اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

واکاوی کیفیت آب آشامیدنی در 10 ایالت آمریکا/60 میلیون آمریکایی به آب لوله‌کشی خود اعتماد ندارند

بررسی فهرست 10 ایالت دارای بدترین کیفیت آب شرب در آمریکا بیانگر آن است که آب آشامیدنی با آلاینده‌های بسیاری از جمله مواد رادیو اکتیو، باکتری‌های ناشی از فضولات انسانی و فلزات سنگین به مردم این کشورمی‌رسد.

واکاوی کیفیت آب آشامیدنی در 10 ایالت آمریکا/60 میلیون آمریکایی به آب لوله‌کشی خود اعتماد ندارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تامین کیفیت آب آشامیدنی بهداشتی همواره یکی از دغدغه‌های اساسی دولت‌ها به حساب می‌آید. دولت‌های معدودی در دنیا هستند که بدون در نظر گرفتن انتفاع زمینه دسترسی عموم جمعیت روستایی و شهری یک کشور را به آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار مهیا کنند.

همین مسئله سبب شده تا کیفیت نامطلوب آب همواره به دغدغه اصلی مردم کشورهای خارجی بدل شده و شرایط نامناسب آب بهداشتی ایجاد نارضایتی را به اوج برساند.

تصور اینکه برای تامین آب آشامیدنی خود باید زمانی بیشتر از 30 دقیقه‌ای را صرف کنید تا شرایط تامین آب را بدست بیاورید، برای جمعیت شهری و اغلب جمعیت روستایی ایران تصور دور از انتظاری است، زیرا بر اساس آمار مستند، 99.5 درصد از جمیعت شهری کشور و 82.6 جمعیت روستایی ایران از خدمات آب آشامیدنی بهداشتی استفاده می‌کنند.

با وجود اینکه این آمار در کشور از بسیاری از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفته است اما دولت سیزدهم قصد دارد در قالب یک پروژه جهادی با عنوان جهاد آبرسانی زمینه ارتقای شاخص آبرسانی جمعیت روستایی از 82.6 درصد به 90 درصد را تنها طی 30 ماه مهیا کند.

شرایط یاد شده ایران از منظر آب آشامیدنی بهداشتی، در حالی رقم می‌خورد که کیفیت آب در بسیاری از کشورهای توسعه یافته همواره دغدغه اساسی مردم است. نگاهی به گزارش‌های سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا بیان می‌کند که بیشتر از 60 میلیون آمریکایی به عنوان یک کشور توسعه یافته به آب شرب داخل لوله‌کشی اعتماد ندارند و از آن نمی‌نوشند.

 

*60 میلیون آمریکایی به کیفیت آب آشامیدنی خود اعتماد ندارند

در شرایطی که آب ناسالم در سرتاسر آمریکا در جریان است، بیشترین آسیب این مسئله متوجه جمعیت اغلب کم‌درآمد روستایی است، زیرا این قشر از جمعیت آمریکا توان تامین مالی استفاده از گزینه‌های دیگر تامین آب نظیر استفاده از بطری‌های آب معدنی را ندارند و خطرات آب غیربهداشتی شبکه لوله‌کشی همواره آن‌ها را تهدید می‌کند.

در این گزارش قصد داریم، به استناد اطلاعات نهادهای نظارتی آمریکا 10 ایالت این کشور که بدترین آب آشامیدنی را در اختیار مردم خود قرار می‌دهند را معرفی کنیم. توجه به این اطلاعات به وضوح مشخص‌کننده آن است که چرا بیشتر از 60 میلیون آمریکایی حاضر هستند با تشنگی دست و پنجه نرم کنند اما از آب آشامیدنی داخل شبکه توزیع خانگی این کشور استفاده نکنند. ایالت‌های مذکور که به ترتیب به آن‌ها می‌پردازیم، ممکن است، تفاوت‌های بسیاری باهم داشته باشند اما همه‌ در یک چیز مشترک هستند، آن هم آب آشامیدنی خطرناک است.

* آب تیره رنگ آشامیدنی در اختیار مردم پورتوریکو

دهمین ایالت از فهرست 10 ایالت آمریکا که بدترین آب آشامیدنی را در اختیار مردم قرار می‌دهند، پورتوریکو است، این ایالت که به دلیل معماری خاص و سواحل بسیار خود شهرت دارد، از سال 2017 پس از طوفان‌های ایرما و ماریا شرایط تیره و تاری را پیش روی خود می‌بیند.

تا پیش از وقوع طوفان 410 مورد از نقض استاندارهای آب آشامیدنی بر اساس استاندارهای فدرال به نهادهای نظارتی گزارش شده بود اما پس از طوفان به دلیل اشکالات زیرساختی تامین برق به منظور تامین آب بهداشتی، آب این ایالت تغییر رنگ داد و رسوب مشمئز کننده‌ای همراه با آب آشامیدنی به دست مردم می‌رسید.

با وجودی اینکه 4 سال از طوفان مذکور می‌گذرد اما مردم این ایالت همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

* مردم جورجیا همراه با آب بروم و آرسنیک می‌خورند

نهمین ایالت از فهرست مذکور ایالتی است که همواره با نام کشاورزی در اذهان عمومی مطرح می‌شود. البته دور از انتظار نیست، ایالت جورجیا با وجود رودخانه‌ها، نهرها و چاه‌های آلوده یکی از بدترین کیفیت آب آشامیدنی آمریکا را به خود اختصاص دهد.

استاندارهای ملی کیفیت آب آمریکا تقریبا در اکثر منابع آب آشامیدنی جورجیا نقض می‌شود. در برخی مناطق، مقداری زیادی کلروفرم به عنوان یک ماده به شدت سمی و انواع فلزات سنگین نظیر رادیوم، کروم و شبه فلزاتی نظیر بروم و آرسنیک در آب آشامیدنی مردم گزارش شده است. از سوی دیگر تری هالومتان (THMs) که زمینه ایجاد سرطان پوست، سرطان مثانه و مشکلات رشد جنین را ایجاد می‌کند. در آب آشامیدنی جورجیا یافت می‌شود.

سطوح برخی از آلاینده‌های مذکور تا 5 هزار برابر حد مجاز گزارش شده است و همین مسئله سبب شده تا 600 شبکه عمومی آب آشامیدنی در این ایالت استاندار لازم برای تامین آب را نداشته باشند.

*بالاترین کروم ثبت شده در آب برای ساکنان ایالت آریزونا

ایالت بعدی از فهرست یاد شده، آریزونا است که در سراسر بیابان‌ها و کوه‌های غرب آمریکا گسترده شده است. این منطقه عموما با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند اما کمیاب شدن آب تنها مشکل مردم این منطقه به حساب نمی‌آید. آب آشامیدنی حاضر در لوله‌کشی این ایالت یکی از خطرناک‌ترین آب‌های آمریکا است.

بر اساس گزارش‌های ثبت شده از سوی نهادهای نظارتی آمریکا، آب لوله‌کشی فونیکس دارای بالاترین میانگین کروم به عنوان یک عامل ایجاد سرطان‌های خطرناک است.

سایر سموم ایجاد کننده سرطان نظیر پرفلوئورینه، پرفلوئور واکتانوئیک و پرفلوئور واکتان سولفانات در آب آریزونا ثبت شده است. این سموم اغلب از موادی مانند فوم آتش‌نشانی و محصولات خانگی به منابع آب محدود آریزونا وارد شده است و زمینه مشکلات گسترده برای مردم را مهیا می‌کند.

بر اساس آخرین آمار 800 سیستم آب در این ایالت استاندارهای آمریکا در این حوزه را زیر پا گذاشتند و موجب خسارات گسترده به سلامت مردم شدند.

*پایتخت سیاسی آمریکا و مصائب آب نیترات‌دار

پایتخت سیاسی آمریکا هفتمین ایالت از فهرست بدترین آب آشامیدنی در آمریکا است. آلاینده‌هایی نظیر آرسنیک، کلروفرم، کروم، نیترات، رادون، رادیوم و اورانیوم به طور روزمره از طریق آب لوله‌کشی وارد بدن مردم می‌شود. خوردن آب در این ایالت برای رفع تشنگی می‌تواند شما را با هولناک‌ترین اتفاق زندگی نظیر آسیب‌های کبدی و سرطان‌های وحشتناک مواجه کند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و سیاست محیطی آمریکا در آب آشامیدنی مدارس واشنگتن درصد قابل توجهی سرب دیده شده است که بسیاری از استاندارهای کیفیت آب در این زمینه را نقض می‌کند.

در سال 2019، بیش از 1000 مورد نقص استانداردهای کیفیت آب از این ایالت گزارش شده که 112 مورد آن ناقض جدی به حساب می‌آید و زمینه بروز مشکل برای کردم را مهیا کرده است.

*از هر پنج ساکن نیوجرسی یک نفر با آب آلوده دست و پنجه نرم می‌کند

نیوجرسی یکی دیگر از ایالت‌ها صنعتی آمریکا است که با بحران جدی آن مواجه است. بر آوردهای انجام شده در این منطقه بیانگر  آن است که از هر 5 ساکن نیوجرسی یک نفر به طور مرتب آب آلوده به پی اف سی به عنوان یک ماده مقاوم در برابر گریس و حرارت را مصرف می‌کند. این آلاینده می‌تواند زمینه سرطان و آسیب کبدی جدی را ایجاد کند و بسیار سمی تلقی می‌شود.

پس از بحران آب سرب‌دار در ایالت میشیگان، مشخص شد، مقادیر سرب در آب نیوجرسی نیز بالاتر از حد استاندارد بوده و همین مسئله زمینه اعتراض مردم را در پی داشت.

بر اساس آمار در حال حاضر، 4.49 میلیون نفر از ساکنان نیوجرسی در معرض آب آشامیدنی غیر ایمن با حد بالایی از آلاینده‌ها نظیر کلر قرار دارند. بر همین اساس 1400 گزارش سیستم آب عمومی در این کشور ناشی از نقص استاندارهای کیفیت آب وجود دارد که زمینه نارضایتی گسترده در این ایالت را رقم زده است.

*کلوخه‌های سربی در آب اوهایو دیده شد

ایالت اوهایو پنجمین جایگاه‌ها را در بین ایالات‌های دارای بدترین کیفیت آب آشامیدنی به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2016 در شهر سبرینگ این ایالات همراه با آب مقادیری املاح معدنی شبیه به سنگ چخماق دیده شد. آزمایشات نشان داد، آب این شهر دارای مقادیر بسیار بالایی سرب است که منتهی به رسوبات جامد و کلوخه در آب شده است. این مشاهدات زمینه تعطیلی گسترده مدارس و مشاغل را مهیا کرد.

قرارگرفتن مردم در معرض سرب حتی با مقادیر کم می‌تواند عواقب مضری از جمله ایجاد تشنج، ناتوانی‌های یادگیری و رفتاری  به همراه سرطان را ایجاد کند. شیوه‌های ضعیف استخراج معدن در این ایالت یکی از دلایل ایجاد آلودگی منابع آب به حساب می‌آید به طوری که سطوح بالایی از ترکیبات خطرناک معدنی نظیر آهن سولفات در آب آشامیدنی این ایالت دیده می‌شوند.

بر همین اساس تنها در یک سال 1500 گزارش ناقض استانداردهای کیفیت آب به نهادهای نظارتی آمریکا مرتبط با کیفیت منابع آب اوهایو ارسال شده است.

* یک میلیون ساکن کالیفرنیا آب آرسنیک‌دار خوردند

رتبه بعدی بدترین کیفیت آب در آمریکا به ایالتی می‌رسد که همه آن را با هالیوود و صنعت فیلم‌سازی به یاد می‌آورند اما حتی ترسناکترین‌ فیلم‌های هالیوودی نمی‌تواند ترس ناشی از آب آشامیدنی غیر ایمن را در کالیفرنیا به تصویر بکشد.

بنابر آخرین آمار ارائه شده در این ایالت، تنها در یک سال یک میلیون از جمعیت این ایالت آب آشامیدنی ناسالم آلوده به آرسنیک و اورانیوم دریافت کرده‌اند. جوامع روستایی این ایالت و به خصوص اقشار کم‌درامد ضربه بزرگی از این مسئله دیده‌اند و بیماری‌های بسیاری به دلیل کیفیت منابع آب این منطقه شیوع پیدا کرده است.

در حال حاضر بیش از 1600 گزارش نقض استانداردهای آب آمریکا در این ایالت تنها در یک سال ارسال شده که این ایالت را در رده چهارم بدترین کیفیت منابع آب آشامیدنی قرار می‌دهد.

*باکتری‌های ناشی از فضولات انسانی در آب فلوریدا وجود دارد

مدال برنز بدترین کیفیت منابع آب در آمریکا به گردن ایالت فلوریدا قرار دارد. در این ایالت فراوانی کودهای شیمیایی و آلاینده‌های شیمیایی ضربه بزرگی به منابع آب وارد کرده است. از سوی دیگر رشد شدید جلبک و انتقال میکروارگاسم‌های آب‌های آزاد در اثر طوفان و سیل به منابع تامین آب شر زمینه بروز بیماری‌های گسترده شده است.

در برخی از مناطق این ایالت تعداد بالایی از باکتری‌های کلیفرم که به دلیل فضولات انسانی رشد می‌کند، در کنار مقادیر زیادی فلزات سنگین نظیر مس و سرب دیده شده است. گزارش وجود پی اف او در آب آشامیدنی یک منطقه در نزدیکی مرکز آتشنشانی زمینه تخلیه 4 ماهه مردم منطقه را مهیا کرد.

تنها در یک سال بیش از 1650 گزارش نقض استانداردهای منابع آبی از این ایالت به نهادهای نظارتی آمریکایی ارسال شده است که منتهی به بروز بیماری مردم گشته و زمینه نارضایتی را ایجاد نموده است.

 

* آب آشامیدنی تگزاس بیشتر از هرجای دیگری مواد رادیواکتیو دارد

جایگاه دوم بدترین کیفیت آب بین ایالت‌های آمریکا به تگزاس می‌رسد که علاوه بر نا امنی با مشکل آب آلوده دست و پنجه نرم می‌کند. سرب، آرسنیک و مواد رادیو اکتیو از جمله آلاینده‌های آب آشامیدنی تگزاسی‌ها است که به دلیل فرسودگی زیرساخت‌های توزیع آب شرب وارد منابع آب مردم شده است.

بیش از 500 هزار نفر در این ایالت به طور مداوم آب زیرزمینی آلوده به مواد خطرناک را مصرف می‌کنند. از سوی دیگر 12 میلیون تگزاسی مجبور به تامین نیاز خود با آب غیر ایمن هستند. بر اساس گزارش‌ها مواد رادیو اکتیو بیشتر از هرجای دیگری در آب تگزاس پیدا می‌شود.

تنها در یک سال بیش از 3385 گزارش نقش استانداردهای منابع آبی از مقصد تگزاس به مراکز نظارتی ارسال شده که آمار بسیار زیادی محسوب می‌شود.

* 6 میلیون ساکن پنیسیلوانیا با آب غیر ایمن مواجه هستند

صدر فهرست بدترین کیفیت منابع آب در ایالات متحده به ایالت پنیسیلوانیا اختصاص دارد. این ایالت سابقه طولانی در آلودگی منابع آب دارد. اقتصاد این ایالات برای سالیان متمادی به ذغال‌سنگ وابسته بود اما رعایت نکردن استانداردهای استخراج معدن زمینه آلوده شدن منابع آبی را مهیا کرد. از سوی دیگر بیش از 200 هزار چاه نفت و گاز متروکه در این ایالت زمینه ورود آلاینده‌ها به منابع آب پنیسیلوانیا هستند.

حدود 85 هزار نفر از ساکنان یک منطقه در این ایالت با آب آشامیدنی آلوده به فاضلاب و فوم‌های آتش‌نشانی درست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی به طور کلی 6 میلیون از جمعیت پنیسیلوانیا با آب نا ایمن مواجه هستند و همراه با آب همواره مقادیر زیادی آلاینده به بدن خود انتقال می‌دهند.

بیش از 4010 گزارش نقض استانداردهای آب از این ایالت به نهادهای مذکور و ضامن کیفیت آب ارسال شده است که آمار بسیار زیادی محسوب می‌شود.

*اگر به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارید از 60 میلیون آمریکایی خوشبخت‌تر هستید

شرایط تامین آب در ایالت‌های آمریکا یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به حساب می‌آید. این مسئله در شرایطی رقم می‌خورد که بخش قابل توجهی از جمعیت آمریکا حتی به زیرساخت‌های تامین آب دسترسی ندارند.

در همین راستا اگر در حداقل فاصله زمانی و مکانی تنها با یک اشاره می‌توانید از یک آب تصفیه شده بهداشتی و پایدار برای آشامیدن استفاده کنید، احتمالا از 60 میلیون آمریکایی در این حوزه شرایط بهتری برای زندگی دارید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول