اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تلاش برای بازگرداندن کد آیسیک رسته ضایعات فلزی/نمی‌توان با روش حجره‌داری در صنف آهن و فولاد کار کرد

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به حذف کد آیسیک رسته ضایعات فلزی گفت: در تلاش هستیم تا با مذاکره با مسئولان مربوطه کد آیسیک رسته ضایعات فلزی را برگردانیم.

تلاش برای بازگرداندن کد آیسیک رسته ضایعات فلزی/نمی‌توان با روش حجره‌داری در صنف آهن و فولاد کار کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  سعید ممبینی امروز در جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی بررسی مشکلات اتحادیه‌های آهن و فولاد کشور در اتاق اصناف ایران، بیان کرد: اقتصاد و تجارت در هر کشوری تابع یک سری تصمیمات است که ناشی از نگرش مسئولان است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه امروز شاهد رخوت و بی‌انگیزگی در بین فعالان صنف آهن و فولاد هستیم، افزود: در 4 دهه گذشته ما در سیاست‌های اقتصادی نوسانات زیادی داشته‌ایم و در برخی جاها سخت و برخی جاها هم آسان گرفته‌ایم. اما در همه جای دنیا در تغییر سیاست‌ها سنسوری  به نام بازار وجود دارد که وقتی آن سنسور (حسگر) هشدار می‌دهد به آن توجه می‌شود، اما در طول چند سال اخیر، کمتر به واکنش بازار نسبت به تصمیمات توجه شده است. 

وی افزود: بنابراین هر جا این تصمیمات غلط  و بعضا اشتباه آسیب به وضعیت جامعه وارد کرده و وضع اقتصادی مثل امروز را به وجود آورده که وضعت اقتصادی مردم نگران کننده است به جای اینکه گفته شود اشتباه کرده‌ایم، همان سنسور یا بازار را مقصر دانسته‌اند.

ممبینی با اشاره به برخی از سیاست‌های اخیر دولت، اظهار داشت: از جمله این سیاست‌ها بر اساس مصوبات ستاد اقتصادی دولت این است که کلیه فعالیت‌های آهن و فولاد از سنگ آهن تا محصولات آهنی باید در بورس انجام شود، لذا سنسور بازار به بورس واکنش نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: در حالی که امروز شاهد افزایش قیمت آهنی در بورس هستیم شاهد کاهش قیمت جهانی آهن و فولاد و حتی شاهد کاهش قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی هستیم پس این نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد و معلوم است که در بورس این اشکال وجود دارد.

ممبینی اظهار اشت: یا اینکه ستاد تنظیم بازار مصوب می‌کند که کلیه فعالیت‌های آهن و فولاد باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود، این هم یکی از تصمیماتی است که سنسور بازار واکنش نشان می‌دهد، البته اگر این تصمیمات در مسیر شفاف‌سازی باشد، خوب است.

وی افزود: حدود 80 درصد اقتصاد کشور ما دولتی است، بنابراین تصمیمات متکی به تمایل و علاقمندی آن دستگاه‌هایی است که قرار است فعالیت بیشتری در بورس داشته باشند و بازار متاثر از این تصمیمات می‌شود و اینها بر خلاف اصل خصوصی سازی است و امروز صنف شما در حال سکون و رخوت است.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: از طرف دیگر در شرایط رکود قرار داریم و کارها تقریبا متوقف است. در چند سال اخیر تحت تاثیر تحریم و کرونا کسب‌و کارها تقریبا تعطیل هستند و بیکاری بی‌داد می‌کند و بسیاری از بنگاه‌ها مجبور به اخراج کارکنان خود شده‌اند.

ممبینی بیان داشت: در شرایط رکود در دنیا مالیات را کاهش می‌دهند و با این کار مردم تمایل به خرید بیشتر می‌‌شود و افزایش خرید نیز به معنای تولید و عرضه بیشتر و در نتیجه گردش چرخ اقتصاد است، اما در کشور در شرایط رکود هم مالیات را افزایش می‌دهیم و هم تنوع مالیاتی ایجاد می‌کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: با توجه به اتفاقات و سیاست‌هایی که در حال اتخاذ است کار با حجره‌داری نتیجه‌ای نخواهد داشت، بلکه شما باید در بورس کالای کشور حضور داشته باشید که با سرمایه اندک موفق نخواهید شد، لذا باید تجمیع سرمایه از طریق شرکت‌های تعاونی ایجاد کنید تا بتوانید در بورس حضور یابید.

وی در رابطه با حذف کد آیسیک رسته ضایعات فلزی بیان داشت: با جدیت کامل این موضوع از دبیرخانه هیات عالی نظارت در حالی پیگیری است و امیدواریم هم مساله کد آیسیک ضایعات فلزی و هم کد آیسیک ضایعات پلاستیک را برگردانیم.

ممبینی افزود: در گام اول از طریق مذاکره و رایزنی در تلاش هستیم تا این موضوع حل شود در غیر این صورت این موضوع را از طریق دیوان عدالت پیگیری خواهیم کرد..

* بلاتکلیفی متقاضیان دریافت پروانه کسب با حذف کد  آیسیک

در این جلسه، همچنین مجتبی کواکبیان، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن ساری، با اشاره به قطع کد آیسیک رسته ضایعات  فلزی بیان داشت: اخیرا وزارت صمت کد آیسیک مربوط به ضایعات فلزی را  بدون اطلاع رسانی قبلی از سامانه حذف کرده است و با توجه به اینکه دریافت پروانه کسب توسط اتحادیه و مشاغل مختلف در نظر گرفته شده بود حذف آن باعث بلاتکلیفی متقاضیان دریافت پروانه کسب شده است.

وی افزود: مدتی قبل سازمان شهرداری اعلام کرده بود که ضایعات جزو پسماند هستند و دیگر نباید پروانه کسب برای این مشاغل از طریق اتحادیه‌ها صادر شود لذا از آنجا که اتحادیه‌ها مشاغل مربوط به ضایعات را مدیریت می‌کنند، در صورت خارج شدن این صنف از اتحادیه‌ مشکلات مختلفی در زنجیره آهن و فولاد بوجود خواهد آمد.

انتهای پیام/ب  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول