اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

ثبات قیمت برق کم‌مصرف‌ها/ جزئیات تازه مصرف مشترکان خانگی در 31 استان کشور‌

جزئیات مصوبه برقی دولت بیانگر آن است تعرفه برق مشترکان کم‌مصرف هیچ تغییر نمی‌کند و افزایش قیمت برق تنها برای مشترکان پرمصرف اعمال می‌شود.

ثبات  قیمت برق کم‌مصرف‌ها/ جزئیات تازه مصرف مشترکان خانگی در 31 استان کشور‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از تحمل 2 سال خاموشی برق در تابستان به دلیل افزایش قابل توجه مصرف بخش خانگی ناشی از مصرف بی‌رویه و بدون حساب و کتاب اقشار پرمصرف عمدتا پردرآمد، سرانجام هیئت دولت در اقدام صحیح و مورد تایید کارشناسان انرژی بنابر تکلیف مجلس شورای اسلامی در بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 تصمیم به اصلاح نظام تعرفه‌گذاری برق گرفت.

تا پیش از مصوبه برقی هیئت دولت، نظام تعرفه‌گذاری برق کشور به گونه‌ای استقرار یافته بود که بهای تمام شده برق ناشی از هزینه تبدیل انرژی و هزینه توزیع با قیمت فروش برق به مشترکان اختلاف معناداری داشت و مشترکان خانگی به بهایی بسیار ناچیز از برق استفاده می‌کردند. ما به تفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش نیز از محل منابع متعلق به عموم مردم پرداخت می‌شد.

در این نظام تعرفه‌گذاری که به نظام تعرفه‌گذاری یارانه‌ای معروف است، مصرف بالاتر به معنای استفاده بیشتر از یارانه متعلق به همه مردم است و همین مسئله زمینه بروز بی‌عدالتی را به وجود می‌آورد.

* ثروتمندان باید بابت‌ مصرف بالاتر از الگوی برق سود پرداخت کنند

در همین راستا، احمد  توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس ضمن تاکید بر اینکه برخوردارها حق ندارند انرژی ارزان را بالاتر از الگوی تعیین شده مصرف کنند و اتفاقا این مصرف بالاتر حد مجاز باید با محاسبه سود از آن‌ها اخذ شود، گفت: «نظام تعرفه‌گذاری برق سال‌ها بر مبانی غلط بنا شده بود، زیرا تمایلات تصمیم‌گیران به اقشار ثروتمند بیشتر از سایر اقشار جامعه بود و همین مسئله زمینه ایجاد خسارات بزرگی به کشور شد.»

توکلی تاکید کرد:« اگر تصمیمی به ثروتمندان اجازه دهد‌ از کالایی زیر قیمت تولید شده آن استفاده کنند، یعنی از جیب فقرا دارد برداشت می‌شود، در حالی که باید عکس این مسئله صادق باشد.»

 

*کم‌مصرف‌ها نگران افزایش قیمت برق نباشند

نظام تعرفه‌گذاری جدید برق که از ابتدای بهمن‌ماه در سراسر کشور به مرحله اجرا رسید، دیگر اجازه مصرف فراتر از الگو آن هم به نرخ تقریبا رایگان را به مشترکان پرمصرف برق نمی‌دهد و این مشترکان بسته به میزان افزایش مصرف فراتر از الگو باید هزینه واقعی برق را بپردازند.

البته مشابه سال‌های گذشته مشترکان پرمصرف‌ برق که همواره سایر مردم و کم‌مصرف‌ها را به دلیل استفاده بی‌رویه از برق دچار خاموشی و مشکلات عدیده کردند، به جای حرکت به سوی کاهش مصرف برق در صدد ملتهب کردن فضا و تعمیم مشکل خود به سایر مردم کردند.

این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که تعرفه برق مشترکان کم مصرف و حتی تعرفه برق مطابق الگوی مشترکان پرمصرف هیچ تغییر نسبت به گذشته نداشته است و این مشترکان برای مصرف برق در حد الگوی مصرف خود که متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه زندگی تعیین می‌شود، از برق یارانه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش فارس، بر اساس آخرین آمار مستند ارائه شده از سوی شرکت توانیر، 75 درصد از مشترکان برق در سراسر کشور جزء مشترکان کم مصرف به حساب می‌آیند که از این میزان تنها کمتر از 4 درصد مشترکان بیش از 1.5 برابر الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند.

نگاهی به وضعیت مصرف برق خانگی در استان‌های کشور این مسئله روشن می‌کند که بسیاری از مشترکان در بخش قابل توجهی از استان‌های کشور همواره از جزء مشترکان کم مصرف‌ هستند و نباید هیچ نگرانی پیرامون تغییر نظام تعرفه‌گذاری داشته باشند، زیرا به استناد جزئیات مصوبه برق دولت افزایش قیمتی در انتظار مشترکان کم مصرف برق نیست.

*جزئیات مصرف برق در ۳۱ استان‌‌ کشور

در همین رابطه بر اساس آمار به‌دست آمده از قبوض تفکیک شده مشترکان خانگی در 3 ماه غیر گرم دی، بهمن و اسفند سال 1399 که الگوی مصرف برق معادل 200 کیلووات ساعت در مناطق عادی است، مردم در 3 استان فارس، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد به طور 100 درصد کمتر از الگوی تعیین شده از برق استفاده می‌کنند و 99 درصد از مردم ایلام نیز جزء مشترکان کم مصرف هستند.

از سوی دیگر کمترین آمار تعداد مشترکان خانگی کم مصرف در استان قم با 66 درصد مشترک کم مصرف به ثبت رسیده است و 70 درصد تا 71 درصد از مردم در 5 استان، تهران، البرز، لرستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان نیز جزء مشترکان کم مصرف هستند.

همچنین مشترکان خانگی در استان‌های کرمان، بوشهر، خوزستان، همدان، مازندران و گیلان نیز بین 73 تا 75 درصد جزء مشترکان کمر صرف قرار می‌گیرند. البته در بین آمار عنوان شده شهروندان شهر تهران به عنوان پرمصرف‌ترین مرکز استان شناسایی شده و فقط 65 درصد مردم در این استان کم مصرف هستند.

 

 

بنابر آمار اعلام شده، بخش قابل توجهی از مردم کشور نباید نگرانی از افزایش قبض برق خود داشته باشند. از طرفی مشترکان پرمصرف نیز با رعایت الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف برق باید به جرگه کم مصرف‌ها پیوسته و دیگر زمینه بروز خاموشی و ایجاد سختی برای همه مردم را فراهم نکنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول