اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

شهرستان چوار، نگینی بر انگشتری استان ایلام

شهرستان چوار دیگر شهرستان زیبای استان ایلام بوده که با جاذبه‌های گردشگری خود همچون نگینی بر انگشتری استان ایلام می‌درخشد.

شهرستان چوار، نگینی بر انگشتری استان ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان چوار در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر ایلام و در مسیر راه اصلی ایلام به کرمانشاه قرار دارد، آب و هوای آن معتدل و نیمه مرطوب است، این شهر با راه اصلی به شهرهای ایلام و ایوان مرتبط است؛ راه اصلی ایلام به اسلام آباد غرب نیز از آن می‌گذرد.

شهرستان چوار مشتمل بر دو بخش به نام‌های ارکوازی و بولی است، بخش ارکوازی از ۳۶ روستا تشکیل شده و مرکز آن روستای مورت در ۳ کیلومتری غرب شهر چوار است، مرکز بخش بولی نیز روستای گنجوان است آبادی‌های آن عمدتاً در دشت واقع‌اند.

شهرستان چوار دارای معادن شن و ماسه، سنگ ساختمانی، گچ، ذغال سنگ و نفت و گاز است؛ این شهرستان دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از:

1) تپه قلا چوار(پشت قلعه چوار)

 این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان چوار در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چوار واقع شده است؛ قلعه تاریخی چوار به عنوان یک قلعه نظامی و مسکونی بر روی یک تپه طبیعی در ارتفاع ۳۰۰ متری قرار دارد، پشت قلعه چوار به عنوان یکی از مهم‌ترین قلعه‌های نظامی و تدافعی محدوده غربی زاگرس در زمان خود شناخته می‌شده است با کشف آثار فرهنگی بر روی تپه و نوع مصالح به کار رفته در ساخت آن همگی نشان دهنده این است که تاریخ ساخت قلعه به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی باز می‌گردد.

2) قلعه چکر بولی(تپه قلا)
 این قلعه باستانی در روستای چکر واقع در بخش بولی شهرستان چوار واقع شده است؛ این قلعه در نزدیکی مرز با کشور عراق ایجاد شده است و سبک معماری آن به دوران ساسانی بر می‌گردد.

3) رودخانه‌های شهرستان چوار

 رود فصلی تلخاب: رود فصلی تلخاب، به طول حدود ۴۳ کیلومتر با جهت جنوب غربی که پس از عبور از چمن بولی وارد عراق می‌شود.

سد گلال: گلال رود، به طول حدود ۲۵ کیلومتر که از دامنه کوه‌های شره زول و الله خدا سرچشمه می‌گیرد و با جهت جنوبی از بخش ارکوازی می‌گذرد و به رود گدار خوش می‌ریزد.

 رود چوار: رود چوار، به طول حدود ۲۵ کیلومتر که سرچشمه آن ارتفاعات واقع در حدود ۷ کیلومتری شمال غربی شهر ایلام و جهت آن جنوب غربی است و به رود چم آب می پیوندد و پس از طی حدود دو کیلومتر به رود گدارخوش می‌ریزد.

رشته کوه شره زول: این رشته کوه در شمال شهرستان کوار واقع شده است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

4) تفریحگاه تجریان:

 تفریحگاه زیبا و جنگلی تجریان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر ایلام در مسیر چوار به مورت و بولی قرار دارد و دارای چشمه‌های آب زلال بوده، این تفریحگاه در مجاور تنگ زیبای موسوم به تنگ بهشت واقع شده است و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه از فصل زمستان تا بهار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5) تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو:
 این تفریحگاه در مسیر جاده اسلام آباد به ایلام در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته و دارای جنگل‌های انبوه بنه، زالزالک و بلوط و چشمه طبیعی آب است.

 تفریحگاه دالاو از وسعت قابل توجهی برخوردار است و با توجه به مجاورت با ارتفاعات طبیعی و تفریحی و شکارگاه‌های منطقه و ییلاقی بودن آن در بهار و تابستان مورد استفاده دوستداران و مشتاقان زیبایی‌های طبیعت قرار می‌گیرد.

6) تفریحگاه جنگلی ششدار:

 این تفریحگاه در ۵ کیلومتری شهر ایلام و در کنار کوه قلاقیران در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه واقع شده و از شاخص‌ترین تفریحگاه‌های استان محسوب می‌شود این ناحیه تفرجی به خاطر مجاورت با شهر ایلام و نزدیکی به یکدیگر تفریحگاه‌های زیبای طبیعی به نام منجل مورد استفاده وسیع مردم و دوستداران طبیعت به ویژه در ایام فصول بهار و پاییز قرار می‌گیرد.

7) بقعه امامزاده حاجی بختیار(ع):
بقعه متبرکه حاجی بختیار یکی از آرامگاه‌های تاریخی استان ایلام است که مورد توجه مردم ایلام و سایر افراد است.
بقعه متبرکه حاج بختیار (ع) واقع در روستایی به همین نام در ۱۹ کیلومتری شمال غربی شهر چوار قرار دارد؛ مردم این روستا حاجی را به معنی برآورده کردن حاجت و بختیار را به معنی اختیار زیاد می‌دانند و همچنین در گویش محلی به حاج بختیار «پیرژان» لقب داده‌اند.

8) بقعه امامزاده سیدعیسی(ع):
بقعه امام زاده عیسی (ع) در فاصله یک کیلومتری شمال غرب بقعه حاجی بختیار و در محدوده باستانی به نام بان حاجی در جنوب روستایی به همین نام واقع شده است؛ رودخانه‌ای در بخش جنوبی اثر در حد فاصل دو بقعه‌ی منطقه (حاجی بختیار و سید عیسی) جریان دارد.

9) امامزاده سید محمد(ع):
امام زاده سید محمد فرزند سید عمر بن یحیی بن حسین بن زید بن علی بن حسین بن علی ابن ابیطالب (ع) است؛ مزار این امام زاده در روستای چمن دهستان بولی از توابع بخش چوار قرار دارد؛ این روستا در منطقه‌ای واقع شده است که از طرف جنوب هم مرز با عراق بوده و فاصله آن تا شهر ایلام ۷۰ کیلومتر است.
 
بقعه‌ی این امام زاده در طول تاریخ چندین مرتبه تجدید بنا شده و آنگونه که از اهالی منطقه نقل است در سال ۱۳۳۸ شمسی بقعه امام زاده توسط فردی به نام علی پاشا پاسبان فرمانده پاسگاه ژاندارمری سابق روستای چمن بولی و با همکاری و همیاری اهالی منطقه به صورت دو اطاق بازسازی و تعمیرات لازم انجام گرفت.
 
بارگاه این امام زاده بارها مرمت شده و مهمترین آن در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی با مشارکت اهالی بولی و پیگیری هیات امنا و مساعدت اوقاف و امور خیریه استان ایلام با معماری اسلامی و بهره گیری از شیوه‌های ساختمان سازی روز، بر روی بقعه آن حضرت احداث شده است.    
 
مردم ایشان را از نسل امام سجاد (ع) می‌دانند و ارادت خاصی به ایشان دارند و همچنین مردم از این امام زاده کرامات زیادی در طول تاریخ دیده و به صاحب کرامت بودن ایشان اعنتقاد دارند.

 سایر مناطق تفریحی و گردشگری از جمله تپه ورکبود، گورهای متعلق به اواخر سده هشتم پیش از میلاد، درختان سرو بان سرو، آثار تاریخی قلاع مربوط به دوره ساسانیان و چندین منطقه زیبای تفریحی و گردشگری در این شهرستان وجود دارد که در ایام عید می‌توان این شهرستان را به عنوان یک منطقه دیدنی بازدید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول