اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

«جهاد تبیین» تکلیف «واجب فوری» در راستای حکومت جامعه مهدوی

جهاد تبیین از کلید واژه‌های بدیع در ادبیات نوین سیاسی است که توسط رهبری فرهمند و دانشمند انقلاب اسلامی مطرح شده است و در حقیقت پیوست آن همان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

«جهاد تبیین» تکلیف «واجب فوری» در راستای حکومت جامعه مهدوی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مقام معظم رهبری، «جهاد تبیین» را واجب فوری دانستند و فی‌الواقع، قلمداد کردن واجب شرعی فوری نوعی حجت شرعی، هم برای خواص و هم برای عوام به‌شمار می‌رود. واجب فوری مثل امربه‌معروف، ازاله نجاست و جهادفی‌سبیل‌الله و...جهاد تبیین در شمار «واجبات فوری» است.

و اگر مکلف عاقل بالغ از حکم ولی امر(به اعتبار نیابت از حجت مطلقه الهیه یعنی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی) تمرد کند به نوعی، ترک فعل واجب کرده و مستوجب جزای الهی است.

در مقابل «واجب فوری»؛ «واجب موسع» قرار دارد. و واجب موسع آن است که مکلف می‌تواند فعل را در حدی که شارع معین ساخته به تاخیر بیاندازد و به زمان دیگری وابگذارد مثلا مکلف می‌تواند نماز را اول وقت، وسط و یا آخر وقت شرعی بخواند.

بنابراین اگر مکلف شرعی، واجبی را که قید فوریت بر آن مترتب است به تاخیر بیاندازد ممکن است اثر آن از بین رفته و چه بسا با فوت زمان، خطر بنیادین برای اصل اسلام اتفاق بیفتد. در این صورت مکلف مبتلی به «ذنب لایغفر» شده و «مواخذه» خواهد شد؛ این حکم در واقع درباره خواص می باشد و اگرچه عوام را نیز شامل می شود اما اگر عوام، در واجب تبیین، به میزان توان خود مشارکت نکنند به دلیل اهمال، تنبیه خواهند شد. لیکن تنبیه عوام برخلاف خواص سخت نخواهد بود اما خواص که مامور به اتیان حکم مولا هستند به دلیل توان و تخصص چنانچه اهمال کنند، مرتکب جرم شده و تنبیه سخت خواهند شد.

تفاوت فاحشی فیمابین گناه عالمانه با گناه عوامانه وجود دارد و آن عبارت از این است که گناه عالمانه جرم است و کیفر آن قطعی و سخت است اما در گناه عوامانه گناهکار مستوجب تنبیه سخت نخواهد بود، این تفاوت در فقره‌ای از دعای شعبانیه آمده است که «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ.»

بی‌شک عوام هم، از حضور در جهاد تبیین مستثنی نیستنند.

لیکن از آن رو[ی] که تبیین یک امر تخصصی است و به سلاح کارآمد و اثربخش نیاز دارد ناگفته پیداست که این سلاح در دست افراد صلاحیت‌دار از حیث علمی و دستمایه‌های نظری پیرامون معارف اسلامی و انقلابی و عالمان قرار دارد و چنین عالمان الهی هستند که وارثان انبیاء هستند.

بنابر این صالحان صاحب نظر و هر اندیشه‌ورزی که توان تاثیر بر دیگران را دارد مخاطب اصلی حکم «جهاد تبیین» هستند و بر آنان این جهاد واجب فوری از اهمیت خاص‌تری برخوردار است چنانکه قاعد عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با نمایندگان مردم در مجلس خبرگان افاضات متفاوتی داشتند که مسئولیت خبرگان و نخبگان و افراد صاحب صلاحیت انقلابی را دو چندان می‌سازد.

و البته چنانکه اشارت رفت الباقی مردم نیز در حد وسع خود باید در این جهاد واجب و فوری مشارکت کنند، همانند دوران جهاد در دفاع مقدس که فرماندهان ارشد و مجرب متشرع ولایتمدار (سازمانی و بسیج مردمی) حضور خود را در خط مقدم به حکم ولایی امام امت واجب کفایی می‌دانستند اگرچه حکم حضور در جبهه واجب کفایی اعلام شده بود.

پس در می‌یابیم تکلیف عالمان، نخبگان، خبرگان و فقهای عالیقدر در این جهاد، سنگین بوده و در خط مقدم جهاد تبیین قرار دارند و هیچ عذری هم پذیرفته نیست.

کلید واژه «جهاد تبیین» با «بصیرت‌افزایی» تفاوت دارد لذا مقام معظم رهبری پس از فتنه ۸۸ به بصیرت‌افزایی تاکید کردند اما پس از ۱۲ سال «جهاد تبیین» را با قید «واجب فوری» مطرح فرمودند زیرا مبارزه دشمنان با جبهه حق، اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی شدت بیشتری پیدا کرده و آنها در پی خاموش کردن صدای اسلام ناب و مسلمین انقلابی هستند.

اعتقاد داریم که خواص مخاطب اصلی جهاد تبیین، مقید به واجب فوری هستند دلیل ما بیانات رهبر حکیم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری تحت عنوان روش‌های جهاد تبیین است که بر آن تاکید فرموده بودند و ما آن مولفه‌ها را به عنوان سند مدعایمان اقامه می‌کنیم.

معظم‌له مختصات «جهاد تبیین» را چنین بیان کردند:
1. متکی بر معارف و مفاهیم و عالیه اسلام؛
2. شناخت روش‌های اغواکننده؛
3. بهره‌گیری از بیان نو با شیوه‌های جذاب؛
4. سبک زندگی اسلامی؛
5. بیان آئین‌های حکمرانی اسلامی همچون مردمی بودن، اعتقادی بودن، اشرافی و مسرف نبودن، ظالم نبودن، مورد ظلم واقع نشدن؛
6. جداکردن راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه و کجراهه‌ها؛
7. بهره‌گیری ار روش‌های مبتنی بر اعتقادات اسلامی و قرآنی.

* کوتاهی در جهاد تبیین
امام خامنه ای فرمودند: اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار می‌دهند همچنانکه حتی در صدر اسلام، گروه‌هایی مانند بنی‌امیه اینگونه عمل می‌کردند.

از این موکدات فهمیده می‌شود که مخاطب اولیه جهاد تبیین، در درجه اول خواص هستند زیرا خواص در بیان معارف حقه اسلامی صاحب صلاحیت هستند و به همین دلیل خواص در خط مقدم جهاد تبیین واقع شده‌اند و اهمال از این ماموریت از اوحدی از عالمان دینی و انقلابی پسندیده نیست و برای اسلام و انقلاب خطراتی را در پی خواهد داشت.

از حیث مصداقی در امر جهاد تبیین در زمان ما، رو در رویی دشمنان اسلام و انقلاب اسلام با همه توان و تجهیزات در حوزه نرم است.

پروپاگاندای (تبلیغات) استکبار جهانی با موضوعات صددرصد دروغ، به شبهه‌افکنی، ایجاد تردید و اختلاف می‌پردازند و هدفشان هدم و نابودی اسلام ناب و حکمرانی اسلامی است.

امروز شرایط به گونه‌ای است که انسان جنگ تمام عیار علیه نظام اسلامی و معارف حقه اسلام ناب از سوی صهیونیست‌ها و وهابیت را احساس می‌کند.

کانال‌های ماهواره‌ای، بستر فضای مجازی، نشر مجلات، کتب ضاله به طور گسترده، شبانه‌روزی و یکپارچه به صورت جذاب و تحریک‌آمیز مشغول فعالیت هستند و دیگرسو جبهه حق باید به تبیین معارف حقه و معنویت و فرهنگ مهدویت چنانکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به طور مفصل بدان پرداخته شده توسط صاحبان بیان و بنان پرداخته شود.

این خود یک جهاد واجب و فوری است تا مرزهای اعتقادی و افکار جوانان و نوآمدگان صیانت شود و اسلام ناب و انقلابی علاوه بر فراهم ساختن بستر تمدن نوین اسلامی، مقدمات ظهور را فراهم سازند تا حکومت جهانی مهدوی تشکیل شود و بشریت طعم خوش عدالت و جامعه مدنی مهدوی را بچشد چنانکه خدواند جل وعلا نوید آن را داده است" وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ"قصص/5

===================================

حجت‌الاسلام احمدرضا احمدی فعال سیاسی اجتماعی

====================================

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول