اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سفر 2 هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو به چهارمحال و بختیاری/ روند توسعه گلخانه‌ها بررسی می‌شود

نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: در هفته جاری 2 هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند تا با بررسی وضعیت گلخانه‌ها و نحوه توسعه آن، گزارشی به کمیسیون کشاورزی مجلس بدهند.

سفر 2 هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو به چهارمحال و بختیاری/ روند توسعه گلخانه‌ها بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، امیرقلی جعفری گفت: در هفته جاری دو هیأت از وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنند تا با بررسی وضعیت گلخانه‌ها و نحوه توسعه آن، گزارشی به کمیسیون کشاورزی مجلس بدهند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف از سفر کمیسیون‌ها به مناطق خاص بررسی ظرفیت‌ها و مشکلات آن منطقه جهت تصمیم‌گیری بهتر در مجلس است.

وی در ادامه با بیان اینکه بزرگ‌ترین ظرفیت چهارمحال و بختیاری در سند آمایش آن، حوزه کشاورزی و آب است، افزود: رشد و توسعه استان ما باید در این حوزه باشد از این رو کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود پیدا کرده است.

جعفری اضافه کرد: چهارمحال بختیاری به عنوان پایتخت آب، حدود ۱۰ درصد آب شیرین کشور را تولید می‌کند در حالی که از لحاظ جغرافیای تنها یک درصد خاک ایران را دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل تغییر اقلیم، آب و هوا از بارش برف به باران تغییر کرده و اکنون به دلیل کمبود بارش به عنوان سرشاخه سه رود بزرگ کشور از جمله زاینده رود و دز با مشکلات اساسی مواجه شده‌ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، چهارمحال و بختیاری را بام ایران معرفی کرد و گفت: همین موضوع باعث شده با بیشترین مشکل در حوزه آب روبرو باشیم و اقدامات اساسی هم برای حل آن صورت نگرفته از این رو متأسفانه حوزه‌های مختلف کشاورزی دستخوش تحولات و تعطیلی‌هایی شده است.

وزارت جهاد از راه‌اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری حمایت می‌کند

وی ادامه داد: مقرر شده است تا مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی و حمایت از آن توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.

جعفری توضیح داد: طی سفر کمیسیون کشاورزی به استان مقرر شد اعتباری در بودجه ۱۴۰۱ برای یکی از سدهای حوزه انتخابیه اختصاص یابد که بیشترین بازده را در حوزه کشاورزی خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مقرر شد مرکز خرید تولید بذر و نشا گیاهان در این استان تأسیس شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کمبود آب بهترین کار حرکت به سمت احداث گلخانه‌ها است، عنوان کرد: اقداماتی برای احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه مجوزدار با همکاری بانک کشاورزی صورت گرفته است و مقرر شد اعتبارات لازم برای ایجاد این واحدهای گلخانه‌ای با اعزام هیأتی از وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود.

اختصاص 200 میلیارد ریال برای رفع خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان

وی در ادامه با بیان اینکه طرح جامع آب‌رسانی در حوزه آب شرب، جزو وظایفی به شمار می‌‌آید که وزارت نیرو بر عهده گرفته است، یادآور شد: از سوی دیگر احداث باغ در اراضی شیب‌دار و توسعه آن‌ها مورد تأکید کمیسیون قرار گرفته و مقرر شد مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای رفع خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان اختصاص یابد.

جعفری با بیان اینکه این استان سرشاخه سه رود بزرگ است، گفت: از این رو آبخیزداری و آبخوان‌داری باید به خصوص در مناطقی که با فرسایش بیشتر و محدودیت منابع آبی روبرو است در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایری کشور است، گفت: لازم است بازسازی و نوسازی آبشخورهای دامی و آب‌رسانی سیار به مناطق عشایری و بازسازی و مرمت راه‌ها هم صورت گیرد. 

این عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال بختیاری در ادامه با بیان اینکه تولید گوشت قرمز و سفید نیز مانند گلخانه‌داری از اولویت‌های دیگر استان است، اظهار کرد: رساندن آب پایدار به دشت‌های بحرانی ضروری است و این مورد جزو تصمیمات اصلی کمیسیون است. 

وی گفت: تمامی تصمیمات سفر اخیر کمیسیون کشاورزی به چهارمحال و بختیاری طی نامه‌ای از طریق معاونت حقوقی مجلس به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شده است که امیدواریم دستاوردهای عملی را با دو هیأتی که قرار است در حوزه گلخانه‌ها و تأمین آب این واحدها به استان سفر کنند ببینیم.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول