اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بخش اعظم اعطای عنوان شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون تلاش هنرمندان حوزه هنری است

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان و تلاش حوزه هنری اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به موسیقی اصیل و متعهد انجام شده که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون این تلاش‌ها است.

بخش اعظم اعطای عنوان شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون تلاش هنرمندان حوزه هنری است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان صبح امروز در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی جام گلگون اظهار کرد: کردستان سرزمین آواها و نواهاست و موسیقی اصیل کردی همچون سیاچمانه و هوره بازتولید هویت فرهنگی است و موسیقی صرفا انتقال موسیقی نیست بلکه انتقال معناست.

 وی با تبریک فرارسیدن چهل وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان کردستان با برشمردن فعالیت های حوزه هنری در بخش موسیقی گفت: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان و تلاش همکاران‌مان اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به مو سیقی اصیل و متعهد به انجام رسیده است که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی  به  سنندج مرهون این تلاش‌ها است.

وی به جشنواره دف نوای رحمت و همنوازی 1000 دف نواز در عمارت خسروآباد سنندج اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عناوینی که کردستان به آن مفتخر شد ثبت دف و دف نوازی به عنوان میراث معنوی کردستان و پایتختی دف جهان به نام سنندج بوده است.

مرادی با اشاره به اینکه کردستان سرزمین آواها و نواهاست تصریح کرد: تولید آلبوم‌های  موسیقی "گول هه‌نار" با صدای دیلان نصیری، "دَریاب ودُریاب " با صدای "محی‌الدین شعبانی"، "کوسالان" با گویش اورامی با صدای "هیوا شاه‌محمدی"، " چل چرا" نوازندگی نرمه نای اثر استاد اسماعیل مردانی که تا چند روز آینده از آن رونمایی بعمل می‌آید و آلبوم "جام گلگون" اثر استاد جلیل رحمتی با صدای دلنشین "داریوش گودرزی"  از جمله تولیداتی است که در زمینه آلبوم‌های موسیقی توسط حوزه هنری به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش تولیدات مکتوب نیز کتاب دو جلدی "آموزش دف نوازی " تألیف فرزاد عندلیبی، کتاب "پرواز" قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، کتاب و سی دی "سمفونی اورامان تألیف و پژوهش مهدی احمدی، کتاب و سی دی " مفهوم بند در موسیقی مُکریان " تألیف و پژوهش کژوان ضیاءالدینی بخش از فعالیت‌های حوزه هنری کردستان در بخش موسیقی  تاکنون بوده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: برگزاری کارگاه‌های متعدد  آموزشی با دعوت از اساتید مطرح ایران وجهان از چمله پرفسور لوریس چکناواریان، پرفسور فروغ کریمی، دکتر نادر مشایخی، پرفسور رونالد دپه در کنار حمایت از گروه های موسیقی همچون ارکستر فیلارمونیک کردستان و حضور در سه دوره جشنواره موسیقی فجر و برنامه‌های متنوع دیگر در چند سال اخیر به انجام رسیده است.

وی معرفی و تجلیل از هنرمندان شاخص استان را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در بخش موسیقی عنوان کرد و گفت: تجلیل از اساتید بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر حمید اردلان، صدیق تعریف، دکتر جلیل عندلیبی ، دکتر براتعلی نورانی، عبدالله قربانی، خلیفه میرزا آغه غوثی، خلیفه سقزی، خلیفه سید شمس‌الدین سیدزاهدی، خلیفه نبی فاتحی، حاج موسی حسن‌نژاد، حاج ماشاءالله بختیاری، میرزا مراد عزیزی  و ساخت مستند پرتره بسیاری از این عزیزان از فعالیت‌های ماندگاری است که توسط حوزه هنری صورت گرفته است.

مرادی با تأکید بر اخلاق به عنوان یک اصل مهم در هنر تصریح کرد: هنر بدون اخلاق هنری و هنرمند بدون اخلاق انسانی با هزاران قدرت در تکنیک فاقد مقبولیت است.

وی با ذکر خاطره‌ای از یکی از هنرمندان که اثرش در جشنواره ای گم شده بود  به ارتباط عاطفی هنرمند و اثر خلق شده اشاره کرد و گفت: این هنرمند چندین سال به دنبال این اثر خود بود و عنوان می کردند اثر هنری برای هنرمند مانند فرزندی است که بزرگ کرده است و آن را دوست دارد.  

رئیس حوزه هنری استان کردستان در پایان گفت: در قالب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان که تا کنون 4 عنوان آن منتشر شده است تا اخر سالجاری 5 عنوان دیگر منتشر می گردد که دو عنوان از آن مختص موسیقی در کردستان است.  

تلاش در جهت تئوری کردن موسیقی کردستان یک ضرورت است

کژوان ضیاءالدینی استاد دانشگاه هم در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی "جام گلگون" قرارگیری موسیقی کردستان  در ردیف رشته های قابل تدریس در دانشگاه کردستان را نیازمند تئوری کردن موسیقی کردستان دانست و اظهار کرد: این اثر می‌تواند نمونه.ای  قابل دفاع جهت رفع دغدغه تئوری بودن موسیقی نواحی باشد.

وی به تلاش.های دانشگاه کردستان در زمینه ایجاد رشته‌های جدید مبتی بر فرهنگ و هنر مناطق کردستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی رغم تلاش‌های صورت گرفته  بدلیل عدم توانایی در بیان تئوری موسیقی کردستان نتوانستیم وزارت علوم را در خصوص صدور مجوز ایجاد رشته‌های جدید قانع کنیم.

ضیاءالدینی با تأکید بر  تلاش  اهالی موسیقی جهت رفع این دغدغه گفت: لازم است جهت تئوری کردن و قابلیت بیان آکادمیک موسیقی کردستان و نواحی اهالی موسیقی به صورت جدی ورود کنند و با توجه به قدمت و توانایی بالای موسیقی این مناطق تحقق آن امکان‌پذیر است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان در ادامه افزود: در آلبوم موسیقی جام گلگون تلاش شده است تا از گسست ایجاد شده بین موسیقی کلاسیک ایران و هم ریشه‌های خود در نواحی مختلف کاسته شود.

وی  با اشاره به اینکه موسیقی کلاسیک و نواحی مختلف ایران وام دار هم هستند ادامه داد: دراین اثر سعی گردیده است علاوه بر حفظ خصوصیات تکنیکال‌ساز تنبور وموسیقی مربوط یه ان، بیانی دیگر از موسیقی دستگاهی ایران ارائه و با زبان ساز تنبور روایت شود.

وی تصریح کرد: دراین اثر تصانیف "جام گلگون"، " وصف عشق"، " دیوانه"، "شمس"، "طغیان" در کنار چندین قطعه ساز و آواز، تکنوازی تنبور به یاد سید خلیل عالی نژاد و همنوازی قطعه" پرواز" با اشعاری از جلیل رحمتی، سید ابوالحسن روح القدس، عطار نیشابوری، محمد تنهایی و هوشنگ ابتهاج (سایه) توسط این گروه دیده می‌شود.

ضیاء الدینی در خصوص ویژگی این اثر گفت: در تلفیق شعر وموسیقی، مضامین عرفانی اشعار در اولویت بوده و تلاش شده است با ملودی پردازی در خور و الگوریتم‌های مناسب، فضای موسیقایی مطلوب برای خودنمایی مفاهیم شعری ایجاد شود.

وی در خصوص گروه تنبورنوازی مشتاق نیز گفت: این گروه از سال ۱۳۹۶ با سرپرستی جلیل رحمتی وبا حضور هنرمندان سنندجی زیر نظر حوزه هنری استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول