اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

در مراسم شب سال نو میلادی چه گذشت؟/دعای اسقف اعظم برای سال 2022+تصاویر

شب گذشته مراسم شب سال نو میلادی در کلیسای گریگور مقدس تهران برگزار شد.

در مراسم شب سال نو میلادی چه گذشت؟/دعای اسقف اعظم برای سال 2022+تصاویر

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: در کوچه پس کوچه‌های شرق تهران در محله مجیدیه، جایی که اغلب آن را با عنوان محله ارامنه می‌شناسند و ۵ شهید دوران دفاع مقدس از دل همین محل برخاستند، کلیسایی جا خوش کرده که میزبان ما برای آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی است.

کلیسای گریگور مقدس که ۴۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۸۲ در محله زیتون پا گرفته و ارتفاع گنبدش آن را از سایر کلیساهای ارامنه در تهران متمایز کرده است.

از خیابان شانزده‌متری که وارد کوچه جمشید رویان شدیم، ساختمانی سیمانی با گنبدی بزرگ و صلیب‌هایی طلایی توجه‌مان را جلب کرد.

آغاز مراسم عشای ربّانی در کلیسای گریگور مقدس

ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه در ورودی کلیسا باز شد، پس از بررسی مجوز و ارائه کارت وارد شدیم و در بدو ورود با درخت کریسمس در رو به روی در مواجه شدیم که با تزئینات رنگارنگ و چراغ‌های چشمک‌زن نوید آمدن سال جدید را می‌داد.

در سمت چپ حیاطِ کلیسا، یادبودی برای شهدای ارامنه ۱۹۱۵ نصب شده بود و روی نرده‌های بالای ساختمان هم پیام تبریک سال ۲۰۲۲ از سوی شهرداری منطقه ۸ و مدیریت محله کرمان خودنمایی می‌کرد.

ساعت ۲۴ ناقوس کلیسا به صدا درآمد و مراسم عشای ربّانی به صورت رسمی آغاز شد، داخل کلیسا پر از تابلوهای حضرت مریم (س)، به صلیب کشیده شدن و عروج حضرت عیسی مسیح (ع) بود.

پرده زرشکی رنگ جایگاه اصلی کنار رفت و کشیش‌ها به همراه شمّاس‌های همراه (خدام‌ها) دعا را زمزمه کردند،‌ در طبقه بالای کلیسا هم گروه کر مراسم را همراهی می‌کرد.

شاید جالب باشد که بدانید این پارچه‌های زرشکی رنگ در ایام مختلف تعویض می‌شوند، مثلاً در اسفندماه پرده‌های سرمه‌ای و در عید پاک پرده‌های زرد رنگ جایگزین آن‌ها می‌شوند.

ستاره درخت کریسمس نماد چیست؟

دو خانم با لباس‌های صورتی و علامت‌ صلیبی که در پشت لباس‌شان حک شده کارهای جاری کلیسا را انجام می دهند، یکی از خانم‌‌ها در پاسخ به سوال من در خصوص جزئیات برپایی مراسم سال نو می‌گوید:

«در شب سال تحویل که ساعت ۲۴ سی و یکم دسامبر اتفاق می‌افتد، مردم در خانه‌هایشان دور هم جمع شده و با صرف شام به انتظار سال تحویل می‌نشینند.

همزمان با تحویل سال نو بسیاری از آن‌ها در کلیساها حضور پیدا کرده و در مراسم عشای ربّانی مشارکت می کنند، مراسمی که در روز اول ژانویه نیز تکرار می شود. در کلیسای مرکزی ارامنه تهران‌ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران‌ حین مراسم پیام خود را به سمع حضار رسانده و برای همه مردم و کشور عزیزمان ایران و مقام معظم رهبری، دولت و ارمنیان آرزوی بهروزی می‌کند و در دیگر کلیساها پیام ایشان کتباً توسط کشیش‌ها قرائت می شود.

از سنت‌های شب سال نو گذاشتن درخت کاج در خانه و محوطه کلیساهاست. درخت کاج با سرسبزی‌اش نماد زندگی جاودان است. ستاره اش نماد نور مسیح است که در شب تولدش در آسمان بیت لحم فلسطین درخشید و سه دانای ایرانی را به محل استقرار مسیح رهنمون کرد.

بابانوئل از چه زمانی وارد فرهنگ مسیحیان شد؟

بابانوئل یاد آور اسقفی به نام سنت نیکلاس است که در شب سال نو برای دختران دم بختی که توانایی تهیه جهیزیه را نداشتند و همچنین کودکان مستمند سکه‌های طلایی را مخفیانه برایشان می فرستاد، اما روزی مردم کمین گذاشتند و بالا خره خیر خود را شناختند، از آن روز به بعد سنت بابانوئل وارد فرهنگ مسیحی‌ها شد، کودکان هر شب سال نو منتظر او هستند تا هدایای خود را به آنها بدهد.»

توبه از گناهان در شب سال نو میلادی

پس از قرائت دعا کشیش پیام اسقف اعظم را قرائت می‌کند، ساعت ۱:۳۰ دقیقه بامداد است، حالا زمان توبه از گناهان فرارسیده، کشیش می‌ایستد و یکی از شمّاس‌ها به نمایندگی از مردم جلوی او زانو می‌زند.

همه حاضران در سکوتی عمیق به صحبت‌های کشیش گوش می‌دهند، عده‌ای به آرامی‌ اشک می‌ریزند و برخی هم سرهای خود را روی دسته صندلی گذاشته‌اند و خلوتی تکرارنشدنی را با خدای خود تجربه می‌کنند.

پخش نان فتیر به نشانه شام آخر مسیح (ع) 

پس از این مراسم زمان صرف نان فتیر فرا می‌رسد، در خصوص این نان از یکی از شمّاس‌ها سوال می‌کنم که می‌گوید: «این نان نماد همان شام آخر حضرت عیسی مسیح (ع) است که تنها ارامنه‌ای که غسل تعمید شده‌اند امکان خوردن آن را دارند، تا پیش از کرونا شخص کشیک آن را در دهان مهمانان می‌گذاشت اما حالا آن را با دعای خیر پشت دست‌شان می‌گذارد تا میل کنند، البته نان دیگری هم داریم که پس از پایان مراسم به همه مهمانان می‌دهیم.»

پس از این مراسم پرده‌های زرشکی بسته می‌شوند و در حالی که بوی کندر و اسپند مخصوص تمام فضا را پر کرده،‌ عده‌ای برای روشن کردن شمع به سمت راست جایگاه می‌روند.

حضور نماینده مجلس در مراسم عشای ربّانی

یکی از مهمانان امشب مراسم آرا شاوردیان بود،‌ نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی که به همراه همسر و پسر کوچک خود در مراسم عشای ربّانی حاضر شده بود، سال‌های پیش هم چهره‌های معروف محله مجیدیه همچون آندرانیک تیموریان در این مراسم حاضر می‌شدند.

دعای اسقف اعظم برای سال 2022 چه بود؟

پس از پایان مراسم به سراغ آقای مسروپ، کشیش کلیسای گریگور مقدس رفتم تا در خصوص متن نامه اسقف اعظم سوال کنم، وی در پاسخ به این سوال گفت: «ما امسال برای کشور عزیزمان ایران دعا کردیم و برای تمام جهان خواستار صلح جهانی و آرامش شدیم، پیام ما مسیحیان این است که صلح در تمام جهان جاری شود.»

در پایان هم بابانوئل با چهره‌ای ماسک زده وارد شد تا با کودکان و مهمانان حاضر در مراسم عکس یادگاری بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول