اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

لوله‌گذاری خط انتقال گاز تاپی در افغانستان آغاز می‌شود

وزارت خارجه‌ ترکمنستان با بیان اینکه طی سال جاری میلادی عملیات پروژه‌ تاپی در خاک این کشور به پایان می‌رسد، اعلام کرد که همزمان لوله‌گذاری این طرح در افغانستان آغاز خواهد شد.

لوله‌گذاری خط انتقال گاز تاپی در افغانستان آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، وزارت خارجه‌ ترکمنستان با بیان اینکه طی سال جاری میلادی کار پروژه‌ تاپی در خاک این کشور به پایان می‌رسد، اعلام کرد که همزمان لوله‌گذاری این طرح در افغانستان آغاز می‌شود.

«وفا حاجی‌یوف»، معاون وزیر خارجه ترکمنستان این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه) در دیدار با اعضای اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات مطرح کرده است.

این دیپلمات ارشد ترکمنستان در این دیدار گفته است که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته و زمینه لازم برای عملیاتی کردن خط لوله گازی تاپی فراهم شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای توزیع گاز در ولایت هرات و  ولایت‌های که در مسیر پروژه‌ی تاپی قرار داشته باشند، فراهم خواهد شد.

در همین حال، یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات به طرف ترکمنستانی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون تخصصی برای رفع موانع انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند را داده است.

وی از هیأت ترکمنستانی خواسته است که موضوعات فنی پروژه‌ی تاپی با بخش خصوصی در میان گذاشته شود، تا از ظرفیت شرکت‌های لجستیکی در این پروژه بزرگ منطقه‌ای استفاده شود.

در دوران حاکمیت طالبان، این دومین هیأت ترکمنستانی برای اجرای پروژه‌ی تاپی است که به هرات سفر می‌کند. پروژه‌ تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.

مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافق‌نامه پروژه‌ی تاپی را در ماه حوت سال ۱۳۹۶ شمسی امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است.

در گذشته تهدیدات امنیتی مانع اجرای پروژه‌ی تاپی قلمداد می‌شد، اما حالا با تسلط طالبان مسیر عملی‌شدن پروژه تاپی در خاک افغانستان امن شده است.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول