اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمل و نقل، انرژی و اقتصاد محور دیدار مقامات چین و قرقیزستان

رؤسای جمهور چین و قرقیزستان در دیداری درباره موضوعات مهم و چشم‌انداز روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ مشترک گفت‌وگو کردند.

حمل و نقل، انرژی و اقتصاد محور دیدار مقامات چین و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سفر کاری به چین با «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره موضوعات مهم و چشم‌انداز روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ مشترک گفت‌وگو کردند.

در این دیدار «پینگ» از کمک همتای قرقیزی برای توسعه همکاری‌های بین دو کشور قدردانی و تاکید کرد که در 30 سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری قرقیزستان و جمهوری خلق چین، مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور به سطحی بی سابقه رسیده است.

وی با بیان اینکه چین یک دوست و همسایه قابل اعتماد برای قرقیزستان بوده و خواهد بود، نسبت به تقویت بیشتر روابط به نفع دو ملت ابراز اطمینان کرد.

رئیس جمهور چین همچنین  آمادگی برای واردات محصولات سازگار با محیط زیست از قرقیزستان و همکاری در زمینه انرژی را اعلام کرد.

«پینگ» نیز به اهمیت ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان و تشدید همکاری بین سه کشور اشاره کرد که برای تمام آسیای مرکزی بسیار مهم است.

در همین راستا، «جباراف» ابراز اطمینان کرد که این مذاکرات انگیزه جدیدی به توسعه بیشتر روابط قرقیزستان و چین در زمینه مشارکت راهبردی همه جانبه خواهد داد و توافقات حاصل شده زمینه ساز تعاملات بیشتر در سال‌های آینده خواهد بود.

علاوه بر این، رئیس جمهور قرقیزستان به منظور اجرای پروژه‌های جدید در بخش‌های اقتصادی، پیشنهاد ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری قرقیزستان-چین با سرمایه کل یک میلیارد دلار را ارائه کرد که می‌تواند پروژه‌های دوجانبه در زمینه کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط ​​را تامین مالی کند.

در نتیجه این گفت و گو، طرف چینی تصمیم گرفت که 5 میلیون دُز اضافی واکسن کرونا و 50 میلیون یوان کمک برای حوزه تامین امنیت به قرقیزستان بدهد.

در پایان دیدار، «جباراف» از «شی جین پینگ» برای یک سفر به قرقیزستان دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول