اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

قصه پر غصه تامین آب شرب سالم در روستاهای قزوین+فیلم

در روزهای ابتدایی سال جدید، قطع آب روستای عمقین از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و اجبار ساکنین به استفاده از آب رودخانه که به لحاظ بهداشتی از استانداردهای کافی برخوردار نیست، مشکلات جدی را به وجود آورده است.

قصه پر غصه تامین آب شرب سالم در روستاهای قزوین+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مساله تامین آب آشامیدنی در روستاهای استان قزوین به یکی از دغدغه‌های جدی پیش روی مردم این مناطق تبدیل شده است. در یکی از این موارد، در روزهای ابتدایی سال جدید، قطع آب روستای عمقین از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و اجبار ساکنین به استفاده از آب رودخانه که به لحاظ بهداشتی از استانداردهای کافی برخوردار نیست، مشکلات جدی را به وجود آورد.

پیگیری و حل این موضوع طی ۳ سال اخیر همواره جزو شعارهای داده شده از سوی مسئولان محلی و استانی بوده و عدم پایبندی به آن، انتقاد مردم را به دنبال داشته است.

 تأمین آب شرب روستا از آب آلوده یک رودخانه 

در این رابطه سیدحسینی یکی از اهالی روستای عمقین در گفت وگو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: در سه سال اخیر آب آشامیدنی خانوارهای روستای عمقین با وجود چندین چشمه پرآب، از بستر رودخانه تأمین می شود.

وی عنوان کرد: این رودخانه از جنگل عبور می کند و در فصول گرم سال جولانگاه حیواناتی چون گراز، پلنگ و خرس است که انباشت فضولات این حیوانات تهدیدی جدی برای جان و سلامت اهالی روستا به شمار می‌رود.

این جوان اهل روستای عمقین تصریح کرد: از سوی دیگر در فصول سرد سال با گِل آلود شدن روخانه ها، آب این رودخانه قابل استفاده نیست.

سیدحسینی گفت: همین انتقال آب نیز از طریق همیاری مردمی و با جمع آوری مبالغی برای تهیه لوله انتقال آب میسر شده است.

وی بیان کرد: علیرغم تمام این مشکلات شاهد هستیم که اداره کل آب و فاضلاب استان در شرایطی که هیچ خدماتی به مردم روستای عمقین ارائه نمی دهد، قبوض آب برای آن ها صادر کرده و انتظار دریافت پول دارد.

این جوان اهل روستای عمقین اظهار کرد: برخی از مردم این قبوض را پرداخت می کنند و برخی دیگر نیز اظهار می کنند وقتی آب نداریم چرا باید قبض آب پرداخت کنیم؟

سیدحسینی افزود: روستای عمقین علی رغم کوچک بودن و جمعیت کم، نقش مؤثری در دوران دفاع مقدس داشته است به گونه ای که این روستا ۲۰۰ایثارگر، ۲۰جانباز و ۱۳شهید دارد بنابراین زیبنده نیست مردم این روستا این چنین درگیر تأمین آب شرب باشند.

وی یادآور شد: در هفته اول تعطیلات نوروز امسال حجم زیادی از مسافران نوروزی وارد روستا شدند اما وقتی دیدند روستا آب شرب ندارد به ناچار اینجا را ترک کردند.

 نیمه کاره ماندن پروژه تامین آب روستای عمقین

رحیم فلاح محمودیان رئیس شورای روستای عمقین نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: با توجه به خشکسالی هایی که در سال های اخیر رخ داده است، آب شرب روستا که از چهار چشمه تأمین می شد؛ خشک شده و از اردیبهشت سال گذشته فقط از آب رودخانه برای شست و شو استفاده کردیم.

وی عنوان کرد: به منظور رفع آلودگی های آب رودخانه به صورت روزانه نسبت به کولرزنی آن اقدام می شود اما این آب در اکثر ماه های سال گل آلود است.

رئیس شورای روستای عمقین تصریح کرد: مشکل دیگر در استفاده از آب رودخانه این است که به دلیل عبور رودخانه از جنگل احتمال آلودگی آب توسط حیوانات افزایش می یابد.

فلاح محمودیان گفت: از سوی دیگر به دلیل برودت هوا لوله انتقال آب دچار یخ زدگی شده و همین امر نیز مانع انتقال آب می شود.

وی با اشاره به وضعیت آب شرب روستا اظهار کرد: آب شرب روستا از سال ها قبل توسط ۴ چشمه تأمین می شد که با پیگیری های صورت گرفته اعتباری برای بهسازی این چشمه های آب در نظر گرفته شد اما فقط دو چشمه بهسازی شد و این پروژه نیمه تمام باقی ماند.

رئیس شورای روستای عمقین افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده به منظور تأمین آب شرب روستا یک حلقه چاه حفر شد اما به دلیل اینکه مشخص شد میزان آب استحصال شده از این چاه نمی تواند جوابگوی آب شرب مورد نیاز مردم روستا باشد، این پروژه نیمه کاره باقی ماند.

وی اضافه کرد: پس از بازدید بیرانوند مدیرکل آبفای استان از وضعیت آب شرب روستا علی رغم عدم واریز اعتبار در نظر گرفته شده برای تأمین آب شرب به دستور وی یک هزار و ۵۰ متر لوله گذاری انتقال آب برای روستا انجام شد. 

رئیس شورای روستای عمقین ادامه داد: علی رغم اینکه تحت پوشش اداره کل آبفای استان قرار داریم، از محل همیاری مردم روستا هم مبلغ ۵۰ میلیون تومان جمع آوری و برای این منظور هزینه شد.

فلاح محمودیان خاطرنشان کرد: حدود ۶ماه قبل با پیگیری هایی که انجام گرفت، مسؤلان امر قول مساعد دادند که با تخصیص حدود یک میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ بقیه مراحل این پروژه را انجام دهند تا مردم روستا عمقین از آب شرب بهداشتی و سالم بهره مند شوند.

وی با اشاره به ایرادات چاه آب حفر شده در روستا اظهار کرد: با توجه به اینکه چاه حفر شده ایراداتی دارد، مقرر شد حجم و عمق چاه افزایش یافته و ترانس برق، اتاقک و پمپ نیز برای آن تأمین شود.

رئیس شورای روستای عمقین یادآور شد: در برهه ای از زمان نیز پروژه ایجاد چشمه مصنوعی برای روستا مطرح شد که براساس آن قرار بود از آب های اطراف چاه حفر شده نیز برای تأمین آب شرب روستا استفاده شود که به نتیجه نرسید و منتفی شد.

رفع مشکل آب شرب روستای عمقین ظرف یک هفته آینده

همچنین در این راستا حسنی بخشدار طارم در گفت وگو با خبرنگار فارس از قزوین اظهار کرد: مشکل عمده تأمین آب شرب روستای عمقین مربوط به تأمین آب روستا است.

وی عنوان کرد: شبکه آب رسانی این روستا تحت پوشش اداره کل آب و فاضلاب استان قزوین قرار دارد و شبکه داخلی آب رسانی در روستا انجام شده و مخزن آب مورد نیاز نیز احداث شده است.

بخشدار طارم تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی اصلی در بحث آب رسانی به روستا انتقال آب از چشمه های تعیین شده به مخزن آب روستا است.

حسنی گفت: با پیگیری های صورت گرفته مقدار لوله مورد نیاز برای انتقال آب از سه چشمه تعیین شده به مخزن آب روستا تأمین شده و پیمانکار مربوطه پس از تعطیلات نوروز نسبت به جاگذاری لوله ها اقدام می کند.

وی بیان کرد: آب رودخانه ای که در این مدت به روستا انتقال داده شده و در حال استفاده بود قابل شرب بوده و با کولرزنی رفع آلایندگی شده و مورد استفاده قرار می گرفت.

بخشدار طارم خاطرنشان کرد: براساس قول مساعدی که اداره کل آب و فاضلاب استان قزوین داده است، قرار شده ظرف یک هفته آینده مشکل آب روستای عمقین به صورت کامل مرتفع شود.

رفع مساله جدی تامین آب شرب نیازمند عزم جدی مسئولان می باشد و نباید اجازه داد مردم بیش از این آسیب ببینند. بر این اساس خبرگزاری فارس در استان قزوین مطابق وعده ای که از سوی بخشدار طارم ارائه شد، هفته آینده پیگیر اجرایی شدن پروژه تامین آب روستای عمقین خواهد بود.

گزارش از حدیثه امین زاد گوابری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول