اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش جانسون به مبادله «نازنین زاغری»

نخست‌وزیر انگلیس به مبادله «نازنین زاغری» که به جرم جاسوسی برای این کشور در ایران دستگیر شده بود، واکنش نشان داد.

واکنش جانسون به مبادله «نازنین زاغری»

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در توییتی به آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» و «انوشه آشوری» دو جاسوس زندانی در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد بازداشت آن‌ها ناعادلانه بوده است.

او در این توییت نوشت: «بسیار خوشحالم که تأیید کنم بازداشت ناعادلانه نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری در ایران امروز به پایان رسیده و آن‌ها اکنون به بریتانیا بازخواهند گشت». 

به گزارش فارس، نازنین زاغری که در پوشش خبرنگار برای انگلیس در ایران جاسوسی می‌کرد و به همین جرم دستگیر شده بود، با پایان دوره محکومیت ۵ ساله خود با گذراندن تشریفات اداری به تیم انگلیسی تحویل داده شد.

دستگیری زاغری در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود، لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌ شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفته است.

انوشه آشوری هم یکی دیگر از جاسوسانی بود که به همراه زاغری آزاد شد. آشوری فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود. وی امکانات فراوانی از موساد گرفته بود و اطلاعات زیادی را اشخاص کشور به این سرویس منتقل می‌کرد. این فرد به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی، دو سال حبس بابت تحصیل نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو کشف شده از وی، محکوم شده بود. 

 نازنین زاغری و گاف بوریس جانسون

وزارت خارجه انگلیس اسفندماه سال ۹۷ اعلام کرد زاغری را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است. این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او بود.

در دوران زندانی بودن زاغری در ایران، رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی وی تحت فشار قرار دادند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی بودند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شد، بوریس جانسون سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد. وی در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از نازنین زاغری اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته بود. 

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفت و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشت. جانسون در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیرعامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» کارفرمای زاغری مواجه شد. آن‌ها از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند. فشارها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت.

جانسون مدتی بعد در پی این فشارها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود. او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود، گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است».

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول