اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تالاب میقان اراک یکی از تالاب‌های دارای اولویت است

سرپرست محیط زیست استان مرکزی گفت تالاب میقان اراک یکی از ۸ تالاب اولویت‌دار کشور است.

تالاب میقان اراک یکی از تالاب‌های دارای اولویت است

مهدی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: تالاب میقان جزو ۸ تالاب اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط زیست از بین بیش از ۲۵۰ تالاب کشور است.

وی افزود: تالاب میقان اراک یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه‌های زیست محیطی استان محسوب می‌شود که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تأثیر مستقیم بر آب و هوای کلان‌شهر اراک و سلامت شهروندان دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: به منظور حفظ این اکوسیستم ارزشمند و به دنبال انتخاب تالاب میقان به عنوان سایت پایلوت در انتقال تجارب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با رویکرد اکوسیستمی و با مشارکت تمامی دست‌اندرکاران و حضور آنها در سلسله نشست‌های فنی و برنامه‌ریزی، تدوین شده است.

مصطفوی با تأکید بر اینکه برنامه مدیریت زیست‌بوم تالاب میقان، کلید مهار مشکلات اکوسیستم شکننده تالاب کویری میقان اراک است خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی در حوزه ارزش‌ها و تهدیدات تالاب و ارتقای مشارکت عمومی در مدیریت آن، تأمین آب کافی در حوزه آبخیز منطقه، ارتقای معیشت جوامع محلی، بارور کردن مزیت‌های گردشگری، کنترل تهدید خشک‌سالی و ارزش‌گذاری اقتصادی و فرهنگی تالاب از اهداف این برنامه است.

 

وی ادامه داد: از اهم اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت تالاب میقان اراک ساخت برج‌های دو منظوره حفاظتی و پرنده‌نگری در حاشیه تالاب میقان به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در تالاب، تعیین نقشه حریم تالاب میقان، احداث دایک حفاظتی اطراف تالاب به منظور جلوگیری از پیشروی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب، تکمیل و تجهیز مرکز پایش تالاب و مرکز تیمار حیات وحش آسیب‌دیده و بیمار تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت­سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی گروه‌های مخاطب جهت حفاظت و احیاء تالاب (CEPA)، نصب ۲ دستگاه پایش آنلاین در تالاب میقان و... است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: تالاب میقان اراک به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ۲۲ تالاب بین‌المللی و یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به این منطقه کوچ و به زمستان گذرانی مشغول هستند که از ابتدای شیوع آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در آذرماه امسال تا کنترل و مهار بیماری ۱۳۹۳ بال لاشه پرنده مهاجر توسط محیط زیست استان مرکزی جمع‌آوری و دفن بهداشتی شد.

 

مصطفوی تأکید کرد: رصد و پایش‌ها مستمر در تالاب کویری میقان ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول