اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

طلسم تکمیل پروژه راه‌آهن آبیک با وقت کُشی/ خرداد ۱۴۰۱؛ وعده سر خرمنی دیگر

ادامه عملیات پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد پس از ۱.۵ سال توقف و معطلی مردم و مسئولان، از اوایل بهمن ماه کلید خورد اما گویا طلسم وقت کشی شکسته نمی‌شود و در جلسه اخیر وعده تکمیل در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ داده شد.

طلسم تکمیل پروژه راه‌آهن آبیک با وقت کُشی/ خرداد ۱۴۰۱؛ وعده سر خرمنی دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پل روگذر راه‌آهن آبیک به قشلاق- کمال‌آباد با عرض پنج متر و قدمتی 50 ساله تخریب شد. در  ۱۹ شهریور ماه سال گذشته (سه ماه بعد از زمان تخریب پل) خبری از احداث پل جدید نشد و این موضوع موجب شد به دلیل خطرناک بودن و احتمال وقوع تصادف و بالا رفتن سطح نارضایتی مردم، فرماندار پیشین شهرستان آبیک به همراه دادستان پیشین عمومی و انقلاب شهرستان از این پروژه بازدید کنند.

پس از گذشت بیش از یک سال، هنوز این پروژه تکمیل نشده و تردد مردم و مسافران مسیر آبیک به قشلاق تا کمال‌آباد با مشکل مواجه است و گرچه مسئولان شهرستان آبیک به ویژه رئیس و اعضای شورای تامین شهرستان پیگیر تکمیل پروژه از سوی مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور بوده‌اند و تحقق مطالبات مردم و خود را خواستار شده‌اند اما پیگیری‌های مسئولان‌ و خبرنگاران شهرستان در این زمینه نتیجه‌بخش نبوده و مطالبه به حق مردم بر زمین مانده است.

چند هفته پیش، برخی از اعضای شورای تامین شهرستان و خبرنگاران شهرستان به صورت سرزده از پروژه پل روگذر آبیک-قشلاق به خاکعلی بازدید کردند که متوجه شدند گویا مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور دست بکار شده‌اند و هم اکنون هشت تیر بر روی عرشه پل قرار گرفته اما به دلیل مشکلات موجود، اجرای پروژه، حرکت لاک پشتی به خود گرفته است.

 گرچه باید گفت شورای تامین شهرستان آبیک چندی پیش برخورد قاطع با پیمانکار پروژه داشته‌ اما داستان تکمیل پل به موانع جدید گره خورده که می‌توان به وجود مشکلاتی همچون آب، گاز، برق و معارض اراضی پل اشاره کرد و باید گفت دلیل بیان این مسائل پس از تعریض پل جای تأمل دارد و به منزله وقت کشی در تکمیل پروژه است.

با برگزاری جلسه‌ای و با حضور حامد فتوحی که اخیرا به عنوان سرپرست جدید فرمانداری شهرستان آبیک منصوب شده، آخرین وضعیت پل روگذر راه‌آهن آبیک مورد بررسی قرار گرفت.

تکمیل پل روگذر تا خرداد 1401

رسول امجدی مدیر پایانه راه آهن قزوین در این جلسه، پل روگذر راه‌آهن شهرستان آبیک و تسریع در اتمام این پروژه را از دغدغه‌های اصلی پیمانکار ذکر کرد و گفت: تاخیر در اجرای این پروژه، به دلیل افزایش تعریض پل از هفت متر به 20 متر بوده و برای چند موضوع از مسئولان شهرستان آبیک درخواست مساعدت می‌شود تا سریع‌تر به بهره‌رداری برسد.

وی بر شناسایی مالکین اصلی اراضی پل روگذر آبیک توسط مسئولان ثبت و اسناد برای تملک اراضی و خرید آن جهت ادامه عملیات اجرایی پروژه تاکید کرد و افزود: اگر پل روگذر بر اساس طرح اولیه ساخته می‌شد تاکنون به اتمام رسیده بود اما با افزایش تعریض پل به 20 متر تکمیل پروژه به تاخیر افتاده که امیدواریم تا پایان خرداد ماه سال 1401 به بهره‌برداری برسد.

این مسئول ادامه داد: شرکت راه‌آهن تعهداتی نسبت به پیمانکار پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک دارد که درحال پیگیری است و بخشی از مطالبات پیمانکار هم در دستور کار قرار دارد و ما هم از پیمانکار موضوع را مطالبه می‌کنیم.

مدیر پایانه راه‌آهن قزوین اضافه کرد: برای پرداخت حقوق معوقه 6 ماهه کارگران پروژه پل روگذر راه‌آهن اقدامات و حرکت‌های انجام شده و پیگیری می‌کنیم.

درست نیست یک موضوعت 2 بار تکرار شود

حامد فتوحی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک در این جلسه خطاب به مسئولان پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک گفت: در خصوص تکمیل پروژه پل، مصوباتی در شورای تامین شهرستان آبیک به تصویب رسیده بود و مسئولان راه‌آهن ملزم به اجرای تعهداتی شده بودند که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان این موضوع را مطرح کرده و درست نیست یک موضوع در شهرستان 2 بار تکرار شود.

این مسئول ادامه داد: اگر خدای نکرده در مسیر این پل جان کسی به خطر بیفتد پیمانکار یا مسئولان راه‌آهن شمال 2 کشور پاسخگو خواهند بود؟ که باید گفت به عنوان مجموعه نظارتی مسئولان شهرستان زیر سوال می‌روند و مردم فکر می‌کنند ما اهتمام ویژه نداشته‌ایم. در حالی که این طور نیست و مسئولان مربوطه باید همت لازم را برای تکمیل پروژه داشته باشند.وی افزود: اگر پیمانکار پروژه پل روگذر راه‌آهن پول خود را با تاخیر دریافت کرده تقصیرکارگر چه بوده که 6 ماه معوقه حقوق داشته باشد.

سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک اضافه کرد: حدود سه سالی است که مردم به دلیل عدم تکمیل پل روگذر راه‌آهن  آبیک و عبور از خط ریل شاکی هستند؛ پیمانکار چرا به دلیل مطالبات از مسئولان راه‌آهن، پروژه را رها کرد که جدیدا هشت تیر بر روی عرشه نصب و به دلیل وجود مشکلات باز هم پروژه متوقف شود.

فتوحی خاطرنشان کرد: اگر در زمینه زیرساختی و معارض مشکلی وجود دارد مسئولان پل روگذر راه‌آهن نباید منتظر فرمانداری باشند بلکه باید تا آخر سال تکلیف پروژه را مشخص و با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان نسبت به رفع موانع و مشکلات موجود در اسرع وقت، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: هر هفته و هر روز کارگران پل روگذر راه‌آهن آبیک برای رفع مشکل حقوق معوقه خود به فرمانداری مراجعه می‌کنند که لازم است تا پایان این هفته تکلیف معوقات کارگران مشخص شود و تا پایان سال حق و حقوق آنان پرداخت شود.

این مسئول افزود: ساخت پروژه پل روگذر راه‌آهن آبیک سال 98 کلید خورده و وجود مشکلات زیرساختی همچون برق و گاز و غیره جزو موضوعات اولیه پروژه بودند که باید این فرایند طی می‌شد با این حال بعید می‌دانم پروژه تا خرداد ماه سال آینده به اتمام برسد؛ نقطه مثبتی نمی‌بینم که بتوانم به قول مسئولان برای اتمام پروژه تا تاریخ مذکور اعتماد کنم.


به نظر می‌رسد با توجه به زمان بر شدن احداث پل روگذر راه‌آهن آبیک-قشلاق به کمال‌آباد، عدم حضور مدیران راه‌آهن شمال ۲ کشور و پیمانکار در جلسات فرمانداری شهرستان آبیک و طرح موضوعاتی همچون مشکلات حریم و معارض زمین پل و موضوعات زیرساختی (جای سوال دارد چرا پس از گذشت این همه مدت، این مسائل مطرح می‌شود و باید در موعد خود پیگیری و انجام می‌شد) مسئولان شهرستان آبیک باید آستین بالا بزنند و با یک تدبیر و تصمیم ضرب الاجلی نسبت به ملزم کردن مسئولان راه‌آهن شمال ۲ کشور و پیمانکار جهت تکمیل پروژه اقدام کنند تا مجددا شاهد وعده‌ های مکرر و سر خرمن دیگری نباشیم و مردم هم بدانند که مشکل از مسئولان راه‌آهن است که تعلل می‌کنند و تکمیل پروژه را به ماه و سال مختلف موکول می‌کنند.

گزارش از هاجر عبدالهی

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول