اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آبیک کریدور پرواز پرندگان مهاجر است/ ثبت بیش از ۱۵۰ گونه جانوری

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک، این شهرستان را کریدور پرواز انواع پرندگان مهاجر و استراحتگاه زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی بیان کرد.

آبیک کریدور پرواز پرندگان مهاجر است/ ثبت بیش از ۱۵۰ گونه جانوری

امید رحمانی به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، پیغمبرکوه به عنوان بام آبیک را زیستگاه انواع پرندگان شکاری و غیرشکاری همچون بالابان، شاه‌بوف، دلیجه معمولی، سارگپه، خفاش و کبک چیل و معمولی، بزکوهی، کلاغ نوک سرخ و انواع کبوترها دانست و اظهار کرد: در مواردی هم دال که نوعی کرکس است، در پیغمبرکوه مشاهده شده شده و گرگ، روباه، خرگوش، سیاه‌گوش و بزکوهی هم دراین کوه زیست می‌کنند.

وی با اشاره به مشاهده و وجود خزندگانی همچون مار افعی، افعی زنجانی، البرزی، یله‌مار، کور مار و مار قطیونی هم در پیغمبرکوه افزود: کفتار، دم جنبانک، ابلق و کمرکوهی و کفتار هم در پیغمبرکوه زیست دارند و مشاهده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک پیغمبرکوه را زادگاه پرنده تیهو ذکر و ادامه داد: کرکس مصری، شاه‌بوف و بالابان از جمله پرندگانی هستند که در پیغمبرکوه زیست می‌کنند و فقط دراین منطقه زادآوری می‌کنند و به هر جایی نمی‌روند اما در معرض و خطر انقراض دارند که باید با حفظ پیغمبرکوه، به حفظ این پرندگان کمک کرد.

رشد انواع گونه‌های  گیاهی وحشی در پیغمبرکوه

رحمانی به وجود درختان اُرس در ارتفاعات 2000 و 3000 پیغمبرکوه اشاره و تصریح کرد: انوع گونه‌های گیاهی همچون بادام کوهی، انواع گونه‌های گیاهی وحشی و گَوَن در پیغمبرکوه رشد می‌کند.

وی به وجود و مشاهده هوبره، درنا، لک لک، خوتکا، فیل وش، غاز خاکستری، باقرقره شکم سیاه، عقاب دریایی دم سفید، سنقر تالابی و گندمزار، انواع مرغابی سانان، انواع آبچیلکها، خروس کولی معمولی، زردپره مزرعه و چوپا در دشت الله آباد و تالاب یعقوب آباد شهرستان آبیک اشاره و تصریح کرد: در ارتفاعات شهرستان آبیک هم خرس، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، گرگ، روباه، کل بز، گراز وحشی، روباه، عقاب طلایی، طرلان، کرکس مصری و معمولی مشاهده شده است.

این مسئول به مشاهده و ثبت بیش از ۱۵۰ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان در شهرستان آبیک ضمن تاکید بر حفظ زیستگاه‌های حیات وحش این شهرستان اشاره کرد و افزود: در هرگونه بهره‌برداری از منابع آبی به ویژه چشمه‌ها  حق آبه حیات وحش باید تامین شود تا از آسیب به زادآوری و کاهش تعداد گونه‌های جانوری جلوگیری شود که برخی رعایت نمی‌کنند و لازم است حق آبه مورد نیاز حیات وحش لحاظ شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول