اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم ترکمنستان برای جذب سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز

همایش بین المللی دو روزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ترکمنستان (OGT-2022) در عشق‌آباد آغاز شد.

عزم ترکمنستان برای جذب سرمایه‌گذار در صنعت نفت و گاز

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، همایش بین المللی دو روزه جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ترکمنستان (OGT-2022) در عشق آباد آغاز شد.

در این مجمع سازمان‌های بین المللی انرژی، کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، آژانس بین المللی انرژی، انجمن گاز فرانسه و سازمان برق و آب دوبی و موسسات مالی و بانکی - بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی و صندوق توسعه ابوظبی شرکت کردند.

در این جلسه موضوعاتی مانند آینده انرژی، نقش ترکمنستان در تضمین امنیت انرژی منطقه ای، فرصت‌هایی برای پروژه‌های سرمایه گذاری در عصر انرژی جدید، نقش مؤسسات مالی در حمایت از انرژی پایدار، فن آوری‌های نوآورانه و دانش در تولید هیدروکربن، کاهش انتشار گازهای مرتبط، همکاری بین المللی در زمینه پردازش و حمل و نقل هیدروکربن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به مناسبت این مراسم، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در پیامی ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان این مجمع را افتتاح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: برای توسعه یکی از بخش‌های پیشرو اقتصاد ملی - مجتمع سوخت و انرژی - پروژه‌های بزرگی در حال اجرا است. این مجمع به آشنایی کارآفرینان خارجی با استراتژی توسعه سوخت و انرژی، تجربه جذب فعال فناوری‌های مدرن و اشکال خدمات صنعتی کمک می‌کند.

بردی محمداف ادامه داد: علاقه شرکای خارجی در درجه اول به دلیل وسعت تحولات در حال اجرا در صنعت نفت و گاز ترکمنستان است و اینکه این کشور سطح بالای همکاری با شرکت‌های نفت و گاز پیشرو جهان دارد.

وی افزود: ما شرایط لازم را برای همه طرف‌های ذی‌نفع، به‌ویژه بازرگانان، فراهم می‌کنیم و تجهیزات، فناوری‌ها و خدمات مدرن را ارائه می‌دهیم و زمینه مذاکره با شرکای ترکمنستان را ایجاد می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکمنستان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: این کشور به اجرای پروژه‌های مجتمع‌های شیمیایی گاز برای تولید محصولاتی که تقاضای بالایی در بازار جهانی دارند، اهمیت زیادی قائل است.

بردی محمداف بیان کرد: امروزه کشور ما تنها به تولید و تامین منابع انرژی به کشورهای خارجی محدود نمی‌شود، بلکه بر حجم صادرات محصولات شیمیایی گازی که در بازار جهانی تقاضا دارند، نیز افزوده است.

وی ادامه داد: به لطف فعالیت کارگران نفت و گاز و زمین شناسان ترکمن، اقدامات گسترده‌ای برای اکتشاف، جستجو و کشف ذخایر هیدروکربنی، با از استفاده از فناوری‌های نوین برای حفاری عمیق و امکانات برای تولید محصولات جدید در حال انجام است.

رئیس دولت ترکمنستان اذعان کرد: با حفظ روابط سنتی و دیرینه مشارکت راهبردی، همکاری‌های خود را در زمینه انرژی با کشورهای اروپایی، آسیایی، خاور دور و جنوب شرقی افزایش داده و مشارکت‌های خود را با شرکت‌های نفت و گاز و موسسات مالی معتبر جهان تشدید می‌کنیم. 

وی در مورد توسعه شتابان میادین نفت و گاز با جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: به همراه شرکت‌های خارجی، کار برای کشف ذخایر جدید مواد معدنی، گسترش مرزهای ذخایر کشف شده و باز کردن لایه‌های جدید در ذخایر توسعه یافته و حفر چاه در حال انجام است و شرایط مساعد حقوقی، مالی و اقتصادی برای این امر فراهم می‌شود.

بردی محمداف ادامه داد: در حال حاضر ساخت خط لوله گاز فراملی ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند با سرعت بالایی در حال انجام است. اجرای این پروژه بزرگ که به تقویت توان اقتصادی کشورهای شرکت کننده محدود نمی‌شود و تاثیر مثبتی بر توسعه سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

رئیس جمهور ترکمنستان هدف از برگزاری این همایش را چنین بیان کرد که «عشق آباد» در صحنه جهانی به عنوان یک شریک قابل اعتماد شناخته می‌شود. بنابراین، بسیاری از شرکت‌های خارجی در این جلسه به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند که همراه با متخصصان ترکمن، این فرصت را خواهند داشت تا تجربیات خود را که طی سالیان متمادی به دست آورده‌اند، برای تبادل در زمینه‌های جدید به اشتراک بگذارند.

وی ادامه داد: این مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری آنلاین به بستری مؤثر برای تبادل تجربه بین متخصصان داخلی و خارجی، ایجاد همکاری‌های بیشتر در مقیاس بزرگ و بحث در مورد پروژه‌های سودمند تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور ترکمنستان در پایان این پیام یک بار دیگر آغاز به کار همایش را به شرکت کنندگان تبریک گفت و برای آنها آرزوی سلامتی، طول عمر، زندگی شاد و موفقیت‌های روزافزون در تجارت کرد.

همچنین «جان مک گریگور» رئیس سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در امور آسیای مرکزی که در عشق آباد مقیم است، طی سخنانی در کنفرانس بین المللی نفت و گاز به تعهدات سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه همکاری، سرمایه گذاری و توسعه پایدار در صنعت نفت و گاز ترکمنستان پرداخت.

 وی در این خصوص گفت: دولت ترکمنستان شریک قابل اعتماد سازمان امنیت و همکاری اروپا در اجرای عملی این تعهدات است. 

رئیس سازمان خاطرنشان کرد که قوانین ملی ترکمنستان در مورد مشارکت عمومی و خصوصی در مورد سرمایه گذاری خارجی حمایت مؤثری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

 علاوه بر این، سازمان امنیت و همکاری اروپا  از ترکمنستان در بهبود و تقویت سیستم حفاظت از محیط زیست، پاسخ به شرایط اضطراری در بخش نفت و گاز، ترویج تحقیقات در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر و سیاست امنیت انرژی ملی و دیپلماسی انرژی حمایت می‌کند.

همچنین در این کنفرانس «ناتالیا ژرمن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در آسیای مرکزی، رئیس مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی خاطرنشان کرد که این مجمع فرصت مهمی برای بحث در مورد روندها و چالش‌های نوظهور و حمایت بیشتر از نقش فعال ترکمنستان در تضمین امنیت انرژی منطقه است.

ژرمن تاکید کرد که با وجود روندها و تحولات نگران کننده در جهان، آسیای مرکزی به عنوان منطقه‌ای برجسته است که در آن به اصول صلح و امنیت، چندجانبه گرایی، همبستگی و اعتماد اهمیت داده می‌شود.

وی ادامه داد: انرژی موضوع امنیت ملی و منطقه‌ای، صلح و ثبات جهانی است. این در قلب ژئوپلیتیک قرار دارد، زیرا در هسته آن، انرژی یک موضوع ثروت و قدرت است، به این معنی که می‌تواند هم منبع درگیری و هم منبع همکاری باشد.

نماینده سازمان ملل افزود: در آسیای مرکزی، این منبع همکاری طی دهه‌هاست و فقط باید تقویت شود.

ژرمن خاطرنشان کرد که ترکمنستان زمان و توجه زیادی را به بهبود ارتباطات و توسعه اقتصادی در سطح ملی و چندجانبه اختصاص می‌دهد. موضع فعال این کشور در حوزه انرژی و دیپلماسی حمل و نقل با تصویب قطعنامه‌های پیشنهادی ترکمنستان در سال‌های اخیر در مورد حمل و نقل پایدار توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داده شد.

وی همچنین به تلاش‌های ترکمنستان برای ترویج تعدادی از ابتکارات مهم منطقه‌ای که برای گسترش تجارت درون منطقه‌ای ضروری است، اشاره کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود موضوع تغییر اقلیم را نیز مطرح کرد و آن را بلای دوران معاصر خواند، زیرا پیامدهای تغییرات آب و هوایی، رویدادهای شدید آب و هوایی، ذوب شدن یخچال‌ها و افزایش دما در حال حاضر بر امنیت منطقه تأثیر می‌گذارد. در واقع مانع از همکاری تجاری و اقتصادی بین کشورها می‌شود.

«محمد سانوسی بارکیندو» دبیرکل اوپک در پیام ویدئویی خود در نشست بین المللی نفت و گاز  ابراز داشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش‌بینی می‌کند مصرف انرژی هیدروکربنی تا سال ۲۰۴۵ به ۲۷۰ تریلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 به گفته رئیس این سازمان بین المللی، تقاضای جهانی برای فرآورده‌های نفتی همراه با افزایش جمعیت، توسعه بخش‌های صنعتی و صنعت خودرو خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول