اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

هشدار کارشناسان در مورد خطر لایه‌های پنهان و خفته تروریستی در آسیای مرکزی

کارشناس قرقیز معتقد است گروه‌های مخفی و زیرزمینی تروریستی در آسیای مرکزی، با تحریک یک نیروی خارجی می‌توانند در این منطقه بی ثباتی گسترده‌ای ایجاد کنند.

هشدار کارشناسان در مورد خطر لایه‌های پنهان و خفته تروریستی در آسیای مرکزی

به گزارش  خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «یوری پاگیبا» رئیس انجمن بین المللی سربازان و نیروهای ویژه "آلفا" قرقیزستان میزگردی با عنوان «چالش‌ها و چشم اندازهای سیاست خارجی در سال 2022» در بیشکک برگزار کرد که در آن کارشناسان خطر نفوذ تروریست‌های را بررسی کردند.

در این همایش رئیس انجمن آلفا اظهار داشت: قدرت طالبان در افغانستان در حال تقویت است. همچنین دیگر بازیگران خارجی مانند هند، پاکستان، انگلیس و چین در این منطقه فعال هستند که گروه‌های خاصی از افراط‌گراها را کنترل و هر کدام دیدگاه و موضع استراتژیک خود را پیگیری می‌کنند.  گروه‌هایی از داعش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و سایر سازمان‌های ممنوعه وجود دارند که بسیاری از آنها در طی چند سال از خاورمیانه به افغانستان منتقل شدند. همه این گروه‌های نیابتی توسط ایالات متحده و ترکیه کنترل می‌شوند که از کشورهای بلوک ناتو هستند.

این کارشناس در اظهارات خود خاطر نشان کرد: علاوه بر این، روابط بین طالبان و تاجیکستان تیره است. تاجیکستان به وضوح از ادعاها و مأموریت تاریخی خود برای حفاظت از جمعیت تاجیک در خاک افغانستان صحبت می‌کند. این کشور راه‌ها و پیشنهاداتی را که طالبان ارائه می‌دهد از جمله بازگرداندن بخشی از تجهیزات دولت افغانستان به «کابل» را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی افزود: همچنین تهدید نفوذ تروریست‌ها برای ازبکستان هم وجود دارد که این کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هم نیست که بتواند برای مقابله با آنان از این سازمان کمک بگیرد. دیگر کشور همسایه افغانستان، ترکمنستان است که نیروهای نظامی ضعیفی دارد که بتواند در برابر این تهدیدات ایستادگی کند. شرایط کشورهای همسایه افغانستان، عامل مهمی در ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی است.

پاگیبا تأکید کرد: قرقیزستان نیز مشکلات بزرگی خواهد داشت. تهدید «گروه‌های پنهان و زیر زمینی» که در کشور ما تعداد زیادی وجود دارد. در عین حال، عملیات ویژه انجام شده در سال گذشته به شناسایی فعالان در گروه‌های پنهان و زیر زمینی منجر شد. این نشان می‌دهد که تروریسم در قرقیزستان تمام این لحظات شکلی ناپایدار ایجاد می‌کند که یک بازیگر خارجی می‌تواند از آنها برای اهداف خود استفاده کند. این بازیگر چه کسی است؟ ایالات متحده آمریکا، ترکیه  که در حال حاضر گروه‌های نیابتی خود را در افغانستان دارند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول