اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اتمام مرمت و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام

رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران از اتمام عملیات مرمت و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام خبر داد.

اتمام مرمت و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، پیروز حناچی رِئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران درباره اقدامات انجام شده برای مرمت خانه تاریخی ظهیرالاسلام گفت: با توجه به اینکه این بنا به شماره ۳۱۰۹۶ در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسیده است، تمامی تصمیمات اجرایی و طرح مرمت بنا نیازمند تأیید وزارت میراث فرهنگی بود؛ در همین راستا کمیته‌ای جهت تسهیل تصمیم‌گیری با حضور ناظران میراث فرهنگی و نمایندگان کارفرما و دانشگاه تهران شکل گرفت و کلیه اقدامات اجرایی بعد از تصویب در این کمیته و تأیید ناظران میراث فرهنگی به اجرا درآمد.

رِئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران در خصوص موانع پروژه نیز بیان داشت: با توجه به برنامه زمانی اجرایی، این پروژه می‌بایست بسیار زودتر به اتمام می‌رسید اما با توجه به شرایط حاد کرونا و همچنین مشکلات مالی، چندین مرحله عملیات اجرایی متوقف و یا به کندی پیش رفت. البته سرانجام این پروژه به‌صورت کامل در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و تحویل موقت شد.

وی همچنین در خصوص ویژگی‌های خاص این پروژه اظهار کرد: در این پروژه از فناوری‌های به‌روز با رعایت اصول حفاظت بهره برده شده است. وجه تمایز این طرح، پررنگ بودن جنبه‌های پژوهشی و کاربست آن در عملیات اجرایی بود. از سوی دیگر، فرصت فراهم شده برای دانشجویان و پژوهشگران برای حضور در کارگاه و کارآموزی یکی از نقاط مهم دیگر این طرح بود.

حناچی خاطرنشان کرد: در کنار همه مسائل فنی، این اقدام یکی از معدود پروژه‌های مرمتی در کشور بود که اطلاعات تخصصی آن به صورت شفاف از کلیه مراحل پروژه در اختیار همگان قرار می‌گرفت. از ابتدای پروژه با راه‌اندازی وب‌سایت پروژه، کلیه اطلاعات اولیه بنا به همراه طرح‌های مرمتی و همچنین مراحل اجرایی در دسترس عموم قرار گرفت؛ که این یکی از اهداف اصلی مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر به جهت افزایش سطح تعامل تخصصی و انتشار اطلاعات در پروژه‌های پژوهشی کاربردی است.

رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر در پایان گفت: امیدواریم این اثر ارزشمند که به عنوان یک عنصر هویتی شاخص در شهر تهران و محله بهارستان شناخته می‌شود، بعد از بهره‌برداری در معرض بازدید و استفاده عموم قرار گیرد و تهران یکی دیگر از عناصر ارزشمند خود را مجدداً در اختیار بگیرد.

بر اساس این گزارش، خانه ظهیرالاسلام یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی شهر تهران است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول برمی‌گردد و در محله بهارستان و در خیابان هدایت قرار گرفته است.

سال‌ها این خانه در معرض تخریب قرار داشت به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم، متخصصین و علاقه‌مندان خواستار رسیدگی و مرمت خانه بودند. در نهایت با تلاش‌های مرحوم دکتر نوربخش رئیس فقید سازمان تأمین اجتماعی، عملیات مرمت و بهسازی خانه تاریخی ظهیرالاسلام در اواخر سال ۱۳۹۶ و طی قراردادی کاربردی با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران به مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران سپرده شد.

مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران  از ابتدای سال ۱۳۹۷ با تجهیز کارگاه و تأمین نیروی انسانی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به خصوص دانشگاه تهران، عملیات اجرایی را آغاز کرد. با توجه به وضعیت نامناسب بنا، ابتدا عملیات آواربرداری و استحکام‌بخشی بنا انجام شد و با پاکسازی بنا از نخاله‌های موجود، عملیات مرمت جامع کلید خورد.

با توجه به حجم تخریب بنا در طبقات زیرزمین و اول، در ابتدا بعد از جمع‌آوری بخش‌های آسیب‌دیده، سقف‌های جدید در امتداد بخش‌های باقیمانده و با تکنیک‌های سنتی زمان ساخت، اجرا و بازسازی شد و در گام بعد جداره‌های آسیب‌دیده ترمیم شد و بسیاری از تزئینات بخصوص در سرسرا و اتاق شومینه بعد از تثبیت بخش‌های باقیمانده، مجدداً با رعایت اصول مرمتی بازسازی گردید. در نهایت نیز عملیات محوطه‌سازی و اجرای دیوارهای محوطه انجام شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول