اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تناقض‌گویی آمریکایی‌ها؛ امارات امن است یا نه؟

به‌رغم اظهارات اخیر فرمانده تروریست‌های سنتکام درباره امن بودن کشور امارات، سفارت آمریکا در ابوظبی به اتباع خود درباره هر گونه حمله احتمالی هشدار داد.

تناقض‌گویی آمریکایی‌ها؛ امارات امن است یا نه؟

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ حملات اخیر ارتش یمن به امارات باعث شده است که مقامات آمریکایی اظهارات متناقضی را درباره امنیت کشور امارات بر زبان بیاورند.

بیست و هفتم ماه ژانویه (هفتم بهمن‌ ماه) و تقریبا دو هفته پیش بود که وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن علیه ابوظبی به اتباع خود هشدار داد و خواستار بالاترین سطح احتیاط برای سفر به امارات عربی متحده شد. واشنگتن با به‌روزرسانی هشدار درباره سفر آمریکایی‌ها به امارات، درباره خطر وقوع حملات موشکی و پهپادی و شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

این هشدار پس از آن صادر شد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیست و هفتم دی‌ماه با حمله گسترده به ابوظبی و دبی چند نقطه را هدف قرار دادند. این حمله در اینجا پایان نیافت و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، هفتم بهمن‌ماه نیز ضمن اعلام اینکه پایگاه هوایی الظفره و اهداف حساس دیگر در ابوظبی با تعداد زیادی موشک بالستیک «ذوالفقار» هدف گرفته شده، خبر داد اهداف حیاتی و مهم دیگری در دبی با پهپاد «صماد ۳» هدف حمله قرار گرفته است.

 


گزارش خبرگزاری «رویترز» از هشدار واشنگتن به اتباع آمریکا

 

ارتش یمن در حالی که حملات خود را پس از اعلام خروج امارات از ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۸ متوقف کرده بود، بار دیگر عملیات خود را علیه تأسیسات راهبردی امارات در سال جدید میلادی از سر گرفت. این عملیات‌ها پس از آن از سر گرفته شد که «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داد: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

البخیتی هشدار داد: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم». پس از این هشدار، خاک امارات سه بار هدف حمله قرار گرفت. پس از اولین حمله «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله پهپادی امروز در ابوظبی را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل دارم.اسرائیل در کنار امارات است».

پس از حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن، خبرگزاری آمریکایی «آکسیوس» به نقل از مقامات صهیونیست فاش کرد که ابوظبی از تل‌آویو برای تقویت سامانه‌های پدافند هوایی خود درخواست کمک کرده است. این پایگاه آمریکایی سیزدهم بهمن‌ماه خبر داد که  عده‌‌ای از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی به‌تازگی وارد امارات شده‌اند تا درباره ارائه‌ کمک‌های نظامی و اطلاعاتی به ابوظبی در پی حملات ارتش یمن رایزنی کنند. 

آکسیوس با اشاره به اینکه امارات از تل‌آویو در زمینه پدافند موشکی و مقابله با پهپادها درخواست کمک کرده است، افزود که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و آژانس‌های امنیتی این رژیم به‌زودی درخواست کمک امارات را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و تل‌آویو تا جایی که امکان داشته باشد، قصد کمک به امارات را دارد؛ اما در عین حال، قصد ندارد که فناوری‌های حساس خود در اختیار این کشور بگذارد.

آکسیوس در حالی از احتیاط تل‌آویو خبر می‌داد که پیش از آن، منابع عبری‌زبان گزارش داده بودنذ که تل‌آویو از بیم فاش شدن شیوه ساخت سامانه‌های دفاعی‌اش از جمله «گنبد آهنین» و «عصای جادویی» و دست‌یابی ایران به آن، از فروش این سامانه‌ها به امارات خودداری کرده‌ است؛ اما، سامانه‌های هشدار سریع خود را برای شناسایی موشک‌ها و پهپادها در اختیار ابوظبی قرار خواهد داد.

پس از این گزارش‌ها، ژنرال «کنت مک‌کنزی»، فرمانده سنتکام یکشنبه‌شب هفته جاری به منظور رایزنی با مقامات اماراتی در خصوص حملات اخیر صنعاء، وارد ابوظبی شد. او پس از ورود به امارات در مصاحبه‌ با خبرگزاری رسمی این کشور خاطر نشان کرد که واشنگتن ناوشکن موشکی «یو‌اس‌اس‌کول» را برای مقابله با موشک‌های بالستیک به منطقه ارسال کرده و این ناوشکن در آب‌های امارات اقدام به گشت‌زنی خواهد کرد. او همچنین اشاره کرد که آمریکا اسکادرانی از جنگنده‌های پیشرفته اف-۲۲ یک هفته بعد به امارات ارسال خواهد کرد. 

علی‌رغم هشدار پیشین وزارت امور خارجه آمریکا درباره سفر به امارات، فرمانده سنتکام در بخشی از اظهاراتش گفت: «به‌رغم آنکه حملات علیه امارات برای آمریکا نگران‌کننده است؛ اما کشور امارات یکی از حرفه‌ای‌ترین ارتش‌های منطقه را دارد و من بر این باورم که امارات جایی بسیار امن است».

 


مصاحبه فرمانده سنتکام با خبرگزاری رسمی امارات

 

ساعاتی پس اظهارات فرمانده سنتکام و همزمان با حملات گسترده جنگنده‌های ائتلاف سعودی به پایتخت یمن، رسانه‌ها از شنیده شدن صدای چند انفجار در ابوظبی پایتخت امارات خبر دادند. شبکه «الجزیره» در این خصوص نوشت روزنامه‌نگارانی که برای پوشش جام باشگاه‌های جهان، در ابوظبی حضور دارند، از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در ساختمانی در ابوظبی خبر داده‌اند.

با این حال، خبرگزاری رسمی امارات بدون اشاره به علت وقوع انفجار، تنها خبر داد که تیم‌های آتش‌نشانی توانسته‌اند آتش‌سوزی در خیابان حمدان در ابوظبی را مهار کنند و این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی به همراه نداشته است. خبرگزاری امارات ساعاتی بعد مدعی شد که انفجار ناشی از انفجار یک کپسول گاز در خیابان حمدان بوده که نیروهای دفاع شهری و آتش‌نشانان، حریق را مهار کرده‌اند.

 

 

به‌رغم گزارش خبرگزاری امارات و اظهارات فرمانده سنتکام درباره امن بودن کشور امارات، سفارت آمریکا در ابوظبی بار دیگر، بامداد امروز چهارشنبه، در بیانیه‌ای در خصوص "گزارش‌هایی از حمله احتمالی موشکی و پهپادی در ابوظبی" هشدار داد و از اتباع خود خواست تدابیر لازم را رعایت کنند. سفارت آمریکا در حساب رسمی خود در شبکه توئیتر نوشت: «به دنبال حوادث امنیتی اخیر در ساعات آغازین صبح امروز، گزارش‌هایی مبنی بر صدای انفجار و رویت [آتش] در ابوظبی، سفارت را بر آن داشت تا یک هشدار امنیتی برای شهروندان و پرسنل آمریکایی صادر کند».

 


هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود در امارات

 

از سوی دیگر، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه آمریکایی «الحره» به حملات اخیر ارتش یمن علیه امارات پرداخت و با اشاره به اینکه ارتش یمن تاکنون ۴۰۰ حمله انجام داده، فاش کرد که نیروهای صنعاء «پایگاه الظفره در امارات را که افرادی آمریکایی در آن مستقرند، دو بار هدف حمله قرار داده‌اند».

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز پیشتر به نقل از فرمانده سنتکام در این خصوص گزارش داده بود که پس از حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن به ابوظبی، نیروهای آمریکایی به علت حمله احتمالی ارتش یمن به امارات در پناهگاه‌ها مخفی شدند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول