اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ارزان‌سازی سفر راهیان‌نور با کمک خیرین/نباید گنجینه دفاع مقدس فراموش شود

مسؤول اردویی، گردشگری و راهیان‌نور سپاه کربلا مازندران با اشاره به مردمی کردن سفرهای راهیان‌نور و ارزان‌سازی سفر با همت خیرین، گفت: شاهد حضور پررنگ همه مردم از گروه های مختلف در اردوهای راهیان‌نور امسال هستیم.

ارزان‌سازی سفر راهیان‌نور با کمک خیرین/نباید گنجینه دفاع مقدس فراموش شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمد عباسپور مسؤول اردویی،گردشگری و راهیان نور سپاه کربلا مازندران در خصوص اردوهای راهیان نور پایان سال، اظهار کرد: امسال برنامه راهیان نور با دعای همه مشتاقان عرصه ایثار و شهادت اتفاق افتاد و شاهد حضور پر رنگ همه مردم از گروه‌های مختلف در برنامه امسال هستیم.

عباسپور افزود: سپاه کربلا در راستای بحث راهیان نور سلسه اقداماتی انجام داد که  آن مردمی کردن راهیان نور و  بحث ارزان‌سازی سفر با کمک خیرین بود که امسال این اتفاق در مازندران رقم خورد؛ مجموعه سپاه کربلا با کمک خیرین توانست در مسئله اسکان و تغذیه  زائر کاهش هزینه داشته باشد که با کیفیت‌ترین و مناسبت‌ترین خدمات برای زائرین مناطق عملیاتی همراه است.

وی بیان کرد: سلسه اقدامات دیگر، آماده کردن بسترهای راهیان نور، که مهم‌ترین آن هوشمند‌سازی ثبت نام کاروان‌های راهیان نور بود؛ در گذشته بصورت سنتی ثبت نام انجام می‌شد و آن دسته از مردمی که به صورت خودروهای شخصی درصدد بودند تا در اردوی‌های راهیان نور شرکت کنند، دسترسی به مراکز ثبت‌نام نداشتند؛ امسال سامانه‌ای طراحی شد و مردم عزیز می‌توانستند از ۵ بهمن در این سامانه ثبت‌نام کنند، در این سامانه بازه‌های ثبت‌نام از ۱۷ اسفند تا ۴ فروردین تعریف شده است که در سامانه بخش اسکان هم در اختیار زائرین قرار گرفت و هم تشرف به مناطق عملیاتی به صورت پیشنهادی مشخص شد.

عباسپور با بیان اینکه، سیر تشرف به مناطق عملیاتی هم به صورت پیشنهادی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: کاروان‌هایی که از مازندران به سمت جنوب حرکت می‌کنند، پس از رسیدن به خوزستان، غروب روز اول را در اردوگاه شهید جعفزاده اندیمشک اسکان می‌یابند و صبح روز بعد برای بازدید از یادمان فتح‌المبین و یادمان شهدای هفت‌تپه راهی می‌شوند؛ یادمان شهدای هفت‌تپه با همت همه دلسوزان عرصه ایثار و شهادت و با تدفین دو شهید گمنام احیا شد؛ کاروان‌ها بعدازظهر پس از بازدید این دو یادمان به سمت خرمشهر و اردوگاه شهید بلباسی در خرمشهر راهی می‌شوند و شب در این اردوگاه اسکان می‌یابند که کاروان‌ها دوشب در این اردوگاه اسکان دارند.

وی با اشاره به اینکه روز دوم بازدید کاروان‌ها از یادمان عملیاتی والفجر هشت و اروندکنار که یکی از مناطق عملیاتی لشکر پرافتخار لشکر ۲۵ کربلا است حضور می‌یابند، ادامه داد: بعدازظهر کاروان‌ها به سمت ارودگاه به صرف نهار باز می‌گردند و بعدازظهر هم کاروان‌ها به سمت یادمان نهرخیرین و بازدید از یادمان شلمچه راهی می شوند.

مسؤول اردویی،گردشگری و راهیان نور سپاه کربلا مازندران افزود: روز بعد هم کاروان‌ها به سمت یادمان طلائیه و هویزه راهی می‌شوند و آخرین حضور کاروان‌ها هم که اختتامیه راهیان‌نور است حضور زائرین در معراج شهدای شهید محمودوند اهواز است.

عباسپور با بیان اینکه همه کاروان‌ها از این فضا استقبال کردند و امسال حضور خودروهای شخصی پررنگ بود، گفت: باید به این سمت برویم که ارودی راهیان نور را مردمی کنیم مثل مدل مردمی کردن پیاده‌روی اربعین، این بستر مهیا شود که مردم با خودروهای شخصی از راهیان نور در سال‌های آینده استفاده کنند.

وی ادامه داد: در دو مجموعه اسکان کاروان راهیان نور مازندران، که یک اردوگاه شهید جعفرزاده اندیمشک، و دیگری اردوگاه شهید بلباسی در خرمشهر به اضافه یادمان شهدای هفت‌تپه، حدود ۲۵۰ خادم مشغول فعالیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، خدماتی، پشتیبانی، بهداری و بهداشت و سلامت و... می‌باشند که از این تعداد ۱۰۰ نفر خانم و ۱۵۰ نفر آقا هستند؛ خادم‌الشهدا در ایام راهیان نور هر ساله حضور پیدا می‌کنند اما در دو سالی که بخاطر کرونا در اردوی راهیان نور وقفه ایجاد شده بود، خادمین در مسئله مبارزه با کرونا در عرصه‌های جهادی فعالیت می‌کردند.

این مسؤول با اشاره به این موضوع که یکی از برنامه‌های خوب فرهنگی در اردوی راهیان نور برنامه فرهنگی شهید بصیر است، افزود: وقتی کاروان‌های در ادروگاه شهید جعفرزاده مستقر شدند، یک کاروان به صورت پیشقراول درآمده و مداح و راوی در کاروان‌ها حضور پیدا می‌کند، و برنامه به صورت تجمیعی برای همه کاروان‌ها برگزار می‌شود؛ همین برنامه را هم در اردوگاه شهید بلباسی داریم که در بازدید از مناطق عملیاتی کاروان‌ها به صورت تجمیعی در یک منطقه عملیاتی  بوده و برنامه‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سلسه برنامه‌های دیگری هم در اردوگاه شهید جعفرزاده و شهید بلباسی برگزار می‌شود، برنامه افتتاحیه راهیان نور است؛ در اردوگاه شهید بلباسی هم برنامه‌های فرهنگی و همچنین رزمایش فرهنگی در فضای اردوگاه شهید باکری با زبان هنر، برای کاروان‌ها اجرا می‌شود.

عباسپور بیان کرد: درهمه اردوگاه‌ها تیم‌های بهداری و باحضور پزشکان حاضر مستقر هستند و بحث تغذیه و هم پشتبانی با حضو رخادمین انجام می‌گیرد که هر روز، یک‌هزار پرس غذای گرم در اختیار کاروان‌ها قرار می‌گرید. از روز ۱۷ اسفند که شاهد حضور کاروان‌های هستیم تا به امروز ۲۵ اسفند حدود ۵ هزار زائر مازندرانی از یادمان‌ها و مناطق عملیاتی بازدید کردند.

*اعزام ۴۰ اتوبوس دانشجویی به راهیان‌نور

سید امیر سادات کرمی مسؤول سازمان بسیج دانشجویی مازندران هم در این خصوص اظهار کرد: بعد از دوسال کم‌توفیقی در اعزام راهیان نور، امسال با پیگیری‌های انجام شده و نگاه مثبت دولت، راهیان نور برگزار شد؛ علیرغم پیش بینی که ما فکر می‌کردیم استقبال کمی صورت بگیرد، تقریبا ۴۰ اتوبوس دانشجویی به مناطق اعزام شدند که از این تعداد ۷۰ درصد خانم ها و ۳۰ درصد آقایان بودند.

سادات کرمی با اشاره به اینکه، تقریبا از اکثر دانشگاه‌های اصلی، اعزام داشتیم و چتر اعزام‌ها در  اکثریت دانشگاه‌ها گسترده بود، افزود: حمایت دانشگاه‌ها خوب بود هر چند بعضی از دانشگاه‌ها در بحث مالی دچار معذوریت بودند؛ از سپاه کربلا استان تشکر ویژه می‌کنیم که در سه روزی که میزبان زائرین  بود ، شاهد کاهش هزینه چشمگیر در بحث اسکان و تغذیه بودیم.

وی بیان کرد: سازمان بسیج دانشجویی  یک برنامه در راستای رویکرد جهاد تبیین و همچنین مقوله پیشرفت و عقلانیت توام با احساس، گروه اندیشه‌ورز  طراحی کرده است که به نوعی مضمون حضور دانشجویان در مناطق و ماهیت یادمان‌ها و عملیات‌ها در نهایت تصوری در ذهن دانشجو شکل بگیرد که هم موید پیشرفت و پیروزی باشد و هم به نوعی هویت بخش باشد و همچنین از خلاهای زمانی در اتوبوس برای پاسخ به شهبات استفاده شد که با استقبال دانشجویان مواجه شد.

سادات کرمی با بیان اینکه، ذهن دانشجویان بسیار پرسشگر و متمایل به شنیدن به حقایق است، گفت: هر وقت با این نگاه  دانشجو مواجه شدیم شاهد استقبال فزاینده دانشجوها بودیم؛ امیدواریم اردوی راهیان نور  تاثیر خوبی بر دانشجویان بگذارد؛ بعد از عید هم برای اردوی راهیان نور به غرب کشور هم برنامه‌ریزی می‌کنیم که اردوی راهیان نور غرب کشور( کردستان و کرمانشاه) هم جز برنامه‌های ابلاغی این سازمان است.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی مازندران بیان کرد: سازمان بسیج دانشجویی سپاه کربلا عملیاتی در بازه ۱۵ اسفند ماه تا ۱۵ مهرماه تحت عنوان عهد خدمت در دستور کار داشت که در این بازه یک‌ماهه که بازه تعطیلات دانشجویان بود دانشجویان جهادگر با حمایت ما و با استقرار در سه قرارگاه که توسط نهادها هم پشتیبانی می‌شد، دانشجوها با تناسبت ظرفیت‌ها در این سه قرارگاه مستقر می‌شوند.

سادات کرمی افزود: در حال حاضر در یکی از روستاهای بندپی بابل یک پروژه آب‌رسانی به همت گروه‌های جهادی دانشجویی در حال فعالیت است که کار لوله‌گذاری انجام شده است. در قرارگاه بهشهر و بخش هزار جریب هم دانشجویان جهادی در بخش آبرسانی، عمرانی و آموزشی مشغول به فعالیت هستند؛ در بالادست تنکابن هم یک قرارگاه جهادی دانشجویی مستقر است که با همکاری حوزه محلات این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نامه‌ای هم مخبر معاون رئیس جمهور به استانداری‌ها ابلاغ کرده مبنی برحمایت از دوره‌های عهد خدمت است؛ استانداری جلسه‌ای طراحی کرده که دستگاه‌های مرتبط با گروه‌های جهادی همکاری کنند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ۳۰ گروه جهادی در این بازه مشغول فعالیت جهادی هستند که در هر گروه بین ۵ الی ۱۵ عضو دارد که حداقل ۳۰۰ الی ۳۵۰ دانشجو را درگیر کارهای جهادی کردیم که تلفیق راهیان نور که به جهادی ختم می‌شود یک ماه خودسازی را برای دانشجویان رقم خواهد زد.

*تدارک برنامه‌های فرهنگی، هنری و معنوی برای زائرین

رمضان رنجبر خادم و مسؤول کمیته فرهنگی اردوگاه شهید جعفرزاده ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، در این خصوص اظهار داشت: در راستای منویات مقام معظم رهبری که نباید گنجینه دفاع مقدس فراموش شود و همچنین جهاد تبیین و فهم درست این گنجینه برای نسل جوان، استان مازندران برنامه‌های لازم را برای عزیمت زائرین به این سرزمین نور تحت عنوان رزمایش بزرگ که عملیات فرهنگی را اجرایی کرد.

رنجبر افزود: اینجا اردوگاه شهید جعفرزاده اندیمشک توسط خادمین شهدای استان مازندران هم فضاسازی و هم زیرساخت‌های اولیه صورت گرفته که پذیرای زائرین به این مکان که قدمگاه شهدای استان های شمالی است، باشد.


مسؤول کمیته فرهنگی اردوگاه شهید جعفرزاده ادامه داد: اقدامات خوبی در این اردوگاه که صرفا تحت عنوان اسکان زائرین نیست، برنامه‌های فرهنگی و هنری و همچنین معنوی برای زائرین تدارک دیده شده است‌.

وی با بیان اینکه، ایستگاه صلواتی شهدای استان مازندران در بدو ورودی زائرین ایجاد شد، گفت: برپایی مراسم افتتاحیه برای همه دوره‌های ورود زائرین و برگزاری نماز جماعت در نمازخانه شهدای اردوگاه از جمله برنامه فرهنگی است.

رنجبر بیان کرد: روایتگری توسط راویان استانی و کشوری در راستای جهاد تبیین و فهم درست از گنجینه دفاع مقدس مخصوصا برای نسل جوان و نوجوان، انواع مسابقات فرهنگی، سخنرانی علما، و همچنین رادیو اردوگاه و بهره گیری از کارشناسان مسائل دفاع مقدس و همچنین برنامه ابتکاری پاتوق روایت در قالب سوال و پرسش زائرین بویژه نسل جوان و نوجوان،  اهدای هدایای فرهنگی از دیگر برنامه‌های فرهنگی است.

این مسؤول افزود: این اردوگاه چون اسکان اولیه زائرین است و از اینجا به یادمان‌های فتح‌المبین و هفت تپه عزیمت کنند و پس از آن وارد اردوگاه شهید بلباسی خرمشهر می‌شوند.

مسؤول کمیته فرهنگی اردوگاه شهید جعفرزاده با اشاره به اینکه، سعی کردیم برای ورودی و مقدمه کار، دوستان اندوخته بسیار خوبی را از نظر فرهنگی و معنوی برای زایر مهیا کنند‌، بیان کرد:  برای نیمه شعبان و هم جشن بزرگ را تدارک دیده‌ایم که از جمله نورافشانی و دعوت از هیئت‌های بزرگ شهر دزفول برای برپایی جشن، که در فضای باز اردوگاه  صورت می‌گیرد و همچنین از راویان برتر و گروه سرود استانی خوزستان هم در این برنامه استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول