اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تهدید صادرات نفت قزاقستان با خرابی خط لوله کاسپین

مرکز مطبوعاتی کنسرسیوم خط‌ لوله کاسپین از تعلیق فعالیت مجتمع تجهیزات اتصال و پهلوگیری در بندر ناواسیبیرسک به دلیل خرابی خبر داد.

تهدید صادرات نفت قزاقستان با خرابی خط لوله کاسپین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کنسرسیوم خط‌ لوله کاسپین اعلام کرد فعالیت مجتمع تجهیزات اتصال و پهلوگیری در بندر «ناواسیبیرسک» به دلیل ایجاد خرابی به حالت تعلیق در می‌آید.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین اعلام کرد که در این شرایط مدیریت کنسرسیوم مجبور است در مورد کاهش احتمالی سه برابری حجم حمل‌و نقل نفت از درخواست‌های حمل کننده‌ها برای مدتی، خبر دهد.

به دلیل پیش بینی آب و هوای نامساعد و همچنین انتظار معرفی تانکرها برای فلاشینگ تعمیر این دستگاه‌ها می‌تواند از 3 هفته تا 2 ماه طول بکشد که طی این مدت حمل‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باید به دنبال راه‌های جایگزینی برای عرضه باشند.

گفتنی است که واحدهای پهلوگیری از راه دور پایانه نفتی دریایی، بارگیری تانکرها را در فاصله قابل توجهی از ساحل در شرایط آب و هوایی نامساعد ممکن می‌سازد.

در پایان سال 2021، کنسرسیوم 60.7 میلیون تن نفت را از طریق پایانه دریایی خود در دریای سیاه حمل کرد که بخش عمده آن، یعنی 53 میلیون تن از آن با حمل‌کنندگان قزاقی و 7.7 میلیون تن مابقی حمل‌کنندگان روسی صورت گرفته است.

از طریق کنسرسیوم خط لوله کاسپین نفت تولید شده در قزاقستان، از جمله در میادین تنگیز، کاشاگان و کاراچاگانک حمل می‌شود.

اگر عرضه نفت سه برابر کاهش یابد، بازار جهانی ممکن است یک میلیون بشکه نفت در روز را از دست دهد. این امر هم در شرایطی صورت خواهد گرفت که قیمت نفت به طور ثابت بالغ بر 110 دلار برای هر یک بشکه نفت خام برنت است.

روسیه با 31 درصد، قزاقستان 20.75 درصد، شرکت شورون 15 درصد، لوک ایل 12.5 درصد، اکسان 7.5 درصد، راس‌نفت – شل کاسپین 7.5 درصد، سهامداران کنسرسیوم خط لوله کاسپین هستند.

«ایگور یوشکف»، کارشناس دانشگاه مالی وابسته به دولت روسیه معتقد است که اگر دو واحد پهلوگیری از راه دور در پایانه نفتی دریایی از کار بیفتند، بارگیری از طریق کنسرسیوم می‌تواند 4 برابر کاهش یابد.

در عین حال، بنابر سخنان وی، قزاقستان می‌تواند این حجم نفت را به صورت ترانزیت از طریق روسیه به «اوست لوگا» یا بنادر بالتیک با دسترسی به بازارهای شمال غربی اروپا انتقال کند.

بنابر سخنان وی، بارگیری کشتی‌های در خزر، عبور از دریا، تخلیه در باکو و تحویل نفت به خط لوله نفت «باکو - تفلیس - جیهان» را از گزینه‌های دیگر اما پرهزینه خواند.

به گفته کارشناسان، کشورهای جنوب اروپا و همچنین ایالات متحده ممکن است بیشترین آسیب را از تعلیق بارگیری نفت متحمل شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول