اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

روستاهای ساحلی در بوشهر که بدون دریا شدند!+ عکس

روستاهای نوار ساحلی در جنوبی‌ترین قسمت شهرستان دشتی، با توجه به داشتن پتانسیل بالای پرورش میگو، منبع پرورش میگو در استان بوشهر هستند اما وجود برخی از صنایع بزرگ نه تنها به کمک این روستائیان نیامده بلکه برخی نعمت ها را هم از این مردم گرفته‌ است.

روستاهای ساحلی در بوشهر که بدون دریا شدند!+ عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، آزاده حیدری نسب: روستاهای نوار ساحلی در جنوبی‌ترین قسمت شهرستان دشتی، با توجه به داشتن پتانسیل بالای پرورش میگو، منبع پرورش میگو در استان بوشهر هستند اما وجود برخی از صنایع بزرگ نه تنها به کمک این روستائیان نیامده بلکه برخی نعمت ها را هم از این مردم گرفته‌ است و جوانان روستا اغلب به شهرهای مجاور و شرکت‌های موجود در عسلویه پناه برده‌اند.

همچنین پتانسیل ایجاد پارک ساحلی که در سالهای اخیر علی رغم تاکیدات هیئت‌های مختلف دولت مورد بی‌مهری قرار گرفته است می‌تواند یکی از بالاترین ارقام اشتغال را در شهرستان دشتی رقم بزند اما با وجود داشتن این پتانسیل همچنان زیارت ساحلی گرد محرومیت را بر چهره خود می‌بیند.

منطقه ای که نشان از روستای ساحلی ندارد

با این وجود این نعمت بزرگ در استان اما همچنان مشکلاتی در حوزه زیرساختی دیده می‌شود، مسائلی که ما را بر این داشت تا برای تهیه گزارش صیادان به نقطه‌ای از استان و یکی از این روستای ساحلی در شهرستان دشتی برویم و موضوع را از نزدیک پیگیری کنیم.

دهیار روستای زیارت ساحلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی بیان داشت: با توجه به اینکه روستاهای ساحلی از زیارت ساحلی، کبگان، گلستان ساحلی و لاور ساحلی که هم مرز دریا هستند و مرز دریایی دارند، اما متاسفانه در بحث زیرساختی برای ساخت اسکله اقدام خاصی صورت نگرفته است.

توسعه نامتوازن بین روستاها

محمد عالی‌پور گفت: در روستاهای اطراف همچون لاور ساحلی در بحث اسکله و گمرک اقداماتی شده و همین امر باعث شده در برخی دیگر از روستاها زمینه اشتغال فراهم شود و توسعه متوازنی نسبت به روستاهای دیگر در دهستان کبگان داشته باشند، اما روستای زیارت ساحلی به لحاظ زیرساخت و بزرگترین پتانسیل برای پرورش میگو راه دسترسی به دریا ندارد.

وی افزود: بردخون کهنه با اینکه حدود ۶ کیلومتر از دریا فاصله دارد، راه ارتباطی با دریا برای آن برقرار کرده‌اند، اما با وجود اینکه بارها تاکید کردیم و بزرگترین سایت پرورش میگوی استان کنار روستای زیارت ساحلی واقع شده، اما هیچگونه اقدامی برای فراهم کردن زیرساخت‌های آن صورت نگرفته است.

دهیار روستای زیارت ساحلی با بیان اینکه نه راه ارتباطی به طرح پرورش میگو داریم و نه راه دسترسی به دریا، عنوان کرد: دو راه برای اتصال به دریا می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی اینکه از سمت امامزاده عبور کرد و به طرف طرح پرورش میگو رفت که به جهت طغیان رودخانه می‌شود از شمال روستا نیز به پشت سایت پرورش میگو وصل شود و هم اینکه می‌شود مسیر را مستقیم امتداد داد و به صورت یک جاده ساحلی از طرف گلستان ساحلی تا دهانه خور زیارت رفت.

روستاهای جذاب گردشگری که دیده نمی‌شوند

عالی‌پور ادامه داد: در حال حاضر در دهستان کبگان اگر یک راه ارتباطی از روستای زیارت تا گلستان ساحلی داشته باشیم و در این مسیر به لحاظ وجود تپه‌های ماسه‌ای بکر و با توجه به ظرفیت خدادادی که در دهستان کبگان وجود دارد، راه‌اندازی یک پارک ساحلی می‌تواند تحولات عظیمی را در این منطقه به وجود بیاورد و این کوچکترین اتفاق است که می‌تواند باعث توسعه و رونق منطقه شود.

طرحی که می تواند ۱۰۰۰ جوان روستایی را شاغل کند

دهیار روستای زیارت ساحلی اضافه کرد: با وجود بزرگترین سایت پرورش میگو، راه‌اندازی یک سردخانه ۸۰۰ تنی در ساحل دهستان کبگان می‌تواند طی مدت سه ماهه یا پنج ماهه هزار نفر کارگر به کار بگیرد؛ همانطور که در فصل کشت گوجه‌فرنگی در شهرستان طی سه ماه کلی کارگر جذب می‌شود، اما با توجه به اینکه عمده صید سطح استان در محدوده مطاف و دهانه خور زیارت است، اولین اقدام احداث یک راه دسترسی به دریا است که باید داشته باشیم.

روستای زیارت ساحلی راه دسترسی به دریا می‌خواهد

وی خاطرنشان کرد: چرا باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ خانوار ما تحت پوشش کمیته امداد باشد، چرا یک راه دسترسی به دریا نباشد که حداقل ۲۰ تا خانواده نان خود را از این طریق به دست بیاورند.

عالی‌پور با اشاره به اینکه تمام سطح استان بدون مجوز صید می‌کنند، عنوان کرد: بعضی از جوانان روستای زیارت ساحلی در لاور ساحلی ساکن شده‌اند چون کارشان صید و صیادی است، از آنجا حرکت می‌کنند و می‌آیند در مطاف یا دهانه خور زیارت که صیادی کنند، اگر در خور زیارت مجوز صید داشتند در زادگاه و محل زندگی خودشان همین کار را انجام می‌دادند و نیاز نبود برای این کار به بندر دیّر یا بنادر دیگر مهاجرت داشته باشند تا بتوانند از راه صیادی کسب معاش کنند.

وی اضافه کرد: چرا زیارت ساحلی یا کبگان که روستاهای ساحلی شهرستان دشتی محسوب می‌شوند باید از کوچکترین امکانات زیرساختی برخوردار نباشند؟! چرا راه ارتباطی درستی به دریا نداشته باشند؟! چرا اسکله صیادی که جایگاه اصلی صید استان همین دهانه خور زیارت تا مطاف است، نتوانند مجوز لازم برای انجام صید داشته باشند؟! چرا باید از این ساحل بکر از دهانه خور زیارت تا گلستان که ساحل ماسه‌ای است یک پارک تفریحی که می‌تواند دهستان را توسعه دهد و حتی شهرستان را تحت تاثیر قرار دهد، چنین اتفاقی نیفتد؟! چرا در کنار بزرگترین سایت پرورش میگوی استان یک صنعت عمل‌آوری نباشد که بتواند زمینه اشتغال فراهم کند و با وجود این همه ظرفیت خدادادی محروم‌ترین نقطه استان دهستان کبگان باشد؟!

مهاجرت مردم از روستا

دهیار روستای زیارت ساحلی افزود: از نفت و پارس شمالی و… ظرفیتهای دیگر این منطقه اگر بگذریم همین دریا می‌تواند به امرار معاش مردم کمک کند و روستاها توسعه پیدا کند. همه از آن استفاده می‌برند. وقتی مردم کار داشته باشند منجر به ساخت و ساز روستاها می‌شود و باعث می‌شود که از روستاها مهاجرت صورت نگیرد و اتفاقات بهتری رقم می‌خورد که باعث توسعه و رونق روستاها شود.

 

 

صیادان مجوز صید می‌خواهند

عالی‌پور تاکید کرد: صیادی با موتور ۱۵ اسب بخار برای صیادان به صرفه نیست و موتور تفریحی است و نمی‌توان با آن صید لازم انجام داد. صیادان خواهان این هستند که یک موتور ۷۰ یا ۸۰ اسب بخار هم بتواند آنجا به صیادی بپردازد.

دهیار روستای زیارت ساحلی در پایان عمده مشکلات اهالی روستا را عدم راه دسترسی به دریا و ندادن مجوز صید به صیادان دانست و اضافه کرد: اگر این اتفاقات در زیارت بیافتد می‌تواند به اشتغال و صیادی مردم کردوان‌ها هم کمک کند و همه ساکنان دهستان کبگان از کردوان‌ها تا کبگان و زیارت بتوانند در اینجا امرار معاش کرده و از ظرفیت دریا و صیادی بهره ببرند.

بسته شدن مسیر صید روستاییان با احداث پرورش میگو

یکی از اعضای شورای اسلامی زیارت ساحلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه رودخانه‌مند بزرگترین رودخانه استان بوشهر و پنجمین رودخانه بزرگ کشور است، تصریح کرد: این رودخانه در دو کیلومتری غرب زیارت ساحلی به دریا می‌ریزد، از این لحاظ به خور زیارت معروف است و از نظر مرزبانی به اسم خور برجکی شناخته می‌شود.

اسماعیل علی‌زاده گفت: این خور محل امرار معاش ساکنان محلی بوده و قرن‌هاست که مردم محلی با روش‌های صید سنتی در این جا به امرار معاش مشغول هستند. راه دسترسی مردم در گذشته از راه خاکی و حدود ۴ کیلومتر بود که به راه «کفی» معروف بود. مردم محل از روستا به صورت مستقیم و بدون دغدغه به خور می‌رسیدند.

علی‌زاده افزود: تنها مشکل موقع بارندگی بود که مردم باید مسیر را تغییر داده و از طریق جاده ساحلی مسیر کبگان را انتخاب و حدود ۱۵ کیلومتر طی می‌کردند تا به خور می‌رسیدند. این مسیر فقط برای چند روز که مسیر کفی خیس بود استفاده می‌شد اما با احداث شرکت پرورش میگوی‌مند در سال ۱۳۷۹ شمسی مسیر کفی به کلی مسدود شد و مردم زیارت به ناچار از یک مسیر مخلوطی از بین مزارع میگو که مختص پرورش دهندگان میگو است، به صورت موقت استفاده می‌کردند که طول آن دو برابر مسیر کفی بود.

وی بیان داشت: اکنون چند سالی است که اتحادیه پرورش دهندگان به بهانه بیماری این مسیر را به روی مردم بسته‌اند. در حال حاضر این راه دسترسی به خور که قرن‌ها محل رفت و آمد ساکنان روستا بود را از بین برده‌اند و مردم ناچار هستند همان مسیر ۱۵ کیلومتر را طی کنند.

عضو شورای اسلامی زیارت ساحلی دومین مشکل صیادان محلی را حضور قایق‌های غیربومی در خور زیارت دانست و بیان کرد: تا قبل از دهه ۹۰ شمسی تعداد قایق‌های موجود در این خور به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید و این قایق‌ها همگی پارویی بودند، بقیه صیادان نیز صید سنتی داشتند. از اوایل دهه ۹۰ با هجوم قایق‌های موتوری در این محل، از بیشتر نقاط استان از جمله بوشهر، مناطق ساحلی تنگستان که خود دارای ساحل هستند، اهرم، کاکی، خورموج و حتی مشاهده شده است از استان فارس نیز در این مکان قایق دارند.

نبود پناهگاه برای صیادان بومی

عضو شورای اسلامی زیارت ساحلی سومین مشکل را نبود پناهگاه برای صیادان بومی مطرح کرد و افزود: این خور قبل از انقلاب پناهگاهی برای لنج‌هایی بود که بار را تخلیه و اینجا به پناهگاه می‌آمدند که هنوز آثار اسکله قدیم موجود است اما الان صیادان محلی از نبود پناهگاه برای قایق‌های خود رنج می‌برند. همچنین احداث پایه‌های اسکله پمپاژ آب سایت پرورش میگو در وسط رودخانه در سال ۷۹ باعث شد هم رودخانه کم کم تغییر مسیر دهد و هم ته‌نشین شدن گل‌ولای حاصل از طغیان‌های رودخانه در سال‌های گذشته در دو سمت اسکله پمپاژ آب مشکلات مردم را دوچندان کرده است.

یکی دیگر از صیادان جوان روستای زیارت ساحلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی گفت: زیارت یکی از روستاهای قدیمی این منطقه است، طبق گفته‌های بزرگترهای منطقه اسکله این روستا حتی از اسکله بندر دلوار هم قدمت بیشتری داشته است. زمانیکه اینجا به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شده، چون اینجا کسی قایق موتور بزرگ صیادی نداشته است زمانیکه خور زیارت به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده هیچ کس پیگیری نکرده است و همچنان صید کردن در آن غیرمجاز است.

نداشتن اسکله

میلاد محمدکاظمی افزود: در حال حاضر نیز کسانی که آنجا صیادی می‌کنند به دلیل نداشتن اسکله و برق و نگهبان و هیچ‌گونه زیرساختی نمی‌توانند از قایق‌های موتور بزرگ استفاده کنند چون احتمال سرقت و هر اتفاق دیگری وجود دارد، بخاطر همین از قایق‌های دارای موتور پانزده اسب استفاده می‌کنند که برایشان به صرفه نیست و حداکثر تا ۱۰ مایل بیشتر نمی‌توانند از خور فاصله بگیرند. در حاضر دولت به هیچ قایقی مجوز نمی‌دهد و امروزه چیزی به عنوان مجوز مطرح نیست چون هزینه آن نیز زیاد است و حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.

وی که به علت مشکلات صیادی در زیارت به منطقه بردخون از توابع شهرستان دیّر مهاجرت کرده است، ادامه داد: قبلا که زیارت بودم قایق دارای موتور پانزده اسب داشتم اما بخاطر هزینه‌های بالای زندگی و به صرفه نبودن قایق موتور کوچک، با کمک وام اشتغال و درصدی نیز از جیب خودم هزینه کردم قایق دارای موتور ۴۰ اسب بخار گرفتم. دو سه ماهی در همان خور زیارت صیادی می‌کردم چون موتور قایق خیلی سنگین بود و حدود ۷۰ کیلو وزن دارد نه می‌شد که سر خور گذاشت و نه می‌شد که همیشه در قایق بمانیم که دچار آسیب یا سرقت نشود.

محمدکاظمی با اشاره به اینکه دهیار روستا زیاد پیگیری کردند که حداقل یک اسکله کوچک داشته باشیم و نگهبانی برای آن بگیریم اما برخی همکاری نکردند، اضافه کرد: در حال حاضر بعضی از صیادان زیارتی ناچار شدند در بندر دیّر ساکن شوند چون اسکله دارد. در بردخون نیز اسکله ندارند اما مزیّتی که دارد لااقل نگهبان دارد و دریابانی و حراست مستقر است.

وی بیان کرد: ما راضی بودیم در زیارت فقط یک پناهگاهی برای قایق‌ها ایجاد شود، چون بیشتر مشکل ما در فصل زمستان است که رودخانه‌مند در اثر بارندگی پرآب می‌شود و می‌شد که با ریختن چند تن سنگ لاشه مشکل پهلوگیری قایق‌ها را حل کرد.

محمدکاظمی با بیان اینکه اسکله‌ای که قبلا در زیارت بوده در حد اسکله بوشهر و دیّر بوده است اما در اثر انباشته شدن گل و لای پر شده است و نیاز به لایروبی دارد، خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر جمعیت روستا تا این حد کاهش یافته است چون در آن اشتغال نیست و زمین‌های آن مستعد کشاورزی هم نیست و تنها منبع درآمد مردم زیارت فقط دریا و رودخانه‌ای است که کنار آن قرار دارد، بنابراین باید برای استفاده از ظرفیت دریا مسیر هموار شود و حتی می‌شد نظیر لاور و جاهای دیگر در سال‌های آینده دارای گمرک باشد و اسکله بزرگ برای تخلیه بار لنج‌ها ایجاد شود.

شیلات: در قبال صیادان بی‌مجوز وظیفه‌ای نداریم

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: سازمان شیلات ایران در قبال صیادانی که پروانه صید و مجوز برداشت از دریا و آبزیان را دارند مسؤولیت دارد، بنابراین در مناطقی که صیادان مجوزدار فعالیت دارند موظف به احیا و تهیه زیرساخت‌های بندری می‌باشد و به تبع آن اداره کل شیلات استان بوشهر نیز در حوزه مدیریتی خود (در حوزه استان) در مناطقی که شناورهای صیادی مجاز حضور دارند موظف به ایجاد زیرساخت‌ها از جمله بندر و اسکله در پس‌کرانه می‌باشد.

بهزاد حیدری افزود: بر اساس اطلاعات و آمار مستند ثبت شده در خور طبیعی زیارت ما هیچ‌گونه شناور صیادی نداریم و اگر که شناوری اعم از لنج یا قایق آنجا فعالیت دارد، از دیدگاه قانون خاص شیلات شناور غیرمجاز محسوب می‌شوند و از دیدگاه سازمان شیلات ایران شناور صیادی محسوب نمی‌شوند و به لحاظ قانونی فعالیت آن‌ها نیز مغایر قوانین شیلات است، از این رو شیلات موظف به تهیه امکاناتی نظیر احداث بندر یا زیرساخت‌ها نیست و هیچ‌گونه مسؤولیتی نیز در قبال چنین شناورهایی ندارد.

فعالیت غیرمجاز جرم است

وی تصریح کرد: چون خور زیارت ساحلی طبیعی است و از دیدگاه شیلات بندر صیادی محسوب نمی‌شود و شناورهایی که آن‌جا فعال هستند هیچ‌کدامشان مجوز صیادی و پروانه صید ندارند، لذا شیلات نیز هیچ‌گونه مسؤولیتی در قبال آنان نمی‌پذیرد و حتی با فعالیتشان به صورت غیرمجاز مخالف است و به لحاظ قانون نیز جرم محسوب می‌شود.

اختصاص ۲۱۸ میلیارد برای رفع مشکلات صیادان

به گزارش فارس، هرچند مسؤولان در ماههای اخیر نسبت به ایجاد زیرساخت ها وعده‌هایی را داده و اعتباراتی را کنار گذاشته‌اند که برای نمونه علی بازدار مدیرکل شیلات استان بوشهر در تصریح مصوبه‌های شیلاتی ششمین سفر استانی رئیس جمهور، از اختصاص ۲۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت رفع مشکلات صیادان استان خبر داده بود.

بازدار اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل بندر صیادی خورخان شهرستان دیّر، ۱۰ میلیارد تومان برای لایروبی بندر صیادی نخل تقی، ۲۵ میلیارد تومان برای احداث شبکه موقت انتقال برق و شبکه داخلی شهرک شیلاتی رود شور شمالی، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تکمیل لایروبی اسکله صیادی لاور ساحلی و ۱۴۰ میلیارد تومان برای تامین شبکه برق مزارع پرورش میگو را از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور در بخش شیلات عنوان کرده بود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر همچنین از پیگیری مشکلات صیادان و بهسازی زیرساخت‌های صیادی مناطق جنوبی استان خبر داده بود.

تشکیل کارگروه برای پیگیری مشکلات صیادان

ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز پس از دیدار با صیادان بوشهری در اسکله صیادی بوشهر که ۲۷ دی ماه امسال، در جلسه شورای عالی قوه قضائیه از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی و پیگیری مسائل و مشکلات صیادان بوشهر خبر داده بود.

به گزارش فارس، همه این اعتبارات و مصوبات که چون شمعی نقطه امید را در دل صیادان بومی استان بوشهر روشن کرده، می‌تواند با همت مسؤولین، بخش عمده‌ای از مشکلات آنان برای کسب معاش را حل کرده و زمینه اشتغال ساحل‌نشینان را فراهم نماید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول