اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مزیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برای صنعت برق کشور

یک کارشناس انرژی گفت: حذف هزینه های اساسی مانند سرمایه گذاری برای گرمایش و سرمایش جداگانه به همراه قابلیت اطمینان بیشتر سیستم، از جمله مزایای نیروگاه CHP است.

مزیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برای صنعت برق کشور

علی مختارزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت تمرکز زدایی از سیستم نیروگاهی کشور با کمک نیروگاه های محلی و کوچک تولید پراکنده، اظهار داشت: با توجه به ضرورت بالا بردن امنیت نیروگاهی کشور در حوزه پدافند غیرعامل ، نیاز به تمرکز زدایی از نیروگاه های برق کشور به شدت احساس می شود.

این کارشناس حوزه انرژی در بیان توجه به اینکه نیروگاه‌های برق کشور در شهرهای بزرگ آسیب‌پذیری بالایی دارند و در درگیری های احتمالی آینده امکان آسیب رسیدن به آنها توسط دشمن بالاست، گفت: نیاز امروز کشور تمرکززدایی از این نیروگاهها با توسعه نیروگاههای کوچک و محلی مخصوصا برای مراکز خدماتی و صنعتی به شدت احساس است و فرض اینکه در نبردهای آینده منطقه‌ای مثلا نیروگاه طوس مورد تعدی دشمن قرار بگیرد و بخش بزرگی از تامین انرژی جمعیت بزرگ شهری مشهد مختل شود، ضرورت حرکت به سمت تمرکززدایی نیروگاهی را در کشور بیشتر نشان می‌دهد.

وی در تشریح انواع نیروگاههای کوچک و محلی به نیروگاه‌های تولید پراکنده یا CHP اشاره کرد و افزود: از قابلیت‌های نیروگاههای CHP توان تولید دو تا سه نوع انرژی است، به عبارت دیگر در نیروگاه های CHP حرارت حاصل از تولید برق در مولدهای محرک ژنراتور، به منظور تأمین انرژی لازم جهت گرمایش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*سیستم‌های  CHP چیست؟

مختارزاده ضمن بیان اینکه در نیروگاه های CHP حرارت حاصل از تولید برق در مولدهای محرک ژنراتور، به منظور تأمین انرژی لازم جهت گرمایش، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: فرایند تولید همزمان را می‌توان بر اساس انواع مولدهای نیروی محرکه، از جمله توربین‌های گاز، توربین‌های بخار، موتورهای احتراقی و مولدهای دیگر طبقه‌بندی کرد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: تولید همزمان از نگاه ترمودینامیکی به معنای تولید دو یا چند شکل از انرژی با استفاده از یک منبع انرژی اولیه است و از آنجا که دو شکل معمول انرژی، حرارتی و مکانیکی هستند و انرژی مکانیکی غالباً برای راندن یک ژنراتور الکتریکی به کار برده می‌شود، این فرآیند به تولید همزمان برق و حرارت (CHP) شناخته می‌شود.

وی افزود: حال در صورت به کارگیری چیلر جذبی جهت تولید برودت و استفاده از گرمای قابل بازیافت نیروگاه تولید برق، به منظور تأمین انرژی مورد نیاز ژنراتور چیلر، امکان تولید همزمان برق، گرما و سرما نیز وجود خواهد داشت که چنین سیستمی را CCHP (مخفف عبارت Combined Cooling, Heat and Power) می‌نامند.

*مکان‌های نصب سیستم تولید پراکنده

مختارزاده در بیان مکان‌هایی که امکان نصب نیروگاه‌های تولید همرمان برق و حرارت را دارند، گفت: کارخانجات شیمیایی و دارویی، تولیدی‌ها، مجتمع‌ها و زیرساخت‌های ساختمانی، مراکز تجاری، فرودگاه‌ها، زندان‌ها، مراکز درمانی و سلامت از جمله مکان‌های مناسب برای نصب CHP ها است.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: بالغ بر 60 درصد انرژی تولید شده توسط تولید کننده‌های برق به شکل حرارت تلف می‌شود و این علاوه بر انرژی تلف شده به هنگام توزیع انرژی الکتریکی به مشترکین است.

وی افزود: بنابراین با بهره برداری از این حرارت و کاهش تلفات در بخش توزیع  در این نوع نیروگاه‌ تولید همزمان ، قادر به دستیابی به بازدهی بیش از ۸۰ درصد نیز هستند. 

*مزایای نیروگاه‌های تولید پراکنده

مختارزاده با بیان اینکه تولید کننده‌های معمول انرژی الکتریکی مانند ژنراتور‌های سنتی و بویلر‌ها در ایدآل‌ترین حالت ۵۰ درصد بازدهی را خواهند داشت، گفت: راندمان سیستم‌های CHP به طراحی سیستم بستگی دارد.

این کارشناس انرژی با بیان این مسئله که بازدهی ۵ سیستم متداول در طراحی نیروگاههای CHP به شرح زیر است، گفت: توربین بخار با ۸۰ درصد، موتور پیستونی ۸۰-۷۵ درصد، توربین بخار ۷۰-۶۵ درصد، میکروتوربین ۷۰-۶۰ درصد و پیل سوختی ۸۰-۵۵ درصد از جمله بازدهی سیستم‌های مذکور است.

وی با بیان اینکه با استفاده از سیستم CHP تلفات ناشی از شبکه های انتقال و توزیع برق از بین می‌رود و بازدهی سیستم قدرت را افزایش می‌دهد، گفت: علاوه بر تاثیر قابل توجه CHP ها در کاهش دی اکسیدکربن تولید شده، صرفه جویی مالی بهتری داشته و توجیه اقتصادی بیشتری دارند. این نیروگاهها کاهش ۱۵ تا ۴۰ درصدی دی اکسید کربن را خواهند شد.

مختارزاده کاهش هزینه های سوخت باتوجه به بازدهی بالای سیستم را از جمله مزایای سیستم تولید برق پراکنده نام‌گذاری کرد و گفت: حذف هزینه هایی اساسی مانند سرمایه گذاری برای گرمایش و سرمایش جداگانه به همراه قابلیت اطمینان بیشتر سیستم از جمله دیگر مزایای سیستم مورد نظر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول