اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با بحران اوکراین؛ گروسی: گفت‌وگو با روسیه سازنده بود

با تداوم درگیری‌ها در اوکراین، دیدار وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین نتایج چندانی نداشته و نیمی از مردم ‌کی‌یف شهر را ترک کرده و پایتخت این کشور تماما سنگربندی شده است.

لحظه به لحظه با بحران اوکراین؛ گروسی: گفت‌وگو با روسیه سازنده بود

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌ها در اوکراین در حالی دومین هفته را پشت سر می‌گذارد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی او امروز (پنجشنبه) در ترکیه دیدار کرده و از سوی دیگر شهردار کی‌یف اعلام کرده نیمی از شهروندان، این شهر را ترک کرده‌اند.

اخبار لحظه به لحظه صبح تا عصر روز پانزدهم بحران اوکراین را اینجا بخوانید.

۲۳:۱۷- آمریکا: کمک امنیتی به اوکراین را ادامه می‌دهیم

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، کشورش به فراهم کردن کمک‌های امنیتی به اوکراین ادامه خواهد داد.

او همچنین مدعی شد پوتین قصد داشت به سرعت اوکراین را تصرف کند اما در این هدف موفق نشد.

پرایس گفت، سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا حمایت کشورش از اوکراین را به هر نحو ممکن تأیید کرد.

۲۳:۰۹- تیم فنی اوکراینی وارد نیروگاه چرنوبیل می‌شود

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تیم فنی اوکراین اجازه خواهند داشت وارد تأسیسات نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل شوند. این وزارتخانه همچنین گفت، گذرگاه‌های بشردوستانه برای خارج کردن شهروندان اوکراینی هر روز صبح از ساعت ده بازگشایی می‌شوند.

وزیر انرژی اوکراین نیز اعلام کرد کشورش «هر اقدام ممکنی» را برای تأمین مجدد برق این نیروگاه «در سریع‌ترین زمان ممکن» انجام می‌دهد.

۲۲:۲۱- گروسی: گفت‌وگو با روسیه سازنده بود

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه شب گفت‌وگو با طرف روسی برای تضمین امنیت تأسیسات اتمی اوکراین را سازنده توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «ریانووستی» گروسی در جمع خبرنگاران گفت:‌ «ما درباره تأسیسات اتمی و دیگر تأسیسات در اوکراین صحبت کردیم. ما به‌دنبال راهی برای تضمین امنیت هستیم. در این زمینه مشکلی وجود ندارد و ملاقات‌ها سازنده بودند». (جزئیات بیشتر)

۲۲:۰۳- کاخ سفید: به اوکراین نیرو نمی‌فرستیم

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شد، حتی در صورتی که روسیه از تسلیحات نامتعارف در اوکراین استفاده کند، آمریکا به این کشور نیرو اعزام نمی‌کند.

این مقام دولت آمریکا درباره علت مخالفت واشنگتن با ارسال جنگنده‌های لهستانی به اوکراین ادعا کرد: «ارزیابی ایالات متحده بر اساس چگونگی جلوگیری از وقوع جنگی جهانی صورت گرفت».

۲۱:۵۹- رئیس سیا: چین روابط با روسیه را تغییر نخواهد داد

«ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در جلسه سنای این کشور گفت، رهبری چین بر روی «شراکت با روسیه سرمایه‌گذاری زیاده کرده است» و انتظار ندارد این روند تغییری داشته باشد.

او با این حال مدعی شد، اقدامات روسیه در اوکراین موجب «برآشفتگی» رئیس جمهور چین شده است و پکن از عواقب اقتصادی بحران اوکراین نگران است.

۲۱:۵۳- طفره رفتن مقام اطلاعاتی آمریکا از پاسخ به سوال درباره ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در جلسه ویژه با جامعه اطلاعاتی آمریکا از «آوریل هاینِس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا پرسید آیا اطلاعاتی وجود دارد که نشان دهد پوتین ارسال جنگنده‌های لهستان به اوکراین را اقدامی در راستای افزایش تنش خواهد دید؟

هاینس بدون پاسخ مستقیم به این سوال گفت: «ارزیابی جدیدی از سوی جامعه اطلاعاتی صورت گرفته و خوشحال می‌شوم آن را در اختیار شما قرار دهم».

۲۱:۴۶- مقام نظامی آمریکا: ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین تأثیر چندانی نخواهد داشت

«اسکات بریر» مدیر اطلاعات دفاعی آمریکا در جلسه سنای این کشور گفت، منطقه پرواز ممنوع در اوکراین کمکی به محافظت از نیروهای این کشور در برابر حملات روسیه نخواهد داشت.

این مقام اطلاعاتی آمریکا گفت، روسیه اغلب از موشک، توپخانه و راکت‌انداز استفاده می‌کند و البته که از تسلیحات با دقت بالایی که از هواپیماهای روسی شلیک می‌شوند نیز استفاده می‌شود اما تعداد آن محدود است.

۲۱:۱۶- ماکرون عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در وضعیت فعلی را رد کرد

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درخواست اوکراین برای استفاده از مسیری سریع برای عضویت در اتحادیه اروپا را رد کرد.

او که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد گفت، غیر واقع‌بینانه است با کشوری که در میانه درگیری نظامی قرار دارد برای عضویت وارد مذاکره شد.

۲۱:۰۹- اتحادیه اروپا: مسیر سریعی برای عضویت اوکراین وجود ندارد

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند در آستانه نشست اتحادیه اروپا در فرانسه گفت: «امشب و فردا قصد دارم بر روی این تمرکز داشته باشم که چه کاری می‌توانیم برای ولودیمیر زلنسکی انجام دهیم. عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اگر قرار باشد رخ دهد، در طولانی مدت محقق خواهد شد چیزی به اسم مسیر سریع برای آن وجود ندارد».

۲۰:۴۲- تماس اردوغان و بایدن درباره تحولات اوکراین

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماس با همتای آمریکایی، مسائل مختلف دوجانبه و همچنین بحران اوکراین را به بحث گذاشت.

۲۰:۱۸- خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌های بیشتری علیه روسیه در نظر داریم

«جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر دارند.

۲۰:۱۴- واکنش وزارت دفاع روسیه به حمله هوایی ادعایی در ماریوپل

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار اخباری درباره حمله هوایی این کشور به بیمارستانی در شهر ماریوپل اوکراین گفت: «تحلیل بیانیه‌های صادر شده از سوی رژیم ملی‌گرای کی‌یف و عکس‌های منتشر شده از بیمارستان شکی باقی نمی‌گذارد که این حمله هوایی ادعایی، تحریکات هماهنگ از پیش طراحی شده برای حفظ هیجانات ضد روسی در میان مخاطبین غربی است».

۱۹:۵۳- روسیه صادرات بیش از ۲۰۰ کالا به غرب را متوقف کرد

دولت روسیه صادرات بیش از دویست نوع کالای مختلف از جمله محصولات کشاورزی، پزشکی، ارتباطی، الکتریکی و محصولات حوزه فناوری به کشورهای غربی را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کرد.

۱۹:۴۰- بایدن همتای روس خود را مقصر تورم آمریکا دانست

جو بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش امروز درباره تورم، یادآور این است که هزینه‌های آمریکایی‌ها به‌خاطر افزایش قیمت‌ها بیشتر شده و خانواده‌ها در حال احساس کردن اثرات افرایش قیمت‌ها توسط پوتین هستند».

او بدون اشاره به ماه‌ها تورم و افزایش قیمت حامل های انرژی در آمریکا مدعی شد: «بخش بزرگی از تورم این ماه بابت افزایش در قیمت گاز و انرژی به‌خاطر واکنش بازارها به اقدامات خشونت‌آمیز پوتین است».

رئیس جمهور آمریکا با اذعان به تأثیر منفی تحریم‌های روسیه بر اوضاع اقتصادی کشورش گفت، با این حال اثر این تحریم‌ها بر روسیه «بسیار ویران‌کننده‌تر» از تأثیری است که بر خود آمریکایی‌ها دارد.

۱۹:۳۵- زلنسکی: ۶۵ هزار نفر از گذرگاه‌های بشردوستانه عبور کرده‌اند

زلنسکی در پیامی ویدوئی مدعی شد ادعای روسیه درباره هدف قرار گرفتن بیمارستانی در ماریوپل که از قبل تخلیه شده بوده و ارتش اوکراین در آن مستقر بوده صحت ندارد.

رئیس جمهور اوکراین گفت ۶۵ هزار غیرنظامی او کراینی توانسته‌اند از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه، مناطق درگیری را ترک کنند.

۱۹:۳۰- ادعای انگلیس درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه روسیه گفت:‌ «نسبت به استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین بسیار نگرانیم».

۱۸:۵۷- احتمال آتش‌بس اوکراین و روسیه «در آینده نزدیک»

«میخاییل پودولیاک» عضو هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی گفت، گفت‌وگوها با روسیه می‌تواند به توافق ختم شده و «رسیدن به یک معاهده و آتش‌بس در آینده  نزدیک» محتمل است.

او در ادامه گفت زمانی که روسیه تلفات خود در جنگ را ارزیابی کند و ببیند که اوکراینی‌ها همچنان مقاومت می‌کنند، دو طرف می‌توانند «رویکرد عمل‌گرایانه‌تری» در مذاکرات داشته باشند.

۱۸:۵۳- مسکو: وقوع جنگ اتمی غیرممکن است

«ایگور وشنوتسکی» معاون مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات اتمی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: «جنگ اتمی نمی‌تواند رخ دهد زیرا به پایان تمدن بشری و بشریت منجر خواهد شد. به هیچ‌وجه نباید اجازه وقوع آن را بدهیم».

۱۸:۲۹- توئیت گروسی درباره حضور در نشست آنتالیا

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری از میزبانی ترکیه بابت بحث درباره وضعیت نیروگاه‌های اتمی اوکراین قدردانی کرده و از دیدار با معاون وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد.

۱۸:۱۵- پوتین: آمریکا به مردم خود دروغ می‌گوید

پوتین در یک نشست اقتصادی گفت، دولت آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید که روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. این در حالی است که روسیه فقط سه درصد از نفت آمریکا را (تا پیش از اعمال تحریم‌ها) تأمین می‌کرده است.

پوتین همچنین اعلام کرد روسیه به صادرات حامل‌های انرژی ادامه خواهد داد که بخشی از آن از طریق خاک اوکراین انجام می‌گیرد.

او همچنین بیان داشت آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند. (جزئیات بیشتر)

۱۷:۴۹- شهردار کی‌یف: نیمی از مردم، شهر را ترک کرده‌اند

شهردار پایتخت اوکراین اعلام کرد: «تا جایی که اطلاع داریم، نیمی از شهروندان کی‌یف، شهر را ترک کرده‌اند. اندکی کمتر از دو میلیون نفر در حال حاضر شهر را ترک کرده‌اند. کی‌یف به یک دژ نظامی تبدیل شده است. هر خیابان، هر ساختمان و هر ایست‌و بازرسی سنگربندی شده است».

۱۷:۴۰- ترکیه: نباید از نشست‌های روسیه و اوکراین انتظار معجزه داشت

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه پس از شرکت در نشست سه‌جانبه با همتایان روس و اوکراینی گفت: «موضوعات زیادی برای گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه وجود دارد، از جمله بی‌طرفی [اوکراین] و امضای معاهده جامع صلح نیز در میان گزینه‌های روی میز است».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، این نشست سه‌جانبه «در محیط راحتی» انجام نشد و «نباید از چنین نشست‌هایی انتظار معجزه داشت». او همچنین گفت، در این نشست آنکارا بر لزوم شکل‌گیری گذرگاه بشردوستانه در اوکراین و باز ماندن آن بدون هیچ مانعی تأکید کرد.

او با تأکید بر اهمیت این نشست به‌عنوان اولین دیدار وزرای امور خارجه اوکراین و روسیه از زمان شروع درگیری‌ها گفت که این دیپلمات‌های ارشد احتمال دیداری میان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او را نیز به بحث گذاشتند.

۱۷:۲۴-بلاروس: نباید بگذاریم از پشت سر به روس‌ها حمله شود

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس به وزیر دفاع دولتش گفت، ارتش بلاروس باید مانع از تلاش اوکراینی‌ها برای قطع خطوط پشتیبانی و حمله به نیروهای روسی از پشت سر شود.

لوکاشنکو تأکید کرد به متخصصان دستور داده تأمین برق لازم برای نیروگاه هسته‌ای «چرنوبیل» واقع در اوکراین و در نزدیکی مرزهای بلاروس را تضمین کنند.

۱۷:۱۰- امیدواری چین به اتمام هرچه سریع‌تر درگیری در اوکراین

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماسی ویدئویی با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی گفت: «امیدواریم درگیری و جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود».

وزیر امور خارجه چین در ادامه از طرف‌های درگیر خواست که خویشتن‌داری به خرج داده و اقدامات بیشتری در راستای ممانعت از افزایش تنش در اوکراین انجام دهند.

در حال تکمیل...

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول