اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

شهری که این روزها 3 برابر جمعیتش میهمان دارد/مسؤولان؛با محدودیت امکانات مواجه هستیم

طبق آخرین آمار تا پایان روز پنجشنبه بیش از ۶۵۰ هزار مسافر وارد چابهار شده‌اند، این درحالی است که شهرستان چابهار مجموعا ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و برخلاف استفاده ازظرفیت تمام ادارات و ارگان‌ها، این روزها در اسکان مسافران نوروزی با مشکل مواجه است.

شهری که این روزها 3 برابر جمعیتش میهمان دارد/مسؤولان؛با محدودیت امکانات مواجه هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای ساحلی از جمله چابهار یکی از نقاط هدف گردشگری است که در طول سال میزبان مسافران از نقاط مختلف کشور است.

امسال اما با مجاز شدن سیر و سفر، حجم زیادی از مردم، چابهار، کنارک و زرآباد را برای گشت و گذار نوروزی انتخاب کردند.

طبق آخرین آمار، تا پایان روز پنجشنبه بیش از ۶۵۰ هزار مسافر وارد چابهار شده‌اند این درحالی است که شهرستان چابهار مجموعا ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، قطعا اسکان این میزان میهمان نه تنها در اقامتگاه‌ها و هتل‌های چابهار میسر نیست بلکه اگر تمام مردم چابهار خانه‌های خود را در اختیار میهمانان بگذاراند باز هم نمی‌توان به طور مناسب میزبانی کرد.

برخی از مردمان میهمان نواز این منطقه خانه های شخصی خود را رایگان در اختیار برخی از میهمانان نوروزی قرار دادند، عده ای سودجو و فرصت طلب نیز از شرایط سواستفاده کرده و با هزینه های گزاف تا شبی چهار میلیون تومان میزبانی کردند که گلایه مسافران نوروزی را به دنبال داشت و عنوان کردند: این رقم های نجومی قطعا خاطره ناخوشایندی را در ذهن مسافران نوروزی ثبت و ضبط می کند، انصاف را در نظر بگیرم در سفر و گردش، هزینه اقامت، بخشی از هزینه‌های سفر است خانواده ای که بخواهد فقط سه روز در چابهار اقامت داشته باشد با این هزینه‌های میلیونی دیگر چابهار را برای سفر بعد خود انتخاب نمی‌کند.

برخی از افرادی که واسطه هستند و خانه ها را اجاره می دهند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می گویند: هیچ اشتغالی ندارند و دو سال هست کرونا کسب و کار آنها را با مشکل مواجه کرده و این رقمها برای برخی از مسافران آنقدر کم گزاف نیست و البته رقم را صاحبخانه‌ها تعیین می کنند و ما اجازه کم و زیاد کردن نرخ را نداریم.

یکی دیگر از صاحبخانه‌های چابهار می گوید: خانه را فول امکانات در اختیار مسافران قرار می دهیم و بعضا با خسارت تحویل میگیریم، بیشتر این رقم‌ها برای نظافت، نظم و تامین امکانات واحدها هزینه می‌شود.

یکی دیگر از مالکان میگوید: قیمت‌ها در طول سال از ۱۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان است اما در این شرایط افزایش هزینه‌ها طبیعی است، قیمت‌ها و واحدها متنوع است و خود مسافران خانه های قیمت بالا را انتخاب می‌کنند.

 

محدودیت امکانات در چابهار نباید مانع تلاش برای جلب رضایت مسافران شود

 معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به محدودیت امکانات و جمعیت زیاد مسافران نوروزی در چابهار گفت: کمبود امکانات نباید مانع تلاش مدیران این شهرستان برای جلب رضایت مردم و مسافران شود.

رحمدل بامری در نشست ستاد تسهیلات سفر اظهار داشت: در نوار ساحلی این استان خصوصا چابهار که امسال به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده با محدودیت امکانات و زیرساخت‌ها مواجه هستیم اما تلاش مدیران همراه با نیت خالص و همدلی، موانع را برمی‌دارد.

وی با تاکید بر لزوم تامین به‌موقع آب در مدارسی که محل اسکان مسافران هستند تصریح کرد: دستگاه‌های متولی مکلف هستند از همه امکانات لجستیکی خود برای تامین آب استفاده کنند و در این خصوص اگر کم‌کاری مشاهده شود، هیچ عذر و بهانه‌ای از مدیر آن دستگاه پذیرفته نیست.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: همه مدیران باید برای جلب رضایت مردم تلاش کنند و اگر مدیری در این راستا کوتاهی کند، قطعا لیاقت خدمت به مردم در دولت مردمی را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نوروز امسال در حوزه امنیتی اقدامات مطلوبی انجام شده است گفت: تا کنون در حوزه امنیتی هیچ مورد خاصی نداشتیم و این امنیت و آسایش نتیجه هماهنگی و تعامل نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در منطقه چابهار است، با این وجود، شورای تامین خصوصا پلیس‌راه نظارت ویژه‌ای بر حوزه استحفاظی داشته باشند.

بامری با اشاره به آغاز موج بعدی سفرهای نوروزی در هفته آینده اظهار داشت: باتوجه به اینکه ماه مبارک رمضان همزمان با پایان تعطیلات نوروز آغاز می‌شود، قطعا شاهد ورود بیشتر مسافران به حوزه سواحل مکُران خصوصا چابهار خواهیم بود بنابراین می‌طلبد ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی چابهار بیش از پیش مهیای خدمت‌رسانی به میهمانان باشد.

 

محل جدیدی برای اسکان مسافران در چابهار با ظرفیت بیش از ۵۰۰ چادر آماده شد

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار در اطلاعیه‌ای فوری، از مهیا شدن مکانی مناسب با ظرفیت بیش از ۵۰۰ چادر مسافرتی در این منطقه خبر داد.

در راستای رفاه حال مسافران و گردشگران، محل اسکان موقت مسافری با امکانات بهداشتی مناسب جنب مرکز نمایشگاه و همایش‌های منطقه آزاد چابهار با ظرفیت بیش از ۵۰۰ چادر راه‌اندازی شده است.

این محوطه علاوه بر دارا بودن فضای سبز، از سرویس‌های بهداشتی و روشنایی مناسب برخوردار بوده و تدابیر لازم برای امنیت و آسایش مسافران اتخاذ شده است.

منطقه آزاد چابهار ۱۸ هتل و مرکز اقامتی دارد که ظرفیت همه این مراکز تکمیل شده است.

کمیته اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار پیش‌تر از مردم خواسته بود سفر خود به این منطقه را به هفته دوم تعطیلات نوروز موکول کنند.

 

افزایش قیمت‌ هتل‌ها و اماکن اقامتی بیش از نرخ‌نامه، تخلف است

رییس جامعه هتل‌داران و اماکن اقامتی منطقه آزاد چابهار با اشاره به طرح افزایش نظارت بر هتل‌ها و مراکز اقامتی گفت: هتل‌داران با رعایت نرخ نامه‌های مصوب، زمینه جذب گردشگران به این منطقه را فراهم کنند.

بهروز شهنوازی تاکید کرد: با توجه به درک بالای هتل داران و صاحبان اماکن اقامتی انتظار داریم در ایام نوروز به گونه‌ای رفتار شود که مسافران و خانواده‌های آنها ترغیب شوند سال‌های بعد نیز به چابهار سفر کنند، چرا که جذب گردشگران همواره یکی از اولویت‌های مهم توسعه صنعت گردشگری هر منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها بیش از نرخ‌نامه، تخلف است گفت: تیم‌های نظارت و بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس از همه هتل‌ها و اماکن اقامتی بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، طبق قانون نسبت به پلمب واحد متخلف اقدام خواهد شد.

رییس جامعه هتل‌داران منطقه آزاد چابهار بیان داشت: از گردشگران و میهمانان منطقه آزاد چابهار نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مورد را از طریق تماس با شماره « ۰۵۴۳۵۳۱۲۱۵۵ » مراجع نظارتی اعلام کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد چابهار تعداد ۱۸ هتل و مرکز اقامتی وجود دارد گفت: همچنین ۱۲ مرکز بوم‌گردی در محور ساحلی دَرَک تا گواتر آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند.

به گفته شهنوازی؛ همچنین هشت سفره‌خانه سنتی، هفت کمپ گردشگری، ۱۲ دفتر خدمات مسافرتی، ۲۷ شرکت گردشگری، پنج پارکینگ خودرویی، ۹ مرکز گردشگری ساحلی، ۱۳ فروشگاه صنایع دستی و ۱۵ کارگاه تولید صنایع دستی در منطقه آزاد چابهار وجود دارد.

کمترین گلایه مسافران نوروزی از جایگاه‌های سوخت 

 

 

و کشاورزان زرآبادی که برای میهمانان نوروزی سنگ تمام گذاشته و حاصل دسترنج خود را در بین آنان تقسیم کردند.

 

 


امیدواریم در هفته دوم تعطیلات نوروزی با انصاف مالکان اماکن و میهمان‌خانه‌ها و مدیریت بهتر مسؤولان، مسافرانی که به شهرهای ساحلی سیستان و بلوچستان سفر می کنند، رضایت بیشتری از سفر خود به این منطقه داشته و در فرصتهای بعدی هم چابهار را مقصد سفر خود انتخاب کنند.

 

انتهای پیام/3139/ ق

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول