‌کنم.

پیام تسلیت اتحادیه علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه در پی شهادت سردار سلیمانی

اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه با صدور بیانیه‌ای شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله تروریست‌های آمریکایی را به محضر مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

این اتحادیه در بیانیه خود سردار قاسم سلیمانی را علمدار بزرگ جبهه مقاومت و فرزند لایق رهبری مقاومت دانست.

پیام تسلیت حزب اسلام جمهوری آذربایجان

حزب اسلام جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای شهادت سردار قاسم سلیمانی را به پیشگاه امام زمان (عج) و  حضرت آیت الله خامنه‌ای تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده بود: «سردمداران جلاد آمریکا و این قطعه‌ی شر که در پی تسلیم کردن دنیای اسلام در مقابل منافع استراتژی - سیاسی خود هستند آخرین ترور دولتی خود را انجام دادند و فرمانده شکست ناپذیر سپاه قدس ایران، چهره‌ محبوب دنیای اسلام و عاشقان اهل بیت (ع)، منجی و پناه مظلومان، قهرمان ابدی جبهه‌ی مبارزه با اشغالگران در جهان اسلام سردار قاسم سلیمانی را مورد هدف قرار دادند و سردار رشید اسلام در این ترور ناجوانمردانه به قله‌ی رفیع شهادت نائل شد.

دکتر «محسن صمد اف» رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان  نیز که در زندان به سر می‌برد در پیام جداگانه‌ای شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

 

پاکستان

در پی شهادت سرداران عظیم و فرزندان اسلام سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس جلسه «امت واحده» پاکستان با حضور بیش از ۱۲۰ تن از روحانیون شیعه و سنی در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

پس از پایان این جلسه بیانیه مشترکی صادر شد که در بخش ابتدایی آن آمده است:

بسم الله الرحیم

مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُۥ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبْدِیلًا خبر شهادت سردار مقاومت، مجاهد و مبارز با استعمار جهانی، ژنرال قاسم سلیمانی و دوستانش از جمله ابومهدی المهندس عموم مسلمانان به ویژه طرفداران این سرداران را سوگوار کرد. شهید قاسم سلیمانی عمر خود را در راه اسلام و مبارزه با استکبار جهانی صرف کرد و دنیای اسلام را از قدرت‌های شیطان و از داعش جنایتکار نجات داد و با نابودی داعش خواب را بر آمریکا و اسرائیل حرام کرد.

ساجد علی نقوی:  این فرزندان اسلام بزرگترین فتنه را خاموش نمودند

آیت‌الله سید ساجدعلی نقوی از علمای برجسته شیعیان پاکستان و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده ولی فقیه در پاکستان در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس اظهار داشت: این دو بزرگوار در تمام ایام حیات خود با اتخاذ بهترین راهبردها و هدایت و راهبری مدبرانه خود دسیسه‌های استکبار جهانی را خنثی کردند.

علامه سید ساجد علی نقوی ضمن ادای احترام به شهداء این حمله تروریستی اظهار داشت: این فرزندان اسلام در میدان عمل علیه تروریسم جهانی فعالیت کردند و نه فقط بزرگترین فتنه را خاموش نمودند، بلکه توطئه‌های استعماری را هم خنثی کردند. وی اضافه کرد: تجاوزگری آمریکا آنقدر پیش رفته است که هر وقت و هر جا که بخواهد در هر کشوری علیه اهداف خاصی دست به تجاوز‌ می‌زند.

 

صاحب‌زداه حامد رضا:  در این حادثه بزرگ ما با ملت ایران ایستاده‌ایم

صاحب‌زداه حامد رضا رئیس شورای اتحاد اهل سنت پاکستان نیز در واکنش به شهادت سردار سلیمانی گفت: آمریکا با شهادت سردار قاسم سلیمانی مرتکب بدترین جنایت شده است و من احساس می‌کنم سیاست‌های آمریکایی باعث جنگ جهانی سوم خواهد شد. آمریکا می‌خواهد امنیت دنیا را به هم بزند زیرا با جنایات خود تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است و در این حادثه بزرگ ما با ملت ایران ایستاده‌ایم.

وی افزود: پاکستان باید طبق منافع خود تصمیم بگیرد، زیرا دنیا تحمل جنگ دیگر را ندارد و ترور سردار سلیمانی در واقع توطئه‌ای برای بر هم زدن امنیت جهان است.

حامدرضا خاطرنشان کرد: تنها مانع اتحاد امت اسلامی آمریکا است، اما دولتمردان کشورهای اسلامی دیگر باید دلالی آمریکا را توقف کرده و براساس منافع امت اسلامی تصمیم‌گیری کنند و امروز شهادت قاسم سلیمانی باعث زوال و نابودی آمریکا خواهد شد، حکومت پاکستان باید شهادت حاج قاسم سلیمانی را محکوم کند.

بحرین

شیخ عیسی قاسم: شهیدان سپهبد سلیمانی و المهندس چشم خود را به بهشت برین دوخته بودند

شیخ عیسی قاسم، در این بیانیه ضمن ابراز تاسف و تالم درخصوص شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس، تأکید کرد: در عین حال به این دو شهید بزرگوار و امثال آنها عمیقا افتخار می‌کنم که چشمداشتی به این دنیا نداشته و چشم خود را به بهشت برین دوخته بودند. وی شهادت این دو شهید بزرگوار را به ملت و مراجع عظام و امام زمان(عج) تبریک و تسلیت گفت.

افغانستان

آیت‌الله هاشمی ارزگانی: این جنایت همدستی تروریست‌های داعش با آمریکا را نشان داد

آیت‌الله هاشمی ارزگانی نیز در پیامی اظهار داشت که مالک اشتر علی زمان، خارچشم دیوان و دَدان، بازوی ستبر و استوار ولایت، فرمانده رشید و مؤمن جبهه مقاومت، دربرابر تروریسم، صهیونیسم و استکبار بین المللی، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در پگاه جمعه و میعاد یاران و ساعات نیایش بامدادی نیایشگران و منتظران، سر بر آستان معبود نهاد و به جمع عباد الله «مُکرَمین» و مائده نشینان «عندربهم یرزقون» پیوست و ردای شهادت بر تن کرد که جز آن، خواسته و برازنده او نبود.!

این جنایت از سویی، با وضوح هرچه بیشتر همدستی تروریست‌های داعشی و دولت فاشیست و تجاوزگر آمریکا و رژیم صهیونیستی و سرسپردگان منطقوی آنان و ازسوی دیگر خوی و منش تجاوزگری و فراقانونی دولت آمریکا و عدم پایبندی آن به میثاق‌ها و منشورهای بین المللی و حق حاکمیت ملی کشورهای مستقل را نشان داد. 

 

جامعه روحانیت امامیه هرات: شهادت سردار سلیمانی نویدبخش شکست دشمنان در منطقه است

در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، جامعه روحانیت امامیه هرات پیامی تسلیتی منتشر کرد که در ابتدای آن آمده است: شهادت سرداران رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه و تمامی مسلمانها و آزادگان جهان تسلیت عرض می‌نماییم.

بدون شک جنایت بزدلانه نیروهای تروریست آمریکایی در به شهادت رساندن این سرداران سرافراز، نوید بخش شکست و زبونی دشمنان و عزت و سربلندی بیشتر اسلام و مسلمین در منطقه خواهد بود.

حسینی مزاری: سردار سلیمانی نشانه بارز یک مبارز مسلمان آزادیخواه بود

عضو افغانستانی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پی شهادت حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس ایران توسط آمریکایی‌ها بیانیه‌ای صادر کرد.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری رییس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در بیانیه‌ای نوشت: در بدو امر شنیدن خبر شهادت مردی بسیار بزرگ مایه تألم خاطر و تکدر قلب و انزجار و تنفر روحی و روانی است چه اینکه سردار پر افتخار اسلام، سر لشکر حاج قاسم سلیمانی مصداق اتم “ان اعبدوالله واجتنبواالطاغوت” و نمونه اکمل “اشداء علی الکفار و رحماء بینهم” بود و علَم و نشانه بارز یک مبارز مسلمان آزادیخواه در کوره راه‌های جهاد و شهادت طلبی به نظر‌ می‌رسید و قطعا نبودن او در این دنیای پر از ظلم و جور کفر و فریب و نیرنگِ نفاق و ترس و بزدلی محافظه کارانِ خداخواه و دنیا طلب، جای تاسف دارد و دل هر مؤمن مسلمان و حتی آزادیخواهان سایر ادیان را به سختی‌ می‌فشارد و به درد‌ می‌آورد.

 

محمد کریم خلیلی: شهادت این سردار نامدار به افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و جهان دامن خواهد زد

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح و رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با صدور پیامی گفت که شهادت این سردار نامدار به افزایش تنش‌ها در سطح منطقه و جهان دامن خواهد زد و این اقدامی است که خلاف مقصد صلح خواهی جهانی و نظم‌پذیری بین المللی شمرده می‌شود.

خلیلی اضافه کرد که او با توجه بر اینکه طرفدار صلح جهانی و مخالف هرگونه تنش نظامی در سطح منطقه و جهان می‌باشد، توسل به عمل قهرآمیز نظامی این چنینی را دامن زدن به بحران و تنش می‌داند که به نفع هیچ کشور نمی‌باشد.

 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول