اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

پزشکی که کارنامه‌اش در غرب آسیا درخشید

«حامد نیکوپور» پزشکی است که در بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز، برای نخستین بار در ایران، بخش پیوند روده را راه‌اندازی کرد و توانست با همراهی تیم خود و با درمان‌های خاص و جراحی، مرگ و میر در بیمارانی که احتمال مرگ‌شان بیش از ۶۰ درصد بود را به کم‌تر از ۱۶ درصد برساند.

پزشکی که کارنامه‌اش در غرب آسیا درخشید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چندی پیش به یک دورهمی دوستانه دعوت شدم و در این دورهمی، صحبت ها حول این محور می گشت که هر کسی خاطره ای از اتفاقات عجیب و شبه معجزه ای را که برای خودش یا نزدیکانش اتفاق افتاده بود، تعریف می کرد.

در این بین، خانمی حدود ۴۰ ساله به نام مریم زارعی، ماجرای بیماری خود را تعریف کرد و اینکه دو سال پیش، در بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا توسط تیم متخصص، پیوند کبد شده و چند هفته بعد از پیوند، اتفاق عجیبی برایش رخ داده است.

مریم خاطره اش را این گونه ادامه داد: چند هفته از پیوند کبدم گذشته بود که یک شب، دل درد ناگهانی امانم را برید و به اورژانس بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینای صدرا مراجعه کردم، هر چه می گذشت دردم بیشتر می شد و طاقتم کمتر، از درد به خودم می پچیدم و نگران این بودم که پیوندم پس زده شده باشد! اما آزمایش ها چیزی نشان نمی داد.

این بانو گفت: تا اینکه دکتر نیکوپور، خیلی اتفاقی، مرا در اورژانس دید و با یک معاینه، فوری منشا دردم را تشخیص داد و همان شب من را راهی اتاق عمل کرد، روده بزرگم دچار پارگی شده بود و کمی تعلل باعث مرگ من میشد، آن شب دکتر نیکوپور، عمل مریض غیراورژانسی خود را کنسل و من را جراحی کرد و در واقع فرشته نجات من شد و من به لطف او، از خدا عمر دوباره گرفتم، من هنوز هم زیر نظر دکتر هستم و از نظر من، ایشان غیر از علم و تخصص، در اخلاق و منش انسانی هم نمونه است.

با شنیدن خاطره مریم، خیلی کنجکاو شدم که درباره این پزشک بیشتر بدانم و با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توانستم از ایشان وقت مصاحبه بگیرم.

از طریق فضای مجازی با خیلی از بیماران دکتر آشنا شدم، همه آنها از خوشرویی، خوش اخلاقی، دلسوزی و شخصیت و تخصص بی‌بدیل دکتر تعریف می کردند.

یکی از همکاران حامد نیکوپور در بیمارستان ابوعلی سینا می گفت: در مورد تخصص دکتر نیکوپور، صحبت کردن بی فایده است چرا که وی در عمل، علم و تخصص خود را ثابت کرده است و در بیان اخلاق حسنه ایشان هم فقط بگویم که دکتر نیکوپور به هیچکس، نه نمی گوید و دل هیچ کس را نمی شکند.

بالاخره وقت مصاحبه شد و همان طور که انتظار می رفت، دکتر نیکوپور با سعه صدر و روی خوش به تمام سوالات من پاسخ داد.

وی در معرفی خود گفت: حامد نیکوپور هستم، متولد سال ۱۳۶۰ و در یک خانواده اهل بوشهر به دنیا آمدم، پدرم کارمند و مادرم آموزگار کلاس اول بود و در خانواده ۶ نفره ما، من فرزند سوم خانواده بودم و هر سه برادرم تحصیلات عالی در دانشگاه های خوب دارند، تا کلاس سوم دبستان در بوشهر بودم و بعد از آن تحصیلاتم را در شیراز گذراندم و دوران متوسطه را در دبیرستان توحید طی کردم و در رشته پزشکی عمومی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم. مدرک پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۸۵ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز و پس از آن مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دریافت نمودم و دوران طرحم را در برازجان گذراندم.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۶ موفق به اخذ فلوشیپ فوق‌تخصصی جراحی‌های کبد، پانکراس، مجاری صفراوی و پیوند اعضاء داخل شکمی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز شدم و همچنین دوره تکمیلی جراحی پیوند روده را به مدت ۶ ماه در Favalaro Foundation آرژانتین سپری کردم؛ در سال ۸۸ ازدواج کردم و همسرم دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و فعلا خانه دار هست و یک فرزند به نام رادین دارم که دو و نیم ساله است.

نیکوپور در پاسخ به این سوال که از کی علاقه مند و مصمم به انتخاب و ادامه تحصیل در رشته جراحی شدید، گفت: از قبل از دوران دبیرستان، هدفم رشته جراحی بود و خیلی تلاش می کردم و همیشه هم سرآمد بودم، در کنکور فوق تخصص رتبه یک را کسب کردم و رشته جراحی پیوند را در حالی انتخاب کردم که کل ظرفیت این رشته، یک نفر بود.

از این پزشک خواستم فعالیت های خود در بیمارستان پیوند اعضاء را شرح دهد و او با تامل و حوصله، پاسخ داد: تیم ما در زمینه درمان سرطان و پیوند اعضاء، خدماتی مثل جراحی سرطان‌های پیشرفته و شیمی درمانی داخل شکم هایپک، جراحی کبد، پانکراس و مجاری صفراوی، پیوند اعضای داخل شکمی، جراحی توده‌های خوش‌خیم و بدخیم کبدی، جراحی توده‌های پانکراس، جراحی توده‌ها و سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی، پیوند کبد، پانکراس، روده و کلیه، جراحی‌های پیشرفته بازسازی روده، جراحی‌های متعدد برای بازسازی روده شامل افزایش طول روده ساختن دریچه و جراحی‌های پیشرفته برای فیستول روده را انجام می دهد.

مهارتی که در خاورمیانه درخشید

نیکوپور درباره سمت‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای خود نیز به مواردی اشاره کرد: هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خدمات بهداشتی درمانی فارس، استادیار گروه جراحی از سال ۱۳۹۷ تاکنون و ریاست بخش بازتوانی و پیوند روده بیمارستان پیوند ابوعلی سینا در شیراز، همچنین افتخار عضویت در انجمن‌ انجمن جهانی پیوند از سال ۱۳۹۶ و کمیته علمی انجمن جهانی بازتوانی و پیوند روده جهانی از سال ۱۳۹۹ را دارم که این انجمن بسیار مشتاق هستند که ما کمک کنیم و در منطقه خاورمیانه این علم و مهارت، گسترش پیدا کند، چرا که پیوند رشته جدیدی هست و عمر طولانی ندارد اما پیوند روده از همه جدیدتر است و نیاز هست که روز به روز با فکرها و کارهای جدید کمک کرد و این علم را پیش برد و گسترش داد.

از موقعیت های شغلی استاد نیکوپور پرسیدم که با بیان چند جمله مرا حیرت زده کرد: من تاکنون موقعیت های خیلی خوبی داشته ام، همان وقت که رتبه اول فوق تخصص را کسب کردم، می توانستم رشته جراحی پلاستیک را انتخاب کنم و چندین برابرِ اکنون درآمد داشته باشم و یا وقتی پذیرش از دانشگاه شهر کلیولند در ایالت اوهایوآمریکا را گرفتم، می توانستم بروم و هیات علمی آنجا شوم، موقعیت های زیادی هم در بیمارستان های خصوصی تهران داشته و دارم اما به فعالیت در بیمارستان دولتی علاقه مندترم و در حال حاضر در بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا در شیراز مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: بسیار علاقه داشتم که بمانم و به شکلی جدید بخش روده را در بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا، برای اولین بار در ایران راه اندازی کنم و توانستم با همراهی تیم خود و با درمان های خاص و جراحی، مرگ و میر در بیمارانی که احتمال مرگ و میرشان بیش از ۶۰ درصد بود را به کمتر از ۱۶ درصد برسانم و این برای من از همه چیز لذت بخش تر است، اما هیچ چیز ایستا و غیر قابل تغییر نیست، ممکن است در آینده شرایط طوری رقم بخورد که تصمیم برای ماندن، سخت شود.

درمان‌های پیوند روده و چند ارگانی را در کشور و حتی منطقه، گسترش می‌دهیم

نیکوپور از فعالیت های خود در بخش آموزش هم سخن گفت: تعداد زیادی دانشجوی فوق تخصص جراحی از کشورهای دیگر نظیر سودان، لبنان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان و همچنین از شهرها و استانهای دیگر کشور داریم که آنها را آموزش می دهیم تا به شهر و کشورهای خود برگردند و فعالیت های علمی را گسترش دهند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیان فعالیت های پژوهشی خود نیز گفت: بیش از ۳۰ مقاله و چاپ در مجلات علمی مطرح دنیا با درجه بالا، نتیجه چهار سال پژوهش و تحقیق تیم ما در بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا بوده که باعث معرفی دانشگاه شیراز و این بیمارستان در سطح جهان بوده است.
 

شیراز مرکز ارجاعی پزشکی جنوب کشور و کشورهای منطقه است

این فوق تخصص جراحی پیوند در مورد جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز خوشبختانه از قدیم در کشور بسیار خوب بوده و همیشه جزء بهترین ها است به خصوص در حیطه رشته جراحی پیوند، اما توجه به این نکته هم ضروری است که در کنار پیوند خوب، پاتولوژی خوب، گوارش خوب، ایمونولوژی خوب، رادیولوژی خوب و حتی بعضی از رشته های علوم پایه و رشته های تخصصی دیگری مثل بیهوشی هم به وجود آمده و رشد کرده اند، در رشته های اطفال و چشم و خیلی از رشته های دیگر هم شیراز در صدر قرار دارد و دلیل آن هم این است که شیراز مرکز ارجاعی پزشکی جنوب کشور و کشورهای همسایه و منطقه هم هست.

از استاد نیکوپور در مورد خبری که چندی پیش در خبرگزاری ها پخش شده بود پرسیدم، وی در پاسخ گفت: به دنبال مقالات زیادی که توسط تیم ما تهیه شده بود و در آن مقالات درباره استقرار بخش پیوند روده و فعالیت هایش نوشتیم، در کنفرانس مجازی نیوزلند و کنگره جهانی روده و پیوند روده، برای سخنرانی دعوت شدیم. همچنین به تازگی هم تیم ما در نیویورک درباره دستاوردهای بخش پیوند روده بیمارستان پیوند اعضاء ابوعلی سینا، نحوه راه اندازی آن و کارهای خلاقانه و ابتکاری که در طول این مدت انجام داده ایم و نتایج آنها، سخنرانی داشت و بازخورد بسیار خوبی گرفتیم و مورد تحسین بیش از ۲۰۰ نفر از جراحان مطرح جهان از شیکاگو، نیویورک و کشورهای اروپایی واقع شد و مورد استقبال همه جانبه قرار گرفت و انعکاس همین موضوع در رسانه ها، جنجالی شد.

رمز موفقیت را از این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پرسیدم و او در بیان پاسخ، این چنین گفت: موفقیت ناشی از سه فاکتور عمده است، اول از همه استعداد و توانایی است که البته این فاکتور کمترین تاثیر را در موفقیت افراد دارد، محیط مناسب، پدر و مادر و خانواده همچنین محیط مطلوب مدرسه و دانشگاه و مدرسان خوب، فاکتور دوم هستند و از مهمتر، پشتکار و تلاش است که یک فرد بداند که باید درس بخواند، سختی بکشد، برای اینکه بتواند کاری را راه اندازی کند و به جایی برسد و موفق شود.

دلایل مهاجرت پزشکان ریشه‌یابی شود

از این استاد دانشگاه خواستم که نظر خود را درباره دانشجویان رشته پزشکی بیان کند و توصیه ای هم برای آن ها داشته باشد، وی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از دانشجویان پزشکی، به فکر تخصص نیستند و بیشتر به مهاجرت فکر می کنند، گفت: اینکه من یا شما به دانشجویان و نخبگان توصیه کنیم که از کشور بروید و یا نروید فایده ندارد و سودمند نیست بلکه به جای توصیه و سفارش، باید دلیل این مهاجرت ها و علاقه به آن را پیدا کرد.

نیکوپور اظهار داشت: باید بفهمیم که جوان نخبه چرا به فکر رفتن است؟ شاید آینده شغلی خوبی برای خودش متصور نیست; شاید مسئولان شرایط خوبی برایشان مهیا نکرده اند، یا آن چنان که باید به آنها بها داده نشده است. شاید نگاه می کنند و امثال من را می بینند که تا آخر خط و تحصیلات پزشکی را هم را رفته ایم اما هنوز از نظر مالی و اقتصادی دغدغه های زیادی داریم، این است که‌ ترجیح می دهند بروند!

این پزشک نخبه خاطرنشان کرد: برخی از آنها را می بینیم که حاضر هستند حتی به کشورهایی کوچک و بی نام نشان مهاجرت کنند و این باعث تاسف است.

نیکوپور تصریح کرد: مسئولان به جای اینکه شرایط را بهتر کنند، ظرفیت دانشگاه ها را بالا می برند و کیفیت آموزش را پایین می آورند، در صورتی که شرایط باید بهتر شود، بستر مناسب باید فراهم شود و ساختار درست شود تا نخبگان راغب به ماندن شوند تا رفتن! مشکلات باید حل شود و از حد توصیه و سفارش خارج است، چرا که اگر ساختار و شرایط مناسبی به وجود بیاورند، نخبگان می مانند و کشور را گلستان می کنند.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول