اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سناتور آمریکایی: باید مدل تحریم‌های ثانویه ایران بر روسیه اجرا شود

سناتور جمهوریخواه آمریکایی خواستاراعمال فشار اقتصادی بر روسیه همانند مدل تحریم‌های ثانویه ایران شد.

سناتور آمریکایی: باید مدل تحریم‌های ثانویه ایران  بر روسیه اجرا شود

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز یکشنبه خواستار اعمال فشار اقتصادی بر روسیه همانند مدل  تحریم‌های ثانویه ایران شد.

«پت تومی» سناتور جمهوریخواه از ایالت پنسیلوانیا  در توییتی در این زمینه نوشت: «ما می‌توانیم برخی از بانک‌های روسیه را از سوئیفت قطع کنیم. اما برای به زانو در آوردن اقتصاد روسیه، باید همه بانک‌های روسیه را از اقتصاد جهانی منزوی کنیم. این امر مستلزم تحریم‌های ثانویه به سبک ایران است که بانک‌های خارجی را مجبور می‌کند بین تجارت با آمریکا یا روسیه یکی را انتخاب کنند.»

یک سناتور تندروی جمهوریخواه دیگر آمریکا  نیز با انتقاد از رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار اقدام مشابه علیه ایران و قطع دسترسی روسیه به نظام مالی سوئیفت شد.

«تام کاتن»، سناتور جمهوریخواه اهل ایالت آرکانزاس در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت، ایالات متحده می‌تواند روسیه را از نظام مالی سوئیفت حذف کند، حتی اگر اروپا مایل نباشد.

وی در ادامه گفت که اروپا در مورد ایران نیز مایل به قطع دسترسی به سوئیفت نبود، اما در نهایت مجبور شد.

کاتن اظهار داشت: «می‌توان روسیه را از سوئیفت نیز حذف کرد. ما در دوران ترامپ با ایران همین کار را کردیم، علیرغم اینکه متحدان اروپایی ما نیز نمی‌خواستند این کار را انجام دهند. ما قدرت برداشتن این گام‌ها را داریم. اما جو بایدن حاضر به انجام این کار نیست.»

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه به نقل از یکی از رؤسای بانک‌های مرکزی منطقه یورو گزارش کرد که تا چند روز آینده، در مورد قطع دسترسی روسیه به سامانه سوئیفت تصمیم گیری خواهد شد.

این رئیس بانک مرکزی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «موضوع سوئیفت یک موضوع چند روزه است که در اندک زمان کوتاه حل می‌شود.»

 «اینگریدا سیمونیته»، نخست وزیر لیتوانی روز شنبه گفت که شرکای غربی در حال نزدیک شدن به توقف دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین بانکی جهانی، سوئیفت هستند. رئیس جمهور اوکراین نیز گفت که «ماریو درگی» نخست وزیر ایتالیا در گفت‌و‌گوی تلفنی با وی از قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین المللی، سوئیفت حمایت کرده است.

غرب به رهبری آمریکا قصد دارد با حربه تحریم‌ها روسیه را بابت عملیات در اوکراین تنبیه کند، اقدامی که با واکنش‌های منفی نیز مواجه شده از جمله وزیر خارجه چین در گفت‌و‌گو با همتای آلمانی، با «تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه مخالفت کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول