اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تحول در کشاورزی با اینترنت اشیا کلید خورد/ رفع معضل اضافه سموم محصولات کشاورزی با کمک فناوری

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی گلخانه هوشمند بر پایه اینترنت اشیا در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی، گفت: طبق گزارش فاوا ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی به دلیل مصرف نامناسب سموم قابل استفاده نیستند؛ با جمع‌آوری و تحلیل داده‌ گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل بپردازیم.

تحول در کشاورزی با اینترنت اشیا کلید خورد/ رفع معضل اضافه سموم محصولات کشاورزی با کمک فناوری

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مراسم افتتاح آزمایشگاه کاربرد IOT هم‌زمان با دهه فجر، با حضور ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدجعفر صدیق دامغانی زاده، رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

این گلخانه هوشمند بر پایه فناوری IOT (اینترنت اشیا) در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی در فضایی به مساحت ۱۰۰ متر مربع در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات راه اندازی شده است.

 راه‌اندازی شبکه‌ای از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در سراسر کشور

در این مراسم محمد جعفر صدیق دامغانی‌ زاده، مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با ارائه گزارشی از ضرورت حرکت به سمت توسعه کشت گلخانه‌ای مبتنی بر اینترنت اشیا گفت: این فناوری یکی از راه‌کارهای تضمین امنیت غذایی و کاهش مصرف آب است.

وی گفت: در صورت موفقیت این پروژه در سال آینده با اتکا بر تجربه این گلخانه شاهد راه‌اندازی شبکه‌ای از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس در سراسر کشور خواهیم بود.

صدیق توضیح داد: در این گلخانه با استفاده از فناوری‌های نوین، امکان فراهم‌سازی و انطباق شرایط محیطی (دما، رطوبت، آبیاری و...) به‌صورت هوشمند و خودکار وجود دارد و تمامی پارامترها از طریق اینترنت پایش و کنترل می شوند. 

وی با اشاره به مزایای این سیستم نسبت به گلخانه های معمولی، گفت: در گلخانه های مبتنی بر IOT مصرف آب حدود ۵۰ درصد کمتر می‌شود، اما در عین حال بازدهی محصول ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد که این سیستم حتی بیشتر از این اعداد هم قابل بهینه سازی است.

صدیق تاکید کرد: البته کشت گل خانه ای برای گلخانه های کوچک تر از ۱۰ هزار متر غیراقتصادی است و باید با چنین اقداماتی زمینه اقتصادی شدن آن را فراهم کنیم.

مالکیت داده‌های مردم برای حاکمیت نیست

در این مراسم ستار هاشمی با اشاره به رشد و توسعه فناوری اینترنت اشیا در جهان گفت: در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد دستگاه متصل به فناوری IOT وجود داشت این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های متصل به ۱۱ میلیارد رسید.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ میلیارد تجهیز IOT را در جهان شاهد باشیم.

وی گفت: در سال‌های آینده در حوزه صنعت اینترنت اشیا شاهد یک حجم اقتصاد ۴.۵ تا ۶.۱ تریلیون دلاری خواهیم بود. فناوری‌های نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ۵G و... با یکدیگر همپوشانی یا همزیستی دارند گفت: سنسورهای IOT به زیرساخت‌های ارتباطی که یکی از مصادیق آن نسل پنجم شبکه ارتباطی یا ۵G خواهد بود متصل می‌شود و با استفاده از داده‌های دریافتی خلق ارزش می‌کند که این یعنی هوش مصنوعی و همزیستی فناوری از این جنس است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به مراسم امروز که افتتاح آزمایشگاه کاربرد IOT است، گفت: گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانند داده‌های ارزشمندی تولید کنند. طبق گزارش فاوا ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدی به دلیل مصرف نامناسب سموم قابل استفاده نیستند؛ بنابراین با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب بپردازیم.

هاشمی افزود: برای اینکه بتوانیم به ارزیابی و تحلیل مناسبی در حوزه کشاورزی برسیم، فارغ از اینکه گلخانه‌های ما مقیاس کوچک باشند یا نباشند، دادهایی که از این گلخانه‌ها تولید می‌شوند باید بر یک بستر ارتباطی منتقل و سپس تجمیع و تحلیل شوند.
وی با اشاره به موضوع حاکمیت داده در کشور، گفت: این داده‌ها، داده‌های مردم است. نباید دچار اشتباه نشویم که مالکیت داده‌ها با حاکمیت است. حاکمیت مسئول حفاظت از حریم خصوصی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول