اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

ظرفیت‌های گیلان روی میز دولت/آنچه رئیس‌جمهور باید در گیلان ببیند

تلاش شده در سفر رئیس جمهوری به موضوعات مهم گیلان نظیر زباله سراوان، حوزه آب، خط ریلی رشت-انزلی و آستارا به صورت ویژه رسیدگی شود، پیگیری و حل موضوع پسماند، آب شرب و اشتغال در استان مطالبه جدی گیلانیان از رئیس جمهور است.

ظرفیت‌های گیلان روی میز دولت/آنچه رئیس‌جمهور باید در گیلان ببیند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در پی خبر حضور رئیس جمهور کشورمان به استان گیلان در روز جمعه، انتظار می‌رود نمایندگان گیلان در حوزه‌های انتخابیه خود موضوعات مربوط به شهرستان‌ها را از وزرا و هیأت دولت پیگیری و مطالبه کرده و وزرای دولت سیزدهم در شهرستان‌های گیلان موضوعات را پیگیری کنند.

تلاش شده در این سفر به پروژه‌های استانی نگاه ویژه شده و در سفر رئیس جمهوری به موضوعات مهم گیلان نظیر زباله سراوان، حوزه آب، خط ریلی رشت-انزلی و آستارا به صورت ویژه رسیدگی شود، پیگیری و حل موضوع پسماند، آب شرب و اشتغال در استان مطالبه جدی گیلانیان از رئیس جمهور است.

 

رشت الکتریک، از خلع ید تا انتصاب ناگهانی و بلاتکلیفی اراضی مخروبه

واگذاری ناموفق شرکت «الکتریک ایران رشت» یا همان «رشت الکتریک» و تعطیلی و توقف تولید و اشتغال در این کارخانه بزرگ با فراز و نشیب‌های فراوان، دستور رسیدگی فوری به وضعیت این کارخانه توسط رئیس وقت قوه قضاییه در بهمن ماه سال گذشته صادر شد.

مشخص شدن تکلیف اراضی مخروبه رشت الکتریک موضوع مهمی است که پس از راه‌اندازی احتمالی بخش حداقلی در شهرک صنعتی رشت باید تکلیف آن مشخص شود کما اینکه اراضی باقی‌مانده از کارخانه تعطیل‌شده رشت الکتریک به‌عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شود.

اگرچه احیای رشت الکتریک بعد از خلع ید و دستگیری بخش خصوصی نااهل، خبر مسرت بخشی برای گیلانیان است اما آنچه مورد نگرانی و سؤال از مسؤولان صندوق بازنشستگی می‌باشد این است که در سال‌های گذشته با تصمیم بیرونی روند تخریب کارخانه رشت الکتریک رقم خورد و امروز نیز در سکوت کامل خبری و استانی و انتصاب از بیرون، بدون مشورت با مسؤولین استانی انتخاب شده خاطرات خوشی ندارند و این سکوت و انتصاب یک‌باره به‌نوعی بی‌سلیقگی مدیران صندوق بازنشستگی را نشان می‌دهد چراکه این موضوع منجر به بی‌اعتمادی و نهایتاً ممکن است به عدم همکاری با مدیر منتصب منجر شود که هم فرصت احیا از بین می‌رود و هم مشکلات مدیران جوان با هر گرایش سیاسی، دوچندان می‌شود.

علارغم اشاره مسؤولان سازمان بازرسی و حتی دستگاه قضا به تلاش‌های سه‌ساله در جهت تعیین تکلیف مالکیت رشت الکتریک و اقاله آن مدعی شدند که توقع ما و مردم تنها اقاله نیست بلکه باید شرکتی با ظرفیت اشتغال و تولید قابل‌توجه به گیلان برگردد.

ولی پس از این بازگشت و واگذاری به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری، سهامداران این شرکت با شکایت از این واگذاری حکم انحلال رشت الکتریک را در دست دارند و همان زمین برای رشت الکتریک باقی مانند.

 

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا فرصتی که نباید از دست برود

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان بین‌المللی همگرایی اقتصادی منطقه‌ای است که پس از تجربه‌های مختلف و عمدتاً ناموفق همگرایی در حوزه جمهوری‌های شوروی سابق به مرحله عملیاتی رسیده است. روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به‌عنوان اعضای اصلی باهدف گسترش روابط تجاری در جهان با منافع مشترک اقتصادی از سال ۲۰۱۵ اتحادیه اقتصادی بانام اوراسیا را تأسیس کردند.

عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که چشم‌انداز روشنی پیش روی آن قرار دارد، می‌تواند نقش مؤثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند.

بر اساس موافقت‌نامه اوراسیا، ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیازات گمرکی خاصی دریافت خواهد کرد و کشورهای این اتحادیه هم این امکان را خواهند داشت که حجم صادرات خود به ایران را تا ۷۵ درصد افزایش دهند. ایران نیز می‌تواند با امتیازاتی که دریافت می‌کند، صادرات کالاهای خود به مقصد پنج کشور اوراسیایی را تا چند برابر افزایش دهد.

به نظر می‌رسد علیرغم اجرای توافقات ایران با کشورهای عضو در اوراسیا پس از عضویت افتخاری در آن، هنوز حلقاتی مفقوده ایران را از دستیابی مطلوب به این بازار هدف دور کرده و لازم است مشکلات در این زمینه به‌صورت دقیق کارشناسی و رفع شود.

با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل‌توجه برای اقتصاد ایران ایجاد کرده که می توان از این طریق بخشی از اثر تحریم‌ها را جبران کرد. قطعا ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که بتواند با سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی برقرار کند و یا روابط خود را توسعه دهد.

 

گیلان ظرفیت قطب صنعت نساجی شدن کشور را دارد

۵۰ درصد سهم تولید پیله تر در کشور متعلق به گیلان است و متأسفانه در دهه‌های گذشته شاهد افول این صنعت در ایران و گیلان تا سطح نازل یک درصد تولید ابریشم جهان بوده‌ایم به‌طوری‌که تولید پیله ابریشم از پنج هزار و ۵۰۰ تُن در سال ۱۳۷۰ به ۸۵۰ تُن در سال ۱۳۹۶ و در همین دوره تولید نخ ابریشم نیز از ۸۵۰ تُن به ۱۳۶ تُن رسیده و تأسف‌بارتر اینکه در دهه‌های گذشته به دلیل وجود برخی سیاست‌های غیر حمایتی، وسعت توتستان‌های کشور از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۴ هزار هکتار کاهش یافته است.

اگرچه کارخانه ابریشم صومعه سرا، کارخانه پوشش و ایران پوپلین؛ طبق وعده رئیس وقت قوه قضاییه قضایی، از بخش خصوصی نااهل خلع ید شده و مسببان نابودی آن‌ها تحویل مراجع قانونی شدند اما رشد تولید در کارخانجات نیازمند همت همه استان است تا با اقدام جهادی صنعت استان را به‌جای هزینه‌بر بودن به تولیدکننده و سود ده تبدیل کرده و این‌گونه جان تازه‌ای به صنعت نساجی گیلان ببخشد.

نظر به بازدیدهای میدانی و گذشته رئیس وقت دستگاه قضا و رئیس‌جمهور فعلی، مردم گیلان انتظار به حقی برای به ثمر نشستن میوه درختی را دارند که خود آیت‌الله رئیسی بانی احیای آن بود و امیدوارند که طعم شیرین فعلیت قول‌های مسؤولان را این بار به‌واقع بچشند.

 

ضرورت حمایت دولت از چای‌کاران برای افزایش کشت و کاهش واردات چای

طبق آمارهای اعلامی سازمان چای، ۹۰ درصد باغات چای کشور در استان گیلان به‌ویژه در شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود و لاهیجان قرار دارد که با رنج و تلاش مردان و زنان چای‌کار منطقه آباد مانده و به برکت این سخت‌کوشی‌ها هم معاش خانواده‌هایشان از حاصل این دسترنج تأمین‌شده و هم سهمی در چرخاندن چرخ اقتصاد کشور داشته‌اند.

تولیدکنندگان چای می‌گویند «با توجه به مصرف چای در کشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن است از این میزان تنها ۳۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود و برای اینکه نیاز بازار مصرف تأمین شود مابقی یعنی چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن چای توسط اتحادیه بازرگانان و بسته‌بندی وارد کشور می‌شود.»

به فروش نرسیدن همین میزان تولید داخلی چای (حدود یک‌سوم نیاز کشور ) همان چالشی است که امروز بازار چای داخل با آن مواجه بوده و باید دید چه عواملی منجر شده تا مصرف‌کننده رغبتی برای خرید چای داخلی نداشته باشد و البته تجار و مافیای قدرتمند و سودجوی واردکننده چای خارجی هم از این شرایط سوءاستفاده کرده و با واردات بی‌رویه باعث می‌شوند تا به صنعت چای کشور ضربه وارد شود.

 

معضلات حوزه بهداشت و درمان گیلان

در بین همه معضلات موجود در حوزه سلامت گیلان، عقب‌ماندگی‌های عدیده استان به‌ویژه در زیرساخت حوزه بهداشت و درمان که مسئولان عالی کشور نیز بارها به آن اذعان داشته‌اند، موضوعی بود که طی سال‌های اخیر به‌ویژه در بحران کرونا بیشتر خود را نشان داد.

گرچه بخشی از پیگیری‌ها جهت جذب بودجه، منابع و تخصیص اعتبارات برای استان کم برخورداری همچون استان گیلان بر عهده مسوولان دستگاه‌ها است اما توسعه متوازن و اثربخش در هر مجموعه‌ای مستلزم رویکرد عدالت محور وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بالادستی و همچنین تلاش‌های قابل ملموس نمایندگان مردم در خانه ملت است.

حدود ۱۰ کلینیک‌ تخصصی ویژه در شهرستان‌ها از طرح تحول سلامت علیرغم تلاش‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های قابل‌توجه طی دو سال اخیر همچنان باقی‌مانده‌اند و تنها تعداد محدودی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده که می‌طلبد توجه وزارت خانه بهداشت و درمان به جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها شتاب بگیرد.

 

فوتبالی‌ترین استان همچنان بدون استادیوم!

طبق آمار استان گیلان یکی از فوتبال خیزترین استان‌های کشور است که در سالیان نه‌چندان دور دارای دو تیم در سطح اول فوتبال ایران یعنی لیگ برتر بوده است که با سوء مدیریت هر دو تیم به دسته‌های پایین‌تر سقوط کردند ولی همچنان گیلانی‌ها به‌عنوان ستون‌های فوتبال ایران در تیم ملی در حال درخشش هستند.

برای نمونه بر اساس آخرین لیست دعوت‌شدگان تیم ملی فوتبال ایران گیلان پس از تهران به‌صورت مشترک با گلستان بیشترین دعوت‌شدگان به تیم ملی را داشت و در اغلب بازی‌ها هر سه بازیکن تیم ملی یعنی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی و صادق محرمی به‌صورت ثابت در تیم ملی برای کشورشان به میدان می‌روند.

اما با تمام این تفاسیر استان گیلان از داشتن یک استادیوم استاندارد و در شأن ورزش این استان محروم است و این با عدالت ورزشی کاملاً در تضاد است و نیازمند یاری مسؤولان است تا گیلان بتواند به جایگاهی مناسب در حد و اندازه استعدادهای این خطه زرخیز برسد.

 

صدای هق‌هق نفس‌های بادام زمینی در گیلان

بادام‌زمینی یکی از محصولات استراتژیک گیلان است و ۶۰ درصد بادام‌زمینی کشور به دلیل وجود رودخانه سفیدرود و حاصلخیزی خاک و وجود بیش از دو هزار و ۶۵۰ هکتار باغ بادام و تولید حدود ۹ هزار و ۱۲۰ تن در شهرستان آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود به این دلیل همگان این شهرستان را قطب بادام‌زمینی کشور می‌نامند.

نبود صنایع تبدیلی یکی دیگر از معضلات بادام‌کاران آستانه‌ای است، زیرا کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند با کمی توسعه و سرمایه‌گذاری با گسترش صنایع تبدیلی به ایجاد اشتغال و افزایش صادرات این محصول کمک کرد.

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند با اندکی تلاش و انجام اقدامات لازم می‌توان به ایجاد صنایع تبدیلی بادام کمک کرد ولی مسؤولان جهاد کشاورزی می‌گویند برای انجام این کار باید بادام به تولید انبوه برسد ولی تاکنون برنامه خاصی برای افزایش میزان بادام‌زمینی تولیدشده در گیلان ندارد.

 

فقدان زمین چالش‌ بزرگ منطقه آزاد انزلی

به‌طورکلی می‌توان گفت دو منطقه آزاد چابهار و بندرانزلی در کشور می‌توانند کارکرد منطقه‌ای داشته باشند هرچند هر دو این مناطق به شبکه ریلی متصل نیستند و هر دو از فرهنگ مدیریتی بهینه کلان رنج می‌برند، اما با سرعت بخشیدن به فرایند اتصال این دو منطقه آزاد به خط ریل سراسری مناطق آزادی که یکی متصل به دریای عمان و آب‌های بین‌المللی و دیگری در جوار دریای کاسپین و کشورهای حوزه اوراسیا می‌توانند به نقطه قوت و تکمیل‌کننده ظرفیت‌ها و مزیت‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران کمک شایان توجهی کند.

اولین و مهم‌ترین چالش منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی کاهش و افزایش سینوسی محدوده و وسعت جغرافیایی منطقه است و این مهم پیوسته در حال تغییر است. در این فرایند گاهی فرودگاه و شهرک صنعتی رشت به محدوده منطقه آزاد انزلی افزوده، سپس از آن جدا و بعد از مدتی دوباره به آن برگشت و همچنان این تفکیک و پیوستن‌ها ادامه دارد.

در ارزیابی‌های اقتصاد بین‌المللی، استانی که منطقه آزاد داشته باشد دارای یک سری مزایا و فرصت‌هایی است که استان‌های هم‌جوار ندارند و به نظر می‌رسد هنوز هم بسیاری نمی‌دانند گیلان و منطقه آزاد در کدام نقطه از دنیا قرارگرفته است.

 

نوار مرزی آستارا، مرزی برای پیشرفت

گذرگاه مرزی آستارا سومین مرز فعال کشور درزمینهٔ صادرات و واردات است و رتبه نخست صادرات و بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور را دارد و از امن‌ترین و پرترددترین مرزهای زمینی کشور و دارای بیشترین ارزش صادرات چمدانی در کشور است.

کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیایی میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج‌فارس و هند فراهم خواهد کرد و بندر آستارا در آن کریدور به‌عنوان نقطه اتصال خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه تجاری ایران با اوراسیا خواهد بود.

اما وجود مشکلات و چالش‌هایی نظیر عدم هماهنگی‌ها، دخالت‌های بیجا، نداشتن شناسنامه مشخص کالا و محصولات صادراتی، فقدان کارشناسان خبره و تخصصی در قرنطینه‌ها، وجود دلالان و صدها چالش دیگر موانع بزرگ به‌حساب می‌آیند و رغبت و انگیزه صادراتی را از تجار و بازرگانان ایرانی می‌گیرد.

 

سوگنامه‌ای برای رودخانه‌های رشت

گوهررود و زرجوب دو رودخانه‌ای هستند که به‌واسطه زیبایی‌های دلنوازشان در گذشته به این عنوان ملقب شدند و امروزه به‌واسطه عدم مدیریت صحیح، سرازیری فاضلاب‌های سنتی و صنعتی به داخل آن‌ها به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان معرفی می‌شوند. دو رودخانه رشت امروزه تبدیل به باتلاقی از زباله و فاضلاب شده‌اند و وجود حیوانات موذی و بوی تعفن غیرقابل‌تحمل موجب فراری شدن تمامی رهگذران از مسیر عبور رودخانه‌های رشت می‌شود.

احداث سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی شهر رشت، ساماندهی جایگاه دفن زباله و کنترل شیرابه‌های زباله سراوان از راه‌های حل بحران و رفع آلودگی این رودخانه اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهر رشت و همچنین جلوگیری از سرازیری فاضلاب‌های بیمارستانی به داخل زرجوب و گوهررود از راه‌های جلوگیری ورود آلودگی‌ها و افزایش آلاینده‌های این رودخانه‌ها است.

 

سایت نفتی خزر؛ رؤیایی که تعبیرش ضروری است

قطعاََ موضوع توسعه و تولید از خزر به عنوان یک اولویت، با چالش‌ها و پیچیدگی‌های عملیاتی و فناورانه متعددی روبه‌روست، به‌طوری که دستیابی به فناوری‌های خاص حفاری و تولید از آب‌های عمیق از جمله ضرورت‌های ورود قاطعانه به این عرصه است و این در حالی است که بیشترین میادین نفتی موجود در مناطق نفت‌خیز کشور در نیمه دوم عمر تولید خود قرار گرفته‌اند و لزوم دستیابی به ساختارهای جدید در  بخش شمال کشور در دوره کنونی از ابعاد مختلف داخلی و بین‌المللی برای صنعت نفت ضروری به نظر می‌رسد.

غفلت چندین ساله از سرمایه عظیمی همچون سایت نفتی خزر برای مردم گیلان قابل قبول نیست و انتظار می‌رود دولتی که داعیه اقدامات عملی برای تحول را دارد باید نگاه مبسوطی با تکیه بر اصل فعالیت جهادی در سطوح مدیران میانی و بالادستی داشته باشد.

به‌طور حتم اجرای این راهبردها با در نظر گرفتن راهبردهای دیگری همچون تحقق بخشیدن به اولویت‌های اکتشافی تعیین شده در منطقه خزر جنوبی (مبتنی بر سیاست‌های راهبردی ابلاغ شده در بخش اکتشاف منابع هیدروکربنی کشور ) امکان‌سنجی توسعه همکاری‌های مشترک با دیگر کشورهای همسایه در دریای خزر با توجه به ظرفیت‌های موجود و نیز  الگوبرداری و پیاده‌سازی مدل‌های قراردادی متداول در زمینه تولید از میدان‌های آب عمیق در دیگر نقاط دنیا (به‌خصوص مدل‌های قراردادی به کار گرفته شده در دریای خزر) عینیت خواهد یافت.

 

گام نهایی ایران برای تکمیل کریدور شمال به جنوب برداشته می‌شود؟

بی‌شک دریای خزر یکی از موهبت‌های کشورمان بوده و اتصال بندر کاسپین به خط ریلی رشت کریدور شمال – جنوب را تکمیل می‌کند اتصال خط ریلی به بنادر انزلی و کاسپین و فعال‌سازی اسکله‌های رو - رو، موجب تقویت ارتباطات تجاری کشورمان می‌شود.

با توجه به اهمیت این مسئله یکی از مباحث مطرح‌شده در دیدار رئیس‌جمهور ایران حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چگونگی تکمیل راه‌آهن رشت_کاسپین_آستارا مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت به‌طوری‌که و به گفته نماینده عالی دولت در گیلان  به‌منظور سهولت در مبحث صادرات یکی از مباحث مطرح‌شده در جلسه رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور روسیه تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا  بوده و به نتایج و توافقات خوبی دست یافتند.

 

تورهای صیادی در دام بیمه تأمین اجتماعی

چیزی در حدود هشت سال گذشته بود که هئیت دولت طرحی را مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن صیادی مصوب کرده اما تاکنون سازمان تأمین اجتماعی به دلایل و بهانه‌هایی از جمله عدم شناسایی منابع مالی این مصوبه آن را اجرا نکرده و این طرح را بدون اجرا سکون نگه داشته است.

در چندسال گذشته مشکلات بیمه‌ای به خاطر کاهش میزان صید و پایین آمدن درآمد به تبع آن و بالا رفتن سن صیادان نسبت به گذشته سخت‌تر شده است و صیادان خواستار رسیدگی مسؤولان به این مهم هستند.

بی توجهی مسؤولان به مسئله بیمه صیادان نشان می‌دهد اراده‌ای برای برخورداری این گروه شغلی از مزایای سخت و زیان‌آور بودن آن‌ها نداشته و قانون‌گذار دو گروه «الف» و «ب» را برای مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف کرده، کسانی که در این گروه شغلی فعالیت می‌کنند در گروه «ب» قرار دارند و شامل اولویت نمی‌شوند.
 

عروس تالاب‌های ایران که فقط بزک می‌شود

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به‌خصوص پرندگان مهاجرند که هرساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

تالاب انزلی یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‎های طبیعی آب شیرین کشور در جنوب غربی شهر بندرانزلی و دریای کاسپین است که باوجود مناظر منحصربه‌فرد، تنوع زیستی و قدمتی از ۱۵ هزار سال قبل، یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان به شمار می‌آید که متأسفانه در طول دهه‌های گذشته به دلیل تجمع آلاینده‌ها و فاضلاب‌ها کیفیت مطلوب و ارزش زیستی این تالاب به‌مرور کاهش پیدا کرده، هم‌زمان باعث کاهش تراز سطح آب متأثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در کنار هم وضعیت نگران‌کننده‌ای به وجود آورده است.

استفاده از مرداب انزلی به‌عنوان محل تخلیه شهر و رهاسازی زباله‌های انسانی و صنعتی به تالاب، جان حیوانات جانوری و حداقل 78 گونه پرنده ساکن در منطقه را به خطر انداخته است. گفته می‌شود برخی از مقامات محلی قصد دارند یک زمین ورزشی در یک‌شبه جزیره متصل به تالاب ایجاد کنند تا منبع کسب درآمدشان باشد. البته این مسئله با مخالفت سخت محیط‌بانان و دوستداران محیط‌زیست مواجه شده و به نظر می‌رسد در کنار تأمین و تخصیص اصولی اعتبارات مالی، بهترین روش برای احیاء تالاب انزلی تکیه‌بر برنامه‌ریزی اصولی، مطالعات علمی و نگاه کارشناسانه است.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول