اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

200 هکتار از اراضی پترگان زیر کشت زیره سبز رفت

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی گفت: میزان 1300 کیلوگرم بذر زیره سبز در سطح 200 هکتار از اراضی دهستان پترگان در اختیار بیش از 150 خانواده‌ای این منطقه به صورت رایگان قرار داده شد.

200 هکتار از اراضی پترگان زیر کشت زیره سبز رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «مهدی هنری» جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی امروز در حاشیه کشت زیره سبز در دهستان پترگان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: توانمندسازی جوامع روستایی و موضوع اشتغال یکی از کارهای قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان بوده که در ۶ دهستان سطح استان و به صورت الگویی با محوریت امام روستا پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از روستاها به صورت نقاط هدف انتخاب شده، افزود: با کار مطالعاتی که انجام شده و با محوریت امام روستا مشارکت‌های جمعی و ترغیب مردم به شبکه‌سازی کار گروهی در روستاها را انجام می‌دهند.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی بیان داشت: در زمینه اشتغال در شهرستان زیرکوه در دهستان پترگان که یکی از مناطق هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی بوده، با توجه به اینکه شرایط بارندگی مناسب بود و برای استفاده بهینه از زمین‌های دیم بحث کشت گیاهان دارویی را در برنامه گذاشتیم.
هنری عنوان داشت: با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در شهرستان زیرکوه به عنوان قطب گیاهان دارویی وجود دارد، کشت زیره سبز را با هماهنگی که با نهاد واسط در این حوزه انجام دادیم و مشارکت مردم در چند روستا از شهرستان زیرکوه بکار گرفتیم. 
وی افزود: در حال حاضر در روستاهای بارنجگان، شاهرخت، گزخت و معصوم‌آباد کار کشت زیره سبز آغاز شده و در مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بذر زیره سبز در سطح ۲۰۰ هکتار در اختیار بیش‌از ۱۵۰ خانواده‌ای که درخواست داشتند به صورت رایگان قرار داده شد.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی گفت: بعد از برداشت که حدود اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود همان میزان بذری که در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته بازپس گرفته و مابقی مربوط به درآمد و سود خانوار خواهد بود.
هنری اضافه کرد: با توجه به تحقیقاتی که در سال‌های گذشته در این منطقه انجام شد و بازدهی خوبی را در موضوع زیره سبز داشتیم کار کشت دیم در این منطقه آغاز شد و ان‌شاءالله با تداوم بارندگی‌ها بتوانیم باعث افزایش درآمد روستائیان در سطح روستاهای مرزی شویم.
وی افزود: با توجه به حضور نهاد واسط و تیم‌های تخصصی در کنار مردم آموزش‌های لازم  قبل از شروع این طرح برای مردم انجام شده و موضوعاتی که نیاز بوده در حین فرآوری و عمل‌آوری بذر نیز در اختیار مردم گذاشته می‌شود.
جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی گفت: ان‌شاءالله با راهنمایی‌های نهادهای واسطی که با آنها تفاهم کردیم بتوانیم محصول ارگانیک و سالمی را داشته باشیم که زمینه صادرات نیز فراهم و ارزش افزوده این طرح را بیش از آن چیزی که پیش‌بینی شده به نتیجه برسانیم.
هنری خاطرنشان ساخت: با آموزش‌هایی که به کشاورزان داده شده هیچ گونه کود و سمی استفاده نمی‌شود و یکی از مزیت‌های زیره سبز این بوده که بحث نگهداری زمین‌ها و تا زمان به نتیجه رسیدن محصول عملیات خاصی  نیاز نبوده و هزینه برداشت نیز کمتر شده و مطمئنا چندین برابر ارزش افزوده را نسبت به سایر محصولات کشاورزی دیمی دارد.
انتهای پیام/ ۶۹۰۵۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول