اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ورود دادستانی به موضوع کمربندی شیراز/همه چیز به امضای تفاهم‌نامه وابسته است

بیش از دو ماه است ضرب الاجل استاندار در خصوص کمربندی پایان یافته است اما دبیر شورای ترافیک استان می‌گوید همچنان در مرحله پیش نویس تفاهم‌نامه هستند. تداوم این شرایط سبب ورود دادستانی به موضوع کمربندی شده است.

ورود دادستانی به موضوع کمربندی شیراز/همه چیز به امضای تفاهم‌نامه وابسته است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کمربندی شیراز  45 کیلومتر است که 18 کیلومتر از بخش جنوبی آن اکنون در محدوده شهری قرار دارد و مانند یک خیابان درون شهری توسط شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد. آمارها می گوید 65 تا 70 درصد اتفاقات جاده ای در این 18 کیلومتر رخ می دهد و جامعه ماهانه با قریب به 3 فوتی و 30 تا 35 مورد صدمات بدنی در این تصادفات روبرو است.

امری که سبب شد ایمانیه، استاندار فارس، پس از دریافت مسئولیت، رسیدگی به وضعیت کمربندی را در اولویت کار خود قرار دهد. سرانجام سلسله جلسات استانداری به اینجا ختم شد که استاندار فارس 16 آبان در نشستی، ضرب‌الاجل یک ماهه ای برای شهرداری و راه و شهرسازی برای رفع مشکلات کمربندی مشخص کرد تا براساس آن شرایط واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری طی یک ماه آینده مشخص شود.

بررسی وضعیت کمربندی در کارگروه پیگیری حقوق عامه

اکنون که بیش از دو ماه از پایان ضرب الاجل ایمانیه می گذرد، سید مصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب استان فارس از پیگیری وضعیت کمربندی جنوبی شیراز در کارگروه صیانت از حقوق عامه خبر داد و گفت: کارگروه صیانت و پیگیری حقوق عامه در دادستانی مرکز استان جهت ورود، بررسی و پیگیری موارد مرتبط با حقوق عامه تشکیل شده و جلسات کارگروه مذکور به صورت منظم، هر دو هفته یکبار با حضور دستگاه های متولی و مرتبط و ناظرین تشکیل می شود.

 وی در گفتگو با خبرنگار فارس خاطرنشان کرد: موضوع کمربندی شهر شیراز در کارگروه مذکور طرح و مصوب گردید ایمن سازی کمربندی شیراز که در حوزه شهری قرار دارد از حدفاصل شهرک جوادیه تا پل شهید فرصتیان و تقاطع شهید رودکی تا تقاطع نواب صفوی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و شهرداری شیراز  صورت پذیرد.

بحرینی اضافه کرد:  آرام سازی سرعت کمربندی در مسیرهای مذکور نیز از طریق نصب سرعت کاه و یا اعمال سرعت مجاز محدوده شهر اجرایی شود. وی ادامه داد: همچنین گشت های پلیس راه شمال استان فارس بمنظور کاهش سوانح در محور کمربندی تقویت شود.

دادستان مرکز فارس تصریح کرد: پیرامون اداره کمربندی بین دو مجموعه شهرداری و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اختلاف وجود دارد. اداره راه در حال ساختن کمربندی جدید است که علی رغم گذشت چندین سال هنوز به نتیجه نرسیده اما وضعیت کمربندی کنونی نیز باید مشخص شود.

تقسیم 50،50 مسئولیت

وی افزود: دادستانی مرکز استان در کارگروه صیانت از حقوق عامه دستگاههای متولی را پای کار آورده و مقرر شد تا زمانی تعیین تکلیف کمربندی هر کدام از دو دستگاه شهرداری و راهداری به میزان 50درصد در ایمنی کمربندی شیراز مسئولیت داشته و اقدامات لازم در ایمن سازی کمربندی به صورت مشارکتی انجام شود.

بحرینی همچنین به تصمیمات شورای ترافیک اشاره کرد و گفت: شورای ترافیک استان نیز در خصوص کمربندی مصوباتی داشته که پیگیری علت عدم انجام به موقع مصوبات مذکور در دستور کار جلسه آتی کارگروه صیانت از حقوق عامه قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب استان فارس در پایان بیان کرد:  از مردم خواهشمندیم که در مسیر کمربندی سرعت و جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنند که شاهد اتفاقات تلخ کمتر باشیم.

95 درصد ترددها در کمربندی شهری است

همچنین احمدرضا کشتکاران، معاون حمل و نقل معاونت فنی استانداری و دبیر شورای ترافیک استان، در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن ذکر این نکته که شورای ترافیک هماهنگ کننده است و  تکلیف کننده نیست، در خصوص اقدامات انجام شده در موضوع کمربندی جنوبی شیراز گفت: مراحلی که نه از الان بلکه از سال 86 تا کنون پیگیری شده و جلو رفته، این است که کمربندی براساس توافق نامه سال 86 به 3 بخش تقسیم شده بود، اراضی باند جنوبی که راه و شهرسازی متولی بود.
اراضی باند شمالی، شرکت ساخت و توسعه و حریم سبز کمربندی را شهرداری باید پاسخگو می بود.

وی افزود: عملا متولی امر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است که برنامه ریزی و نگهداری این مسیر را بر عهده دارد.

کشتکاران با بیان اینکه با توجه به ساخت و سازهایی که دو طرف کمربندی انجام شده، عملا از حالت کمربندی خارج شده و به یکی از شریان های داخل شهری تبدیل شده که تردد جاده ای هم روی آن انجام می شود، اظهار داشت: ما روزانه 100 هزار تردد در این مسیر داریم که 95 درصدش ترددهای شهری است به همین دلیل بحث واگذاری که به عنوان مسیر درون شهری دیده شود مطرح شد که از طرف دیگر هم  برنامه ریزی شود برای احداث کمربندی جنوبی شیراز که شیراز را دور بزند و به سمت جنوب حرکت کند.

 

وی اضافه کرد: مسیر کمربندی جدید هم از خانه زنیان است که بعد از گذشتن از اراضی پایین دست به جاده بوشهر وصل میشود.

این مسیر را اداره راه و شهرسازی پیگیری می کند که اجرا شود ولی تا اجرا شود عملا تردد جاده ای از روی کمربندی برداشته نمی شود.

ایجاد لاین های کندرو در دو طرف کمربندی

دبیر شورای ترافیک استان در خصوص اقدامات انجام شده در ماه های اخیر گفت: ما در شورای ترافیک موارد مختلف را بررسی کردیم و قرار بر  این شد دو لاین تندرو از قسمت رفوی وسط مسیر فعلی گرفته شود و این دو لاین تندرو توسط شهرداری اجرا شود و در ازای آن، آن قسمتی که در دو طرف کمربندی عریض تر شده به صورت کندرو اجرا شود.

وی ادامه داد: این کندروها سبب می شود ترافیک مربوط به شهرکها جمع بندی شود و به صورت کانالیزه شده و ایمن به کمربندی وصل شود

انتظارها برای امضای توافق نامه

معاون حمل و نقل و ترافیک معاونت فنی استانداری فارس تصریح کرد: مراحل نوشتن توافق نامه در چندین جلسه انجام شده، اما وزارت راه روی متن موافقت نامه بحث هایی داشت و قسمتهاییش را قبول نکرده، از طرفی شورای شهر هم بحث هایی دارد مبنی بر اینکه هزینه این مسیر باید تأمین شود.

وی افزود: در متن توافق نامه که پیش نویسش آماده شده، قرار بر این است که شهرداری در ازای املاکی که دو طرف کمربندی وارد محدوده می‌شوند، درآمد کسب کند و آن را در کمربندی هزینه کند.

کشتکاران خاطرنشان کرد: هنوز این توافقنامه در مرحله پیش نویس است و امضا نشده ، در حال رایزنی هستیم که نظر وزارت راه را بگیریم و نظر شورای شهر را هم نزدیک کنیم  تا ان شاءالله مسئله اجرایی شود.

احداث تقاطع های غیر همسطح 3 سال طول می کشد

این مقام مسئول در خصوص طرح تقاطع های غیر همسطح در کمربندی توضیح داد: سه تقاطع غیر همسطح داریم که قسمت میثم و مهدی آباد را شهرداری باید اجرا کند و تقاطع نواب را راه و شهرسازی باید انجام دهد. اما این تقاطع ها هم زمانبر است که اگر همین امروز کلنگ بخورد احداثش دو سه سال طول می کشد.

مشابه پل شهیدان یغمور

کشتکاران خاطرنشان کرد: مقطع کمربندی قرار است به شکل مقطع فعلی زیر پل شهیدان یغمور انجام شود و به این شکل که فعلا در این قسمت از کمربندی کار انجام شده، کمربندی از پل امام حسن تا پلیس راه فسا ادامه پیدا کند.

وی افزود: اینها در پیش نویس توافق نامه پیش بینی شده سه ساله انجام شود.

برنامه یکساله برای ایمن سازی بیشتر

کشتکاران در خصوص برنامه های کوتاه مدت نیز توضیح داد: ما حدود140 ورودی غیر ایمن به کمربندی داریم. این 140 ورودی باید مسدود شود، یکسری خط کشی ها هست و یکسری موارد مربوط به نصب تابلو و علائم است.

اینها مقرر شده ظرف مدت یکسال توسط هم شهرداری هم راه شهرسازی با کمک هم این انجام شود و مسیر به صورت تقریبا ایمن تر دربیاد.

همه چیز به امضای توافق نامه وابسته است

وی تصریح کرد: البته این موارد که گفته شد در توافق نامه است و تا زمانی که توافق نامه امضا نشود متولی کمربندی اداره راهداری و حمل و نقل است.

دبیر شورای ترافیک استان این مطلب را هم اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور شکلی نیست که به استان فارس بودجه مضاعف تعلق گیرد.

اما استاندار با معاون وزیر صحبت هایی داشتند و قول دریافت اعتبار را گرفتند اما کفاف  ساخت مسیرها را نمی کند و در حد نگهداری است.

انتهای پیام/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول