اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مشاهده یوزپلنگ آسیایی نر پس از 6 سال در بافق یزد/ پایش جمعیت یوز در استان

کارشناس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست یزد از مشاهده یک فرد یوزپلنگ آسیایی نر در پناهگاه حیات وحش آریز در شهرستان بافق پس از 6 سال خبر داد.

مشاهده یوزپلنگ آسیایی نر پس از 6 سال در بافق یزد/ پایش جمعیت یوز در استان

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از یزد اظهار کرد: در تاریخ ۲۶ دی‌ماه امسال محیط بانان علی خواجه و عباس دادگر در حین گشت و پایش پناهگاه حیات وحش آریز شهرستان بافق، متوجه حضور یک  یوزپلنگ آسیایی شده و موفق به ثبت تصویر از این گونه شدند.

وی در خصوص جزئیات این مشاهده ادامه داد: محیط بانان حیات وحش آریز بافق در حال گشت و پایش متوجه جانور وحشی شده و بعد از ارسال عکس با کلیدهای شناسایی و عکس‌هایی که از این گونه موجود بود، مشخص گردید؛ این یوزپلنگ قبلاً ثبت شده و نام آن "هومینو" و با جنسیت نر می باشد.

کارشناس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست یزد از با اشاره به پیشینه وجود این یوز در استان افزود: در سال ۱۳۸۹ یک یوز ماده به همراه سه توله نر در پارک ملی سیاه کوه مشاهده می شود که این سه توله به اسمهای اردلان و ارسلان و اردوان نام گذاری شدند که این یوز مادر، بعد از طی ۱۵۰ کیلومتر توله های خود را به دره انجیر اردکان می آورد.

وی در خصوص نامگذاری فعلی این یوز اظهار کرد: این یوز که دیروز مشاهده شد اولین بار در سال ۱۳۹۲ در نزدیکی رودخانه هومینو واقع در پناهگاه حیات وحش دره انجیر مشاهده شد و به همین دلیل، نام هومینو برای آن انتخاب گردید.

زارع تصریح کرد: سه یوز برادر و هومینو در سال ۱۳۹۲ در دره انجیر ائتلافی را تشکیل می‌دهند و بصورت دوتا دوتا با هم همراه می‌شوند و آخرین بار در سال ۱۳۹۴ این چهار یوز در بافق مشاهده شدند که در مناطق وسیع شروع به گشتن و طی مسیر کردند.

کارشناس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست یزد عنوان کرد: در سال ۹۴ در مناطق چهار فرد یوز مشاهده شده بود و حالا پس از شش سال، دو یوز "اردلان و هومینو" مشاهده شدند و می دانیم که این دو زنده هستند و اما این‌که دو یوز دیگر زنده هستند یا تلف شدند یا یوز ماده ای هست باید یک مطالعاتی در مناطق یوز خیز مانند اردکان، بافق و بهاباد انجام داد.

وی با بیان این‌که این مطالعات پایش یوز در استان یزد به زودی شروع خواهد شد اضافه کرد: ممکن است در زیستگاه های وسیع استان یوزی باشد که دیده نشده و اگر یوز ماده مشاهده نشد باید تصمیمات جدید در این خصوص گرفته شود.

انتهای پیام/ب/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول