اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

قطعنامه شورای حکام درباره تحولات اوکراین

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از برگزاری نشستی اضطراری، کنترل تأسیسات اتمی اوکراین توسط خود این کشور را خواستار شد.

قطعنامه شورای حکام درباره تحولات اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به اتفاق آراء قطعنامه را تصویب کرده و در آن کنترل تأسیسات هسته‌ای اوکراین توسط خود این کشور را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نشست اضطراری شورای حکام به درخواست کانادا و لهستان به نیابت از اوکراین برگزار شد و در قطعنامه پایان این نشست بابت «حمله روسیه به اوکراین ابراز تأسف شده است».

این قطعنامه با اکثریت آرا تصویب شد اما روسیه که آن را «دروغ‌ها و اشتباهات با انگیزه سیاسی» توصیف کرده، به همراه چین به آن رأی منفی دادند.

در این قطعنامه از روسیه خواسته شده است که «فوراً تمامی اقدامات در نیروگاه اتمی چرنوبیل و سایر تأسیسات اتمی اوکراین را متوقف کند تا مقامات واجد صلاحیت اوکراینی کنترل کامل آن‌ها را حفظ کرده یا مجدداً به‌دست گیرند».

 «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (چهارشنبه) در یک نشست توجیهی در  شهر «وین» در اتریش گفت: «تجهیزات کنترل از راه دور به طور عادی کار می‌کنند. ما قادریم به فعالیت های کنترل امنیتی ادامه دهیم».

 وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در «نیروگاه اتمی چرنوبیل» طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه، به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند.کارکنان چرنوبیل به نظارت بر سطوح تشعشعات و خدمات رسانی به طبق معمول ادامه می‌دهند».

پیش‌تر مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده  بود که نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند. نیروگاه  زاپوریژا  یکی از چهار نیروگاه  اتمی فعال در اوکراین است و  ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند. گفته می‌شود در این  نیروگاه اتمی برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

روسیه صبح پنجشنبه پنجم اسفند دستور عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول