اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: عضویت اوکراین در ناتو، روابط این ائتلاف با روسیه را تضعیف می‌کند

وزیر خارجه روسیه گفت عضویت اوکراین در ناتو، روابط این ائتلاف نظامی با مسکو را تضعیف می‌کند، زیرا این اقدام نقض فاحش تعهدات رؤسای‌جمهور آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو خواهد بود.

لاوروف: عضویت اوکراین در ناتو، روابط این ائتلاف با روسیه را تضعیف می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه امروز (یکشنبه) در اظهاراتی گفت که اوکراین آماده عضویت در ناتو نیست و هیچ چیز مفیدی برای این ائتلاف نظامی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، وزیر امور خارجه این کشور گفت: هر بار مشخص می‌شود که خطی که قرار است از آن دفاع کنند، به سمت شرق پیش می‌رود. اکنون، به اوکراین نزدیک شده است. آن‌ها (کشورهای عضو ناتو) می‌خواهند این کشور را نیز به آن (این ائتلاف) بکشانند. فکر می‌کنم برای همه روشن است که اوکراین آماده نیست، این کشور هیچ کمکی به هر شکلی به تقویت امنیت ناتو نخواهد کرد.

لاوروف در ادامه با بیان این که عضویت اوکراین در ناتو، روابط این ائتلاف نظامی با روسیه را تضعیف خواهد کرد، توضیح داد، زیرا این اقدام نقض فاحش تعهدات رؤسای‌جمهور ایالات متحده و سایر کشورهای عضو ناتو خواهد بود.

غرب در ماههای اخیر، روسیه را به تجمع نیرو در نزدیکی مرز اوکراین و آماده‌سازی برای حمله به این کشور متهم کرده که مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است و تأکید دارد که فعالیت‌ نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود. مسئله عضویت اوکراین در ناتو نیز یکی از موضوعاتی بوده که غرب تلاش دارد با استفاده از آن به روسیه فشار بیاورد. 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پیش از مذاکرات با غرب، درباره وخیم‌ترین تهدید امنیتی علیه آمریکا و این ائتلاف نظامی هشدار داده و گفته بود اگر آمریکا و ناتو به موضوعات مورد نظر روسیه در مذاکرات آتی توجه نکنند، ممکن است با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه شوند. وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد، توضیح داد مسکو آماده شنیدن صحبت‌های آمریکا در مورد عدم استقرار سامانه‌های موشکی در خاک اوکراین است.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را برای کاستن از سطح تنش‌ها منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند. روسیه پس از مذاکرات با غرب، در خصوص این پیشنهادات پاسخ‌هایی دریافت کرده که مطلوب این کشور نبوده است.

شدت ادعاهای ضد روسی غرب به حدی بوده که شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام اوکراینی ناشناس گزارش داد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی روز پنجشنبه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، به وی گفت که از شدت پیام‌ها درباره تهاجم روسیه بکاهد زیرا باعث ایجاد وحشت شده است. 

لاوروف روز جمعه در اظهاراتی تاکید کرد که اگر به روسیه باشد، جنگی در کار نخواهد بود؛ مسکو خواستار جنگ نیست. لاوروف افزود با این حال، مسکو به غرب اجازه نخواهد داد که منافع آن را نادیده بگیرد. 

وزیر خارجه روسیه پیش‌تر هم گفته بود: موضوع اصلی، موضع روشن ما در مورد غیرقابل قبول بودن پیشروی بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات بسیار مخربی است که می‌تواند قلمرو فدراسیون روسیه را تهدید کند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول