اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارنامه غیرقابل دفاع «لاکهید مارتین» آمریکا در عراق

یک وبگاه عراقی با انتشار گزارشی، جزئیاتی از عملکرد شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» در عراق و شانه‌خالی کردن از تعهدات خود طبق قراردادهای امضا شده با بغداد منتشر کرد.

کارنامه غیرقابل دفاع «لاکهید مارتین» آمریکا در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری عراقی با انتشار گزارشی، جزئیاتی از عملکرد شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin Corporation) که یک شرکت صنایع هوافضایی، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی است، در نیروی هوایی عراق منتشر کرد.

در این گزارش که در پایگاه خبری «المعلومه»، با تیتر «وقتی گردنت را در دستان شرکت آمریکایی لاکهید می‌گذاری» منتشر شد، آمده است: «شرکت لاکهید مارتین یک یک شرکت خصوصی صنایع نظامی است و توسط دولت ایالات متحده کنترل می‌شود و مهمترین تولیدات آن هواپیماهای F-۱۶، F-۳۵ و ... است. این شرکت با مجموعه‌ای از کشورها سر و کار دارد که اکثر آن‌ها به طور کامل یا جزئی تحت کنترل واشنگتن هستند؛ مانند عربستان سعودی، بحرین، عراق و ... در حالی که به دلیل قراردادهای تسلیحاتی مشکوک با تایوان، از سوی دولت چین تحریم شده است».

شرکت لاکهید مارتین بزرگترین پیمانکار صنایع جنگ‌افزاری جهان به‌شمار می‌آید و سالانه بیش از ۷.۱ درصد از کل بودجه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا هزینه خریداری تجهیزات از این شرکت می‌شود.

بنا بر این گزارش، در عراق، در سال ۲۰۱۱ با این شرکت به مبلغ خیالی ۴.۳ میلیارد دلار برای تامین و نگهداری هواپیماهای F-۱۶ قرارداد بسته شد. این شرکت - مانند سایر شرکت های آمریکایی فعال در عراق - نقشی را که در قرارداد ذکر شده بود، ایفا نکرد، بلکه برنامه‌ها و خواسته‌های دولت آمریکا را اجرا می‌کرد.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، این شرکت کارکنان خود را که در پایگاه هوایی بلد  واقع در ۴۰ مایلی شمال بغداد، مشغول به کار بودند، به بهانه ویروس کرونا خارج کرد که باعث شرمساری شدید نیروی هوایی عراق شد، زیرا اکثر هواپیماها به دلیل عدم تعمیر و نگهداری از خدمت خارج شدند. نیروی هوایی عراق مجبور شد قطعات یدکی بسازد تا بتواند از این هواپیما استفاده کند و این خلاف قرارداد است، زیرا مقرر شده بود از قطعات یدکی خارجی استفاده نشود و صورت چنین اقدامی، هواپیماهای مذکور از گارانتی خارج می‌شدند.

بر این اساس، شرکت لاکهید مارتین عراق را در تنگنا قرار داد. از یک سو در بخش آموزش کادرهای عراقی برای نگهداری هواپیما به نقش خود عمل نکرد و از سوی دیگر هنگام عقب‌نشینی، تمام قطعات یدکی هواپیما را گرفت و طرف عراقی مجبور شداین قطعات را به صورت داخلی تولید کند که به نوبه خود منجر به از بین رفتن گارانتی هواپیما طبق قرارداد امضا شده می‌شد.

این شرکت بعداً بی سر و صدا و بدون بیانیه‌های رسانه‌ای یا روشنگری خاصی به پایگاه بلد بازگشت، تا اینکه در ماه می ۲۰۲۱ رسانه‌ها اخباری در خصوص تهدیدهای امنیتی علیه این شرکت منتشر کردند و پس از آن بار دیگر عراق، شاهد عقب‌نشینی مجدد این شرکت به بهانه «تهدیدات امنیتی» بود.

در آن زمان منابع امنیتی عراق فاش کردند که تعداد کارکنان این شرکت در پایگاه بلد بالغ بر ۷۰ نفر است که ۵۰ نفر از آن‌ها به آمریکا بازخواهند گشت و ۲۰ نفر به اربیل خواهند رفت.

در پایان این گزارش آمده است؛ با وجود چنین کارنامه‌ای، در اواخر سال ۲۰۲۰، دولت عراق با شرکت لاکهید مارتین مجددا قراردادی به ارزش ۱۹ میلیون دلار منعقد کرد، تنها برای بازگشت و انجام وظایف مندرج در قرارداد اول امضا شده میان دو طرف.

جنگنده‌های اف ۱۶ ارتش عراق با خروج خدمه شرکت لاکهید مارتین زمینگیر شد. تحلیلگران می‌گویند که درست است که در ظاهر، آمریکایی‌ها به بهانه‌های امنیتی از زیر بار تعهدات خود در قبال عراق شانه خالی کرده‌اند اما این اقدام گویای این واقعیت است که واشنگتن از طریق چنین قراردادهایی، وابستگی شدید نظامی عراق به آمریکا را رقم زده است و این وابستگی یک اهرم فشار است که هرگاه واشنگتن بخواهد به راحتی از آن برای ضربه زدن به بغداد استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول