اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اسماج، از پاکسازی میکروب‌ها تا پیشگیری از سرماخوردگی/ افسردگی را با اسماج اسطوخودوس درمان کنید

اسماج، نوعی عود طبیعی و دست‌ساز است که از گیاهان دارویی درست می‌شود، ترکیبات فعال در اسماج افراد را در برابر بیماری‌های عصبی، مانند آلزایمر محافظت می‌کند، اسماج سبب تصفیه هوا، رفع خستگی و افزایش آرامش استفاده می‌شود.

اسماج، از پاکسازی میکروب‌ها تا پیشگیری از سرماخوردگی/ افسردگی را با اسماج اسطوخودوس درمان کنید

خبرگزاری فارس اصفهان، حتماً بوی خوش و آرامش‌بخش عودهای مختلف را تجربه کرده‌اید. عودها معمولاً از اسانس‌ها و مواد شیمیایی ساخته می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از جایگزین گیاهی و کاملاً طبیعی آن استفاده کرد. به این عودهای طبیعی اسماج گفته می‌شود. اسماج شامل دسته‌ای از گیاهان معطر است که به شکل دست‌ساز تهیه می‌شود. ترکیب این گیاهان علاوه بر عطر خوشی که پس از سوزاندن در محیط پخش می‌کند، خواص دیگری هم دارد. به زبان خیلی ساده، اسماج، نوعی عود طبیعی و دست ساز است که از گیاهان دارویی درست می‌شود.

  اسماج برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در محیط بسیار مفید بوده و سبب تصفیه هوا می‌شود و برای دفع حشرات موذی، رفع خستگی، افزایش آرامش، رفع افسردگی، رفع اضطراب و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

 

پاکسازی، آرامش و سلامت روح و روان راز سوزاندن اسماج

مریم منصوری، کارشناس ارشد تاریخ و مردم‌شناسی درباره ریشه اسماج به خبرنگار فارس گفت: از گذشته تاکنون در طب سنتی، سوزاندن گیاهان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است و یکی از گیاهانی که به طور متناوب برای سوزاندن استفاده می‌شده است، دانه‌های اسفند بوده است که یکی از اهداف سوزاندن آن دفع انرژی‌های منفی در فضا و به باور پیشینیان رفع چشم زخم بوده است.

وی با بیان اینکه مریم گلی گیاهی معطر و قدیمی است و این گونه در مناطق بومی جنوب غربی آمریکا و شمال غربی مکزیک گیاهی مقدس و محترم شمرده می‌شد، افزود: گیاه مریم گلی به عنوان گیاهی سنتی برای کاهش تب، درد و ضمادی برای دردهای عضلانی استفاده می‌شد.

کارشناس ارشد تاریخ و مردم‌شناسی ادامه داد: این رسم کم کم در میان دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها هم مرسوم شد و افراد در مناسک مذهبی و معنوی خود به جهت اثرات مطلوب روحی و روانی در مکان‌های مقدس یا به هنگام تشریفاتی خاص مانند تولد، متبرک کردن یا برطرف کردن نیروی شر از اشکال مختلف عطر و دود معطر نیز استفاده می‌کردند و به آن Smudging  می‌گفتند.

 

وی بیان کرد: پس از چندی استفاده از این گیاهان با ترکیب‌های مختلف در تمامی جهان رایج شد، گرچه همه ترکیب‌ها به آنچه در ابتدا ساخته شده بود چندان وفاداری نداشت، اما قاعده اصلی همان بود که سال‌های دراز بین سرخپوستان رواج داشت، پاکسازی، آرامش و سلامت روح و روان؛ همین روش باعث شد تا این دسته‌های گل راهی به دنیای مدرن باز کنند و به یاری روان مغشوش بشر بشتابند.

منصوری اضافه کرد: در بسیاری از آئین‌های مذهبی اسماج مقدس بوده و گیاهانی که در آن استفاده می‌شود نیز برای آن‌ها مقدس محسوب می‌شود، عنوان کرد: اسماج برای این مردم انرژی مثبت و اثر شفابخشی دارد، طبیعت و هر چیزی که منشأ طبیعی دارد، حس خوب و انرژی طبیعت را بازتاب می‌کند.

گیاهان رایج در اسماج

این روزها برای ساخت اسماج از گیاهانی که خاصیت ضد باکتریالی، پاکسازی و تصفیه‌کنندگی داشته و رایحه خوشی نیز دارند، استفاده می‌شود. انتخاب گیاهان کاملاً سلیقه‌ای بوده و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود از گیاهانی استفاده کنید که حس بهتر و کاربرد مناسب‌تری برای شما دارند. مهم‌ترین هدف اسماج تصفیه محیط و پاکسازی میکروب‌ها و باکتری‌ها و انرژی‌های منفی محیطی است. اسماج با نام سیج نیز شناخته می‌شود. در هنگام سوزاندن اسماج سعی کنید یک پنجره را باز بگذارید، از یک ظرف برای زیر اسماج استفاده کنید تا خاکستر حاصل از آن داخل ظرف ریخته شود.

از گیاهان شاخصی برای سوزاندن اسماج می‌توان بهره گرفت که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

مریم گلی

 مریم گلی که مهم‌ترین گیاه معطر در ساخت اسماج بوده و سبب پاکسازی انرژی‌های منفی خواهد شد. این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده قوی است به این معنی که می‌تواند انواع آلودگی‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را از بین برده و به دفع حشرات کمک کند.

درمان آلرژی و حساسیت

گفته می‌شود که سوزاندن مریم گلی با پاک‌سازی آلودگی‌های هوا به انتشار یون‌های منفی و کاهش یون‌های مثبت در محیط کمک می‌کند و همین باعث درمان بهتر آلرژی، آسم، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی می شود. فقط توجه داشته باشید که تنفس در محیطی که دود مریم گلی در آن زیاد باشد، ممکن است برای افرادی که به آسم و بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند، مضر باشد. پس اجازه دهید دود محیط کمتر شود و سپس وارد آن شوید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس که خاصیت آرامش‌بخشی دارد، این گیاه خواص دارویی بسیار فراوانی دارد. از این گیاه به دلیل بوی مطبوع و خواص بی‌شمار در صنعت لوازم آرایش بسیار استفاده می‌کنند. اسماج اسطوخودوس تأثیر مستقیمی بر روی درمان افسردگی و اضطراب دارد و باعث حس آرامش می‌شود.

رزماری

یکی از پایه‌های اصلی ساخت اسماج رزماری است. این گیاه با نام اکلیل کوهی نیز شناخته می‌شود و به مانند تمامی هم خانواده‌های خود دارای خواص درمانی بسیاری است. گیاه رزماری که خاصیت محافظت در برابر انواع میکروب‌ها را دارد؛ به واسطه دود ناشی از آتش گرفتن این گیاه در اسماج می‌توانید به ضدعفونی شدن محیط خانه خود کمک کنید و از بروز بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کنید. استشمام بوی رزمای باعث بهبود خلق و خو می‌شود و ذهن شما را از هر گونه اضطراب و استرس پاک می‌کند.

برگ کاج سوزنی

گیاه برگ سرو و کاج که سبب پاکسازی و تصفیه هوا می‌شود. این گیاه از دیگر گیاهان قدیمی بر روی زمین است که توسط بومیان آمریکایی به عنوان دمنوش و چای مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد و می‌تواند به رفع عفونت‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک کند.

بادرنجبویه

این گیاه سبب کاهش استرس، افزایش اشتها، ضد باکتری قوی و از بروز عفونت‌های باکتریایی جلوگیری می‌کند.

از دیگر گیاهان ساخت اسماج گیاه خرگوشک است که محیط را ضدعفونی ‌می‌کند، به ویژه محیط‌هایی که در آن‌ بیمار بستری است. نعنا که باعث افزایش سلامتی جسمی و روحی، گیاه بومادران که موجب دفع سموم بدن و محیط، گیاه اکالیپتوس که مجاری تنفسی را پاکسازی می‌کند و گیاه گل رز که عامل افزایش آرامش و جذب انرژی‌های مثبت می‌شود.

زمان استفاده از اسماج

اسماج را هر زمان که حس بهتری به شما می‌دهد، می‌توانید استفاده کنید. اما وقتی به خانه جدیدی نقل مکان می‌کنید، اسماجینگ می‌تواند به پاکسازی انرژی ساکنان قبلی، خلاص شدن از شر مانده‌های روحی قدیمی و هر نوع جوهر بد کمک کند.

وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، برخی از وقایع، خواه دعوا یا فقط یک روز بد، می‌تواند انرژی با بار منفی ایجاد کند که در فضای شما باقی مانده است. اسماجینگ به شما کمک می‌کند تا منفی بودن آن روز بد را از بین ببرید و دوباره شروع کنید.

برای ایجاد فضا برای یک شروع جدید؛ هر زمانی که آماده پروژه جدید هستید از اسماج استفاده کنید. همچنین برای روز سال نو، قبل از شروع کار جدید، بعد از خانه تکانی بهاری اسماج‌ها می‌توانند مفید باشند. هنگام سوختن اسماج سعی کنید در قسمت‌های مختلف خانه بچرخاید تا دود حاصل از سوختگی گیاه در همه جای خانه پخش شود.

لوازم مورد نیاز برای ساخت اسماج

گیاهان تازه یا خشک شده (کار با گیاهان تازه کمی ساده‌تر است، زیرا مثل ساقه های خشک شکننده نیستند)، نخ کنفی یا پشمی.

راز ساخت یک اسماج گیاهی خوب در محکم بستن آن است. مواد گیاهی با خشک شدن منقبض می‌شوند و یک بسته محکم پیچیده شده، به احتمال زیاد در طی گذر زمان تکه‌هایی را از دست می‌دهد یا کاملاً از هم جدا می‌شود. با این اوصاف، گیاهان را محکم ببندید.

گیاهان را به اندازه‌های مشابه برش دهید، بسته‌های ضخیم به آرامی می‌سوزند و ظاهر بهتری دارند. برگ‌های بیمار یا زشت را جدا کنید. ساقه‌ها را به صورت دسته‌ای درآورید و یک حلقه محکم در انتهای ساقه ببندید تا محکم شود. نخ را چند بار دیگر دور ساقه ها بپیچید و سپس یک گره دیگر بزنید تا محکم شود.

 

بسته را با یک دست بگیرید و نخ را به زاویه‌ای تا نوک بسته بپیچید.  هر چه جلوتر می روید محکم بکشید. گیاهان بزرگ برگ نیازی به چسبندگی ندارند، در حالی که گیاهان برگ بسیار نازک، به ویژه مخروطیان برای جلوگیری از ریزش برگ‌ها به نخ پیچ بیشتری نیاز دارند. بسته را بچرخانید و شروع به پیچاندن کنید و یک الگوی متقاطع را بر روی اولین رشته‌ها ایجاد کنید.

اکنون می‌توانید انتخاب کنید یا دوباره بالا و پایین بروید، مسیری را که طی کرده‌اید با یک رشته دیگر دنبال کنید، یا می‌توانید آن را کامل کنید. برای ایجاد دسته، تعداد زیادی نخ را در اطراف پایه بپیچید. در اینجا می‌توانید از هر مقدار رشته‌ای که می خواهید استفاده کنید زیرا این قسمت نمی‌سوزد.

بسته‌ها را در جایی خشک و تاریک که گردش هوا خوب است کنار بگذارید. می‌توانید آن‌ها را با استفاده از سیم‌های نازک یا رخت‌آویز آویزان کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت صاف قرار دهید تا خشک شوند. صبر کنید تا کاملاً خشک شود (معمولاً حداقل چند هفته طول می‌کشد.)

نکاتی برای استفاده از اسماج

قبل از سوزاندن اسماج یک پنجره را باز بگذارید، انتهای بسته را با کبریت روشن کنید و نوک برگ‌ها باید به آرامی دود شوند و دود غلیظی آزاد شود. این دود را به دور بدن و فضای خود هدایت کنید.
اجازه دهید بخور در قسمت‌هایی از بدن یا محیط اطراف شما که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید، باقی بماند. شما می‌توانید هر بسته را به طور میانگین به مدت ۱۵ الی ۲۰ بار استفاده کنید. پس از استفاده، مطمئن شوید که اسماج شما کاملاً خاموش شده است. پس از خاموش شدن کامل، آن را در مکانی امن و خشک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

طرز استفاده از اسماج

اسماج رو با شعله آتش (بهتره از شمع استفاده کنید) به مدت حدود ۳۰ ثانیه بسوزانید و بعد از روشن شدن گیاه، با حرکت دادن آن شعله رو خاموش کنید و دود عود رو همراه با ظرف زیر اسماجی برای جلوگیری از ریختن خاکستر عود که ضد آتش باشد استفاده کنید، مردمان بومی معمولاً از صدف دریایی یا چیزی که عنصر آب را تداعی کند، استفاده می‌کنند، می‌توانید از بشقاب یا کاسه‌ای که دوستش دارید استفاده کنید و در محیط خانه بچرخانید و با نفس عمیق از دود طبیعی اسماج لذت ببرید و در آخر یک کاسه شن و ماسه ضروری است، بعد از اتمام مراسم برای خاموش شدن صحیح اسماج استفاده می‌شود. بهتر است هر روز صبح با شروع روز برای جاری شدن انرژی مثبت و هرشب قبل خواب برای آرامش بیشتر، اسماج دود کنید.

عوارض و مضررات سوزاندن اسماج

اگر دچار میگرن یا آسم و سایر بیماری‌های تنفسی هستید سعی کنید که از سوزاندن عود طبیعی جلوگیری کنید. زیرا میگرن را تشدید و در افراد دارای آسم و بیماری‌های تنفسی، تنگی نفس ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید که دود حاصل از اسماج باعث به‌وجود آمدن آسم نمی‌شود بلکه حال بیماران آسم را بدتر می‌کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول