اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش 30 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و قزاقستان در سال 2021

در دیدار رئیس مجلس ملی تاجیکستان و رئیس سنای قزاقستان در شهر آلماتی اعلام شد مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته میلادی 1.2 میلیارد دلار بوده و نسبت به سال 2020 میلادی 30 درصد افزایش داشته است.

افزایش 30 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و قزاقستان در سال 2021

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی تاجیکستان که در چارچوب سفر کاری در راس هیاتی پارلمانی کشورش وارد آلماتی قزاقستان شده با «مولان آشیمبایف» رئیس سنای این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

در این مذاکرات وضعیت و دورنمای توسعه مناسبات دوجانبه، از جمله توسعه روابط بین پارلمانی مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

دو طرف در آستانه سی امین سالگرد نشست بین پارلمانی کشورهای همسود در مورد اهمیت فعالیت سازمان مذکور تبادل نظر کردند و نقش آن را در تقویت همکاری بین پارلمان‌های کشورهای عضو این اتحادیه مهم خواندند.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان با خرسندی خاطرنشان کرد همکاری‌های بین پارلمانی دو کشور تشدید شده و با امضای موافقت نامه همکاری بین مجلس ملی مجلس عالی این کشور و سنا پارلمان قزاقستان باز هم گسترش خواهند یافت.

طرفین در این مذاکرات همچنین روابط اقتصادی و فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور را بررسی کردند.

اظهار شد که حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال گذشته میلادی 1.2 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2020 میلادی 30 درصد افزایش داشته است.

طرفین در بخش دیگری بر ضرورت تقویت روابط موثر در زمینه‌های اولویت دار اقتصادی و اجتماعی مانند صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، بهداشتی، آموزش و پرورش، فرهنگ و گردشگری تاکید کردند.

رئیس مجلس ملی و شهردار پایتخت تاجیکستان شب گذشته در راس هیات پارلمانی این کشور به منظور شرکت در اجلاس شورای بین پارلمانی کشورهای همسود که به مناسبت سی امین سالگرد تشکیل این سازمان برگزار می‌شود، در چارچوب یک سفر کاری به شهر آلماتی قزاقستان رفته است.

وی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی شهر آلماتی مورد استقبال سفیر تاجیکستان در قزاقستان و نمایندگان رسمی سنای این کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول