اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روایت معلم شدن!/ معلمانی که 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند

معلمان حق‌التدریس عنوان می‌کنند که در ماه حدود 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این در حالیست که ساعت تدریس آنان مانند معلمان رسمی است.

روایت معلم شدن!/ معلمانی که 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: روایت انواع معلم در آموزش و پرورش، روایت عجیب و غریبی شده است که می‌توان به معلم رسمی، معلم حق‌التدریس، معلم خرید خدمات، معلم مدارس غیردولتی، معلم شرکتی، معلم تمام وقت و سرباز معلم اشاره کرد. در بین گروه معلمان رسمی هم گروه تربیت معلمی، گروه ماده ۲۸ و گروه تبدیل وضعیت شدگان وجود دارد.

همه تفاوت حقوق بین معلمان رسمی با دیگر انواع معلمی، نکته‌ای است که در این سال‌ها، موجب گلایه شده است؛ گلایه‌هایی که حتی به تجمعاتی مقابل وزارت آموزش و پرورش و مجلس انجامیده است و البته نمایندگان مجلس هم با تغییراتی در مصوبه‌های قانونی تلاش کردند که این تفاوت‌ها را کاهش دهند.

امروز تعدادی از معلمان حق‌التدریس که البته بر اساس قانون مجلس، امکان استخدام در آموزش و پرورش برایشان فراهم شده است، به دلیل عدم صدور احکامشان گلایه داشتند؛ این گروه همان معلمانی هستند که قبل از سال ۹۱ کارشان را شروع کردند.

یک معلم خانم حق‌التدریس به خبرنگار فارس گفت: «بنده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم؛ شاید برخی بگویند من خانم هستم ولی آیا معلمان مرد حق‌التدریس می‌توانند با این حقوق زندگی کنند؟».

وی ادامه داد: «معلمان حق‌التدریس پا به پای معلمان رسمی کار می‌کنند اما در هنگام پرداخت حقوق و مزایا، فعالیت‌های آنها دیده نمی‌شود؛ چرا آموزش و پرورش بین معلمانش فرق می‌گذارد؛ این حرف‌ها را برای خودم نمی‌گویم چون بر اساس قانون مجلس، در حال تبدیل وضعیت هستیم و حالا دیر یا زود احکام‌مان صادر می‌شود؛ این حرف‌ها برای معلمانی می‌گویم که به عنوان حق‌التدریس کار می‌کنند که در فرایند استخدام نیستند».

*فعلا مشکل حقوق و بیمه معلمان خرید خدمات حل شد

معلم خرید خدمات یک گروه دیگر از معلمان هستند که آنها گلایه از وضعیت شان دارند؛ هرچند که این روزها یک مقدار اوضاعشان بهتر شده است! اما باز هم با معلمان رسمی، تفاوت زیادی از نظر حقوق و مزایا دارند.

یکی از این معلمان گفت: «برای نیروهای خرید خدمات در مرداد ماه ۱۴۰۰، بخشنامه‌ای اعلام شد که در ‌آن ساعتی ۲۸ هزار تومان با ۴۴ ساعت در هفته برای این نیروها ابلاغ شده است و خرید خدمات نیز با این بخشنامه وارد سیستم آموزشی کشور شدند اما از طرف دیوان محاسبات اعلام شده که موظفی نیروهای خرید خدمات ۲۴ ساعت است و ۴۴ ساعت در هفته حساب نمی‌شود».

وی افزود: «با احتساب این بخشنامه، دستمزد ماهانه نیروهای خرید خدمات تقریبا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود. وقتی قرار باشد یک معلمِ حداقل‌بگیر فقط ۲۴ ساعت در هفته کار کند، یعنی پایه حقوقی وزارت کار را به صورت نصفه دریافت خواهد کرد و بیمه هم نصف می شود».

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در خصوص این معلمان اظهار کرد: «ساعت کار معلمان ۴۴ ساعت است که ۲۴ ساعت در مدرسه و مابقی خارج از ساعت آموزشی است اما درباره حقوق خرید خدمات عنوان می‌کردند که باید ۴۴ ساعت باشد و ۲۴ ساعت کافی نیست و بیمه آنها نیز کامل رد نمی‌شد»

وی ادامه داد: «استدلال کردیم که مانع پیش روی خرید خدمات برداشته شد و نیروهای خرید خدمات از حقوق ۴۴ ساعت به علاوه بیمه کامل برخوردار می‌شوند».

*گلایه‌های معلمان مدارس غیردولتی

معلمان مدارس غیردولتی، گروه دیگری از معلمان هستند که جذب آنها از طریق مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد و بر اساس قاعده وزارت آموزش و پرورش به‌کارگیری نمی‌شوند؛ قاعده آموزش و پرورش به این شکل است که معلمان قرار است یا از طریق کنکور سراسری و تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی جذب شوند و یا اینکه از طریق آزمون استخدامی که به ماده 28 معروف است، جذب صورت گیرد.

البته این گروه از معلمان از گزینش وزارت آموزش و پرورش باید عبور کنند اما نحوه جذب‌شان بستگی به مدرسه غیردولتی دارد؛ در حال حاضر معلمانی در مدارس غیردولتی درس می‌دهند که بعضا سابقه‌های چندین ساله دارند اما گاهی حتی از حقوقی به اندازه وزارت کار هم برخوردار نبودند!

ناگفته نماند که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش چندین بار اعلام کردند که اگر این معلمان در آزمون استخدامی شرکت کنند و مرحله آزمون را پذیرفته شوند، در بخش مصاحبه از امتیاز برخوردارند. مواردی هم مطرح شد که سال‌های فعالیت آنها از سقف سنی‌شان کم می‌شود.

یکی از این معلمان گفت: «به رغم اینکه وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است اما به جای اینکه از معلمان باسابقه که سال‌هاست در مدارس غیردولتی استفاده کند، آزمون استخدامی برگزار می‌کند و افرادی که هیچ تجربه معلمی ندارند را جذب می‌کند و در یک دوره کوتاه می‌خواهد آنها را معلم کند».

وی اضافه کرد: «معلمان مدارس غیردولتی مانند معلمان مدارس دولتی درس می‌دهند و حتی برای اینکه سال بعد با آنها قرارداد بسته شود، بیشتر از میزان ساعت موظفی کار می‌کنند و البته بسیار خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌ها دارند؛ اگر سری به فضای مجازی بزنید تعداد زیادی از این معلمان را می‌بینید».

به گزارش فارس، اینکه در وزارت آموزش و پرورش انواع و اقسام گروه معلمی فعالیت می‌کنند که همه‌شان نام «معلم» دارند اما یکسان به آنها توجه نمی‌شود، موضوعی است که به نظر می‌آید باید مسؤولان وزارت آموزش و پرورش به آن ورود کنند و در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشند. خبرگزاری فارس پیگیر این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول