اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بافت فرسوده سروستان در انتظار بازسازی و پویایی؛ وقتی هسته اصلی شهر در محاصره آسیب‌ها قرار می‌گیرد

محله‌های مرکزی سروستان، یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین هسته‌های اولیه شکل‌گیری شهر و قسمتی از بافت ارزشمندی است که هنوز انسجام و پیوستگی خود را در دل شهر حفظ کرده است اما متاسفانه این محلات با وجود غنای فرهنگی، دیرزمانی است با معضلی به‌نام بافت فرسوده روبه‌رو‌ شده اند.

بافت فرسوده سروستان در انتظار بازسازی و پویایی؛ وقتی هسته اصلی شهر در محاصره آسیب‌ها قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، وجود بافت های فرسوده در نقاط مختلف شهر سروستان سبب شده که مباحث مرتبط با توسعه و نوسازی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی، بیش از پیش مطرح شوند.

انتخاب مناطق فرسوده‌ شهری برای اسکان مهاجران و اقشار کم‌درآمد شهر، نشان از افزایش مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که این امر تهدیدی برای شهر محسوب می‌شود.

 این محلات و بافت‌ها از یک سو به‌جهت فرسودگی شدید و نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی و از طرف دیگر وجود مشکلات فرهنگی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی فراوان به‌ویژه در زمینه هنجارهای اجتماعی هستند.

قیمت ارزان مسکن در بافت فرسوده، به خاطر خطرآفرین بودن زندگی در آنها

متفاوت بودن سبک زندگی در بافت های فرسوده نسبت به سبک زندگی مدرن شهری، وجود مسکن ارزان قیمت به سبب عدم وجود زیرساخت ها، بالا بودن میزان فقر، بیکاری، انواع جرائم به خصوص اعتیاد، بروز درگیری های محله ای، نبود تاسیسات و تجهیزات مناسب شهری، از معضلاتی است که زندگی در این مناطق را نا امن می کند.

با افزایش جمعیت منطقه و نبودن زمین های مسکونی برای نوسازی، کمبودهای خدماتی و معابر منطقه تشدید شده است.

 آسیب‌پذیری منطقه به لحاظ امنیتی

حل معضلات بافت های فرسوده که یکی از مهمترین معضلات شهر سروستان است که با برطرف شدن آن می توان مطلوبیت بازار مسکن را در منطقه افزایش داد.

این بافت‌ها از کمبود و ناکافی بودن معابر دسترسی به خدمات شهری رنج می‌برند و اغلب معابر آن عرض کمتر از ۶ متر دارند که امنیت این محلات را به شدت با آسیب پذیر می‌کنند و از سوی دیگر به هیچ‌وجه متناسب با زندگی شهری امروز نیستند.

بخش‌هایی از بافت فرسوده به دلیل نبود استحکام و خطرآفرین بودن آن از سکنه خالی می‌شود و اندک اندک، مکان و محل امنی برای بزهکاری خواهد شد؛ در نتیجه به رشد ناهنجاری‌ها در بافت‌های فرسوده منجر می‌شود.

افزایش مهاجرت افراد بومی

بافت‌های فرسوده شهری از فقدان برخی خدمات فرهنگی، آموزشی و شهری به لحاظ کمی و کیفی رنج می‌برد و در برخی خدمات نیز دچار نقص است و حتی در بیشتر این مناطق، فضای سبز مناسب نیز به چشم نمی‌خورد، در حقیقت از آنجا که معماری این مناطق سنتی است، اساسا وجود چنین امکانات شهری در آن پیش‌بینی نشده است.

توسعه فرسودگی، کمبود تاسیسات و تجهیزات و از بین رفتن مرغوبیت محدوده بافت‌های فرسوده شهری، از یک‌طرف موجب تنزل رتبه اجتماعی محدوده‌های ذکر شده در نگاه شهروندان و از طرف دیگر باعث افزایش میزان مهاجرت افراد اصیل و بومی با توان اقتصادی مطلوب و جایگزین شدن آنان با افراد با توان اقتصادی پایین‌تر و اقشار مبتلا به آسیب‌های اجتماعی نظیر معتادان و مهاجران بیگانه شده است.

محیطی برای کج رفتاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی

 از این رو به تدریج ارزش‌های فرهنگی و احساس تعلق به خانه، محله و شهر به فراموشی سپرده می‌شود؛ به نحوی که در برخی موارد حیات شهری نیز تهدید می‌شود و با رکود و فرسودگی بیش از حد بافت‌های فرسوده‌، این فضاها به مکان‌هایی مناسب برای کجروی‌های رفتاری و ناهنجاری‌های اجتماعی مبدل می‌شوند.

 برخی از خانه های اطراف این مکان های فرسوده توسط مالکان آنها نوسازی شده و برخی از این خانه ها به حال خود رها شده است و تبدیل به مکانی برای ریختن زباله یا  نخاله های ساختمانی و تجمع سگ های ولگرد در آن منطقه شده است.

یکی از اهالی محله ملامحمدی سروستان که خانه قدیمی پدرش را نوسازی کرده است در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: اطراف این خانه و در محدوده‌ای که محل بازی و رفت‌وآمد کودکان است، پر شده از سرنگ‌های آلوده معتادان و از طرفی به دلیل روشنایی نامناسب کوچه و ترددگاه و بیگاه معتادان، کوچه های این قسمت مخصوصا در شب امنیت ندارد.

وی ادامه داد: به علت اینکه ماشین حمل زباله، امکان ورود به این کوچه را ندارد و همسایه ها، زباله ها را در ساعت مشخص شده به بیرون از خانه نمی گذارند، در تمام مدت روز، کوچه پر از کیسه های پاره شده زباله است و بهداشت محل به زیر صفر رسیده است.

تهدید جانی عابران پیاده هنگام رفت و آمد در کوچه‌ها

بانوی میانسالی که در محله شیخ یوسف در یکی از کوچه های بلوار دانشگاه زندگی می کند نیز گفت: خانه های این محل بسیار فرسوده هستند و هر لحظه امکان ریختن دیوارها بر سر عابرین وجود داد؛ در روزهای بارانی که ما جرات از خانه بیرون آمدن نداریم.

وی ادامه داد: به غیر از اینکه احتمال ریزش دیوار وجود دارد ، آب باران تمام گل و لای دیوار خانه ها را  شسته و در کف کوچه به صورت شُل پخش می شود که علاوه بر سختی عبور و مرور، لغزندگی هم در پی دارد.

این شهروند با بیان اینکه امکان تردد ماشین در این کوچه به سختی صورت می گیرد، گفت: اگر برای فردی از این محل سانحه و اتفاق ناگواری بیفتد، امکان ورود آمبولانس به داخل کوچه نیست و تصور این موضوع ناراحت کننده و دلهره آور است.

یکی از اهالی محله حسن آباد نیز که در اطرافشان خانه های قدیمی بسیاری وجود دارد گفت: چون محله و محیط زندگی خود را دوست دارم اقدام به خرید زمین و ساخت خانه کرده ام ولی متاسفانه در اطراف ما خانه های مخروبه زیادی وجود دارد و چون خالی از سکنه هستند و یا افراد مهاجر در آن زندگی می کنند از خدمات شهری بی نصیب مانده ایم.

وی افزود: بعضی مواقع حس می کنیم ما جزء این شهر نیستیم چون هیچ گونه امکانات شهری به ما تعلق نگرفته است و به خاطر این مخروبه ها علاوه بر نا امنی ایجاد شده، تمیز نشدن معابر و بدون آسفالت بودن کوچه ها و ... مسئولین شهر نیز هیچ توجهی به بقیه ساکنان این کوچه ندارند.

تعیین تکلیف بناهای قدیمی توسط شهرداری و شورای شهر

در خصوص مشکلات ایجاد شده و نارضایتی های مردم، رئیس شورای شهر سروستان در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: این شکایت ها موضوع با اهمیتی است که اعضای شورای شهر با جدیت به دنبال حل این مسئله هستند و توجیه هستیم که نمی شود به راحتی از این موضوع چشم پوشی کرد.

هدایت اله برزگر ادامه داد: ما تمام نقاط شهر و مخروبه ها را شناسایی کرده ایم و با پیگیری هایی که انجام شده، با مالکان این خانه ها در خصوص تعیین تکیف ملک صحبت کرده ایم؛ برخی از آنها صحبت های ما در مورد معضلاتی که  خانه آنها در منطقه به وجود آورده است را پذیرفته اند و قرار شده است با کمک شهرداری تخریب صورت پذیرد.

وی با گریز به فعالیت های انجام شده در دوره چهارم شورای اسلامی که از آن زمان این موضوع پیگیری شده است اظهار داشت: نزدیک به  40مخروبه با همکاری دادستان، شهردار و مسئولین امر، تعیین تکلیف شد و تخریب صورت گرفت و این روند، علاوه بر نوسازی آن مناطق، تاثیر مناسبی در مبلمان شهری داشت.

رئیس شورای شهر ادامه داد: به طور مثال، به خاطر وجود مدرسه سرهنگ افخمی و شهید کامران کمالی در نزدیکی هم بعد از ساعت تعطیلی مدارس آن قسمت از منطقه ترافیک سنگینی ایجاد می شد و ما با بررسی آن مناطق با صاحبان خانه های قدیمی در آن محل صحبت کردیم و با رضایت آنها و تخریب خانه ها، تعریض کوچه و خیابان صورت گرفت که رضایت والدین دانش آموزان را در پی داشت و در واقع ما هم تخریب خانه های قدیمی و هم ایجاد پارکینگ و فضاسازی برای مدارس را داشتیم.

برزگر با عنوان چند مثال از فعالیت های شورای شهر ادامه داد: قسمتی از مخروبه های پشت میدان شیخ یوسف، مخروبه های رو به روی ناحیه مقاوت سپاه  و خانه های محله سرو و حسن آبادو ... مزایایی برای مردم داشته است.

خانه‌های قدیمی توسط شهرداری خریداری شده و به پارکینک عمومی تبدیل می‌شوند

وی ادامه داد: یکی اینکه بعد از تخریب، آن مکان مدتی به همین وضع رها می شود و مردم به راحتی تردد می کنند و دوم اینکه عقب نشینی صورت می گیرد و بافت نوسازی می شود و یا شهرداری آن مکان را تبدیل به پارکینک و خدمات شهری به شهروندان می کند.

نماینده مردم در شورای شهر سروستان گفت: به مشکلات مخروبه ها که رسیدگی بشود بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی حل می شود؛ شکایت ها کمتر،  پرونده های نیروی انتظامی کمتر و در نتیجه رضایت شهروندی و امنیت شهر بالاتر می رود.

برزگر با بیان اینکه در محله حسن آباد  مکانی بود که به واسطه تخریب خرابه ای، تعریض صورت گرفت توضیح داد: در این مکان نزدیک به 25 سال، یک معبر 3 متری برای عبور و مرور بود و مردم به سختی از آن جا عبور می کردند و مشکلاتی به وجود آمده بود اما در حال حاضر رفت و آمد در آن معبر بهتر شده و منتظریم که جدول گذاری و آسفالت صورت بگیرد.

برای قرار گرفتن خانه‌ای در لیست میراث فرهنگی معیارهای خاصی لازم است

وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد خودآگاه و یا ناخودآگاه می گویند شورای شهر دارد میراث فرهنگی را تخریب می کند، بیان کرد: شورای شهر به میراث فرهنگی بسیار علاقه مند هستند چرا که این مکان ها باعث افتخار هر شهروندی هست و ما هیچ ضدیتی با این موضوع نداریم بلکه خودمان را حافظ این میراث ارزشمند می دانیم، اما نمی شود با نظر غیرتخصصی و به خاطر یک سری تصورات بی اساس و بدون پایه علمی، هر مکانی را میراث فرهنگی دانست.

رئیس شورای شهر سروستان گفت: مثلا حمام عمومی قدیمی در محله سرو که تخریب شد واقعا مخروبه بود و کل سقف پایین آمده بود و مشکلات بهداشتی حادی به وجود آورده بود همسایه از وجود موش در خانه هایشان شاکی بودند و همه خانه های اطراف در عذاب بودند

برزگر ادامه داد: در صورتی که برخی از افراد که در آن منطقه زندگی نمی کنند و با این مشکلات دست و پنجه نرم نمی کنند، صرفا با انتقاد کردن سعی می کنند نکات مثبت این تخریب را نایده بگیرند، در صورتی که میراث فرهنگی آیتم های خاصی دارد و هر خانه یا مکانی که در شهر وجود دارد را نمی توان به میراث فرهنگی به شمار آورد.

وی با بیان اینکه عده ای سعی دارند به خاطر منافع خودشان جلوی این تخریب ها را به عنوان میراث فرهنگی بگیرند، گفت:  ما با اداره میراث فرهنگی کاملا تعامل داریم و در این موارد نظر آنها را جویا می شویم و طبق قوانین و مقرارات رفتار می کنیم و مطمئن باشید که این تخریب ها با دستور مراجع محترم قضایی صورت می گیرد.

امکانات رایگان شهرداری برای متقاضیان تخریب خانه‌های فرسوده

رئیس شورای اسلامی شهر سروستان اعلام کرد: شهروندانی که قصد تخریب خانه های مخروبه  قدیمی خود را دارند مجموعه شهرداری و شورای شهر از این موضوع استقبال می کنند و برای تخریب و خاک برداری، امکانات و ماشین آلات مورد نیاز را به صورت رایگان و با مجوز  لازم در اختیار افراد قرار می دهیم؛ حتی برای ساخت و ساز و بحث عوارض شهرداری نیز به صاحب زمین  کمک می کنیم.

به گزارش فارس؛ برای جلوگیری از راکد شدن مناطق شهری به خصوص مرکز شهر، باید تدبیر مناسب اندیشید و با تحرک بخشیدن، احیاء و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده‌اند، به این  مناطق حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه‌ به شهرها شد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول